Hüperautodega Le Mans’i
Rein Luik
01.05.2019
Käimasoleval hooajal on LMP1-klassi hübriidautoga MM-sarjas ainsana võistlemas Toyota. | FIA WEC

LMP1-klassis hübriidautodega osalenud Audi ja Porsche loobumise järel on sportautode MM-võistluste korraldajad koostöös autotootjatega otsinud palavikuliselt lahendusi sarja tuleviku kindlustamiseks.

Juba möödunud aasta suvel jõudsid Le Mans’i 24 tunni sõitu korraldav ACO, mõned autotootjad ja FIA otsusele, et alates 2020/2021 hooajast saab LMP1-klass täiesti uue sisu ning tehnilised reeglid baseeruvad edaspidi nn hüperautode kontseptsioonil.

Kuigi põhimõte sai paika juba mullu, on seejärel algseid reegleid pidevalt muudetud ja täiendatud ning tõmblemist on läbirääkimiste laua taga jagunud tänavuse kevadeni. Peamine eesmärk on olnud uuele kontseptsioonile võimalikult laiapõhjalise toetuse leidmine autotootjate seas.

Mida see LMP1-klassi asendav hüperautode kontseptsioon sisuliselt tähendab? Esiteks võib jätkuvalt ehitada prototüüpe, aga edaspidi peavad autotootjad andma neile mõne oma tootmises oleva „hüperauto, sportauto, luksusliku GT või kontseptauto“ välimuse. Mootorite osas on tootjatele antud vabadus, aga erinevalt praegustest LMP1-klassi hübriidautode reeglitest on lubatud kasutada vaid ühte kineetilisele energia taaskasutussüsteemi (KERS), mis annab lisavõimsust esisillale. Antud hübriidsüsteem peab aga olema kasutusel mõnel toodanguautol ja samas peab iga tootja valmis olema seda müüma ka eratiimidele eelnevalt kindlaks määratud hinnaga.

Kokkuvõttes on 2020. aasta sügisel algaval hooajal radadele veerevad ja praegusi LMP1-klassi asendavad autod eelkäijatest raskemad, tekitavad aerodünaamiliselt vähem surujõudu, esisillal paiknev KERS pakub vähem lisajõudu, aga sisepõlemismootorid on umbes 200 hj võrra võimsamad.

Uute reeglite veel üheks eesmärgiks oli ka kulude vähendamine veerandile senisest ehk siis umbes 20 miljonile eurole aastas.

Artikli täismahus lugemiseks osta värske ajakiri poest või telli ajakiri Tehnikamaailm.
Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid