Arhiiv

Tehnikamaailm - august 2019
Kurikuulsa B-rühma keelustamise järel algas 1987. aastal ralli MM-võistlustel kümneaastane periood, mil MM-tiitlitele toimus heitlus A-rühma neliveolistel autodel.
Kas elektriauto on loodussõbralik? Eestis esialgu eriti ei ole. Ehk: Kas tasub?
Kosmosereisidega kaasneb ebamugav ruumipuudus ning ajuti iiveldama ajav keskkond, lisaks veel kallis hind. Kuid nähtud vaadete ja saadud kogemuste poolest võiks reis kosmosehotelli olla käimist väärt. Esimesed sellised on juba arendamisel.
Tehnikamaailm - juuli 2019
Tehnikamaailma mainumbris kirjutasime, läbi milliste raskuste jõuti valmiduseni esimeseks laskumiseks Kuule. Apollo 10 lennul jõudis maandumismoodul vaid 15 km kauguseni Kuu pinnast. Ning siis järgnes Apollo 11 kosmosevallutuste ajalukku suurte tähtedega kirjutatud lend.
Kogusime kokku viis enam-vähem samast hinnaklassist nelikveolist automaatkäigukastiga linnamaasturit. Üldiselt oleme harjunud, et sama hinnaga autodel on ka üsna ühesugused tehnilised lahendused. Sedapuhku esindab aga igaüks neist erinevat ettekujutust, kuidas linnamaastur liikuma panna.
Mobiilide tippmudelid on seadmevalmistajate tõelised meistriteosed, milles on kasutusel teravaimad ekraanid, võimsaimad protsessorid ja parimad kaamerad. Uued tipud kergitavad lati – vähemalt kaamerate arvestuses – jälle tuntavalt kõrgemale.
Tehnikamaailm juuni 2019
Ralli MM-võistluste kalendrisse lisandus tänavu etapp Tšiilis, millest sai 30. riik, kus MM-etappe sõidetud. Mõned neist etappidest on kujunenud klassikuteks, mõned mahtunud kalendrisse vaid korra.
Elektri kõrval olid plastid teiseks suureks tõukejõuks, saatmaks tehnoloogiat ja tööstust uude ajastusse. Kuigi juba üle sajandi vana, sai plastmasside areng erilise hoo sisse pärast Teist maailmasõda ja praeguseks on plastitööstus näiteks USAs tööstusharude käibe mahult neljandal kohal. Kuid me kõik teame ka plasti kasutuse hulludest tagajärgedest loodusele. Vaatleme plasti ajalugu siis lähemalt.
Mida autosport läbi aegade autonduse arengusse andnud, on paljud autohuvilised kindlasti varemgi kuulnud. Aga lisaks jõuavad autospordis arendatud tehnoloogiad teistelegi elualadele.
Tehnikamaailm mai 2019
LMP1-klassis hübriidautodega osalenud Audi ja Porsche loobumise järel on sportautode MM-võistluste korraldajad koostöös autotootjatega otsinud palavikuliselt lahendusi sarja tuleviku kindlustamiseks.
Alates 2017. aastast anti uute reeglitega WRC autode aerodünaamika arendamisel tiimidele vabamad käed, mis esitas uusi väljakutseid nii inseneridele kui sõitjatele.
Aina enam tuleb müüki selliseid veekeetjaid, mis kuumutavad vee soovitud ehk etteantud temperatuurini, sest alati pole õige vesi lihtsalt n-ö keema ajada. Korraliku tee või mõne muu kuuma joogi või leivajuuretise valmistamine ettenähtud temperatuuril veega ei jää enam vajaliku kodumasina puudumise taha.
Tehnikamaailm aprill 2019
Robert Kubica come-back kaheksa-aastase vaheaja järel F1 MM-võistlustele annab põhjust heita pilku tippsõitjate varasematele naasmistele, millest mõni on olnud edukas, mõni teine aga osutunud erinevatel põhjustel läbikukkumiseks.
Kui küsida isegi teaduse- ja tehnoloogiakaugetelt inimestelt, mida ütlevad neile nimed Einstein, Edison, Röntgen jne, teavad kõik vastust une pealt. Aga kui nüüd küsida, mida ütleb neile nimi Tesla, siis teab tänane vastaja kohe nimetada Elon Muski kuulsat elektriautot. Kuid kelle auks ta andis oma autole sellise nime, seda teavad vaid vähesed ja mida Tesla  täpsemalt tegi, seda teavad veelgi vähesemad.
Kui me ei soovi jagada dinosauruste saatust, tuleb meil valmis olla taevast kaela sööstvate kivide vastu. Õnneks on ohtlike asteroidide otsingud heal järjel. Ja tõrjevõimalusigi on mitmeid ning nii mõndagi neist testitakse peagi.
Tehnikamaailm, märts 2019
Ott Tänaku hooaja fantastiline algus tõstis ta punktitabelis liidriks, aga lisaks eestlase suurepärasele kiirusele pakub rallimaailmas kõneainet ka MM-sarja tulevik.
Vormel-1 MM-võistluste eelseisev hooaeg toob endaga kaasa nii mõndagi uut ja seda nii autode tehnikas kui sõitjate tiimivahetuste poolelt.
Metsi saab mitut moodi kaitsta, näiteks võib olla lageraiete vastu. Metsatulekahjude vastu aga peab võitlema, muidu teeb tuli metsas mõõtmatult rohkem kahju, kui kõik harvesterid seda teha suudaksid. Telerist on neid õudusi näinud igaüks.
Tehnikamaailm veebruar 2019
Kui tahetakse näha eriti kaugele või uurida äärmiselt väikeseid objekte, siis on selleks vaja hiigelsuuri seadmeid. Isegi suurriikidel ei ole piisavalt rahalisi ressursse, et saaks selliseid ainult oma jõududega luua – need saavad sündida üksnes rahvusvahelise koostöö tulemusena. Nii tuleb puhta teaduse kõrval arvestada ka raha ja mõjuvõimuga.
Meil on taimedelt palju õppida. Käimasolevate uurimustega tahetakse leida uusi ravimeid, viise maaviljeluse tõhustamiseks ning aru saada taimede suhtlusvõrgustikust, et nende teadmiste põhjal luua uusi nutikamaid seadmeid.
Lugejal, kes oleks sattunud Dirty Harry .44 Magnumi ette, ei jäänuks üle muud kui vaid küsida: „Kas ma olen õnneseen?“ Loomulikult, sest tegu oli maailma kõige võimsama käsitulirelvaga, mis piltlikult võis viia ühe lasuga inimesel pea otsast. Aga peale selliste müristajate on ju tohutu hulk väiksemaid. Huvitavamail neist peatuks lühidalt.
Tehnikamaailm jaanuar 2019
Eelmise aasta lõpus liitus Red Bulli noortetiimiga, mille kaudu on F1-sarja jõudnud mitmeid edukaid sõitjaid, eestlane Jüri Vips. Aga antud noorteprogramm pole sugugi ainus omataoline.
Viimased aastad kasvavat populaarsust nautinud rallikrossi MM-sari on sattunud ootamatusse olukorda, kus ainsad kolm tehasetiimi on teatanud loobumisest.
Mercedese mudelivalikus on G-klass alati vähe... isemoodi olnud. Peagi oma 40. sünnipäeva tähistav mudel on saanud tõeliseks klassikuks ja nii tekitas esimene teade legendaarse Geländewagen´i uuendamise kohta esmalt veidi hirmugi – kas uus ikka on vana vääriline. Nüüd, mil esimesed uued G-d teedele lastud, võib öelda, et jah, on küll!
Tehnikamaailm detsember 2018
USAs tootmisse minev S60 on esimene Volvo, mille mudelivalikus ei saa olema diiselmootorit. On vaid klassikalised bensiinimootorid ja pistikhübriidid. Uudisena ei saa S60-le enam ka manuaalkäigukasti.
2013. aasta alul andis Rolls-Royce’i juhatus tegevjuht Torsten Müller-Ötvösile loa alustada linnamaasturi väljatöötamist. Kiiret ei olnud, sest eesmärgiks oli teha valmis auto, mis jätaks varju kõik varem esitletud.
Talvetest viis Lapimaale 14 uut ja olulist autot. Võitjana sai neist tagasi tulla ainult üks.
Tehnikamaailm november 2018
Pärast seda kui Volvo viimastel aastatel turule toonud nii uue XC90, XC60 kui XC40, hakkas vägisi tunduma, et aastaid universaalidega loorbereid lõiganud Volvost saabki järgmine linnamaastureid vorpiv firma. Sinna vahele mahutati küll ka V90, ent see on siiski lipulaev ning väga suuri müüginumbreid sealt oodata ei maksa. Hoopis teine lugu on uue V60-ga, mille tulek annab kindlust, et pole need Volvo universaalid kuskile kadunud.
Fordi üks võtmemudeleid on peagi juba 20 aastat olnud Focus, mille uut mudelipõlvkonda juba märtsikuisel Genfi autonäitusel näha loodeti, kuid mille esitlus siiski aprilli viidi.
Hyundai Santa Fe ajalugu on lihtne arvutada. Korea suurima autotootja tänase linnamaasturite rivi suurima esindaja lugu algas 2001. aastal ehk siis praegu käib 18. eluaasta. Ning kui kunagine I generatsioon paistis silma oma punkarliku välimusega, siis tänavusel Tartu autonäitusel oma Baltimaade debüüdi teinud 4. mudelipõlvkond kinnitab, et Santa Fe on täiskasvanuks saanud mitte ainult vanuse mõttes vaid ka olemuselt.
Tehnikamaailm oktoober 2018
Tänavusel Paide arvamusfestivalil tutvustati avalikkusele Iseautot – Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) ning AS Silberauto koostöös valminud imemasinat, mis kulgeb ilma vähimagi inimese osaluseta. Rahvusvahelisele areenile tõusnud Starshipi valmistatud pakirobot ei jää oma potentsiaalilt Iseautost sammugi maha.
Kui kaks esimest A-klassi Mercedes-Benzi mudelipõlvkonda olid väikesed mahtuniversaalid, siis alates III põlvkonnast teame A-d kui kompaktset luukpära – otsest konkurenti nii Audi A3-le, BMW 1seeriale kui Volvo V40-le. Erandiks ei ole ka värske IV mudelipõlvkond.
Vaatamata uuele nimele on Citroën Grand C4 SpaceTourer tegelikult vana tuttav – ainult et seni teadsime seda autot kui Grand C4 Picassot. Ühest küljest on selle taga loobumine kaks aastakümmet kokkuleppel legendaarse kunstniku perekonnaga kasutatud nimest (ja ilmselgelt ei olnud see teenus tasuta), teisalt aga vajadus eristada senisest selgemalt Citroëni mudelirivis mahtuniversaalid ja linnamaasturid.
Tehnikamaailm september 2018
Seitsmenda põlvkonna Toyo­ta Camry naaseb järgmisel aastal meie turule. Tegu on märkimisväärse uudisega, sest omal ajal menukas Camry kadus Toyota siinsest mudelivalikust veidi pärast sajandivahetust.
Honda CR-V on üks neid väheseid mudeleid, mis saanud uhkustada Eesti esiauto tiitliga – esmaregistreerimiste TOPis troonisid erinevad CR-V mudelipõlvkonnad esikohtadel aastatel 2007 ja 2013. Seega astub uus V põlvkonna CR-V vägagi suurtesse saabastesse.
Pea kõik juhtivad autofirmad on viimastel aastatel lubanud kohe-kohe lõpetada Tesla monopoli suure läbisõiduulatusega kallite elektriautode konkurentsis. Siiani on need lubadused lubadusteks jäänud, ent nüüd on Jaguar I-Pace´ga selles osas lõpuks otsa lahti tegemas.
Tehnikamaailm august 2018
Vanasti oli universaal see auto, mis sobis kõigile ja igasse olukorda. Soomes ja Rootsis oli maja ees seisev kandiline Volvo universaal pigem reegel kui erand. Oma koht on universaalil nüüdki, aga linnamaastur on tõusnud arvestatavaks vastaseks. Aga kumb neist sobib igapäevaseks kasutamiseks ikkagi paremini?
Kas olete proovinud mootorratturi maksa? Nimelt just sellist nime kandvad konservid rõõmustavad ja hoiatavad mind külmkapis. Ostsin need... Peterburi motomessil!
Olgugi et laserplaadi asemel jõuab muusika tänapäeval kuulaja kõrvadeni enamasti mobiili, tahvli või arvuti kaudu, ei kostaks ikkagi midagi, kui neil poleks kõlarit. Kõlareid on saadaval aga igas suurus- ja hinnaklassis, rääkimata kvaliteedist – teeme neist väikese ülevaate.
Tehnikamaailm juuli 2018
Lundis ehitatakse Skandinaavia teaduskeskust, mille kiirendite abil saavad eri maade teadlased uurida uusimate ainete omadusi ning määrata vanimate esemete vanust. Oma osalus neis hiigelseadmetes on ka Eestil.
Inimesed on teinud oma kehale asendusosi juba tuhandeid aastaid, kuid nüüd hakkab kätte jõudma aeg, mil „varuosad“ võivad osutuda paremakski kui originaalid. Samas on puhkenud aruelu selle üle, kas võib ja/või peab parandama/parendama tervet inimest.
Väikeste linnamaasturite võrdluses oleksid kolme esimese vahed olnud väikesed, kuid paraku olime sunnitud kõige rohkem punkte kogunu diskvalifitseerima. Seat Arona punktid jäävad ootama aega, mil valmistaja tagaistme turvavöö korda teeb.
Tehnikamaailm juuni 2018
Märtsikuisele Tallinna meremessile saabunud külastajate pilke püüdis messikeskuse ees treileril oma aega oodanud ülimalt efektne ja värvikirev safaripaat. Kohe kui aeg kätte jõudis ja veed jääkattest vabaks said, läksime uurima, mida see WaterMate LR9 endast kujutab?
Viis aastat tagasi esimest korda läbi viidud rallikrossi MM-sarjas kihutasid tol aastal valdavalt sõitjad eratiimide autodel. Tänavu valitsevad aga sarja juba autotootjate toetatud tehasetiimid ja eratiimide sõitjatel poodiumile eriti asja pole.
Hiina autoturg on viimastel aastatel teinud läbi suure tõusu ja nii on seal esindatud praktiliselt kõik maailma juhtivad autotootjad – pluss veel muidugi kümned kohalikud autotootjad, kellest enamikust väljaspool Hiinat iial miskit kuuldud ei ole.
Tehnikamaailm mai 2018
Eestil pole ette näidata kuigi palju valdkondi, milles maailmas absoluutses tipus ollakse, kuid autondusest ühe sellise siiski leiab – nimelt on Eestis kõrgeim... Subaru turuosa maailmas! Selle peamiseks „süüdlaseks“ on Outback, mis moodustas mullu praktiliselt poole kõigis Eestisse müüdud Subarutest. Äsja läbis Subaru müügihitt kerge mudeliuuenduse.
Et uus Citroën C4 Cactus peab välja vahetama nii senise C4 Cactuse kui tavalise C4, on selle seni üsna isemoodi välimust tagasihoidlikumaks tõmmatud. Ja kui teiste värskemate Citroëni mudelite kõrval võib uustulnuk hõlpsasti segamini minna, siis teist marki konkurentide kõrval torkab „kaktus“ endiselt silma.
Eestis vähetuntud Benelli kaubamärk on siin nüüd ametlikult kanda kinnitanud. Mudelivaliku silmapaistvaim esindaja Leoncino 500 tundub olevat hästi läbimõeldud lustisõiduk. Naised arvavad, et see on nunnu. Meeste meelest on see jube äge.