Multivanist sai sõiduauto

Tõnu Ojala
30.11.2021
VW

Tähe-numbrikombinatsioon T1 tuli VW valikusse 1950. aastal ning esimene Multivan sündis 1985. aastal kui debüteeris T3. Seni on kõik Multivanid olnud kaubiku Transporter „kõrvalsaadused“, mis tähendanud kompromisse töö- ja pereauto funktsioonide ühildamisel, ent T7 on projekteeritud kohe kui sõiduauto.

Uus Multivan baseerub esmakordselt paljudelt VW grupi sõiduautodelt tuttaval MQB platvormil ja see annab talle veidi isemoodi proportsioonid – Multivani esiots on väikebussi kohta pikk ning mootorikate teeb seal ühe täiendava „jõnksu“.

MQB-põhjaga saab sobitada erinevaid jõuallikaid. Esialgu on valikus kaks bensiinimootorit (100 kW 1,5 TSI ja 150 kW 2,0 TSI, neist Eesti hinnakirjas esialgu vaid suurem) ja üks pistikhübriid. Lisaks peaks veel sel aastal hinnakirja lisanduma 110 kW 2,0 TDI diiselmootoriga versioon.

VW ise räägikski meelsamini peamiselt oma tarbesõidukiteosakonna esimesest (pistik)hübriidist. Sellegi tehnika on tuttav sõiduautode poolelt ja siin sobitatakse omavahel 110 kW 1,4liitrist TSI-bensiinimootorit, 85 kW elektrimootorit ja kuuekäigulist DSG-automaatkasti, mis lubab näidata sellist keskmist kütusekulu nagu 1,5-1,6 l/100 km.

Kui selle peale nüüd hakata Tallinnast Riiga sõitma, ei tasu siiski loota, et see 300 km ots vähem kui 5 liitri bensiiniga läbida õnnestub. Esimesed 50 km saab 10,4 kWh aku toel tõesti lausa nullkuluga ära sõita, edasi tasub aga arvestada suurusjärgus 7-8 l/100 km kohta. Ja et hübriidajami bensiinimootor on vaid 1,4liitrine, siis on selge, et täislastis raske väikebussi (tühimass sõltuvalt versioonist pisut alla või üle 2 tonni) liigutamine pole talle lihtsate seast ülesanne ja seetõttu tasuks neil, kes peamiselt pikemaid maanteesõite teevad, kaaluda siiski bensiinimootorit (soovitavalt suuremat ja võimsamat). Küll aga on PHEV omas elemendis linnaliikluses, kus ta elektrimootori toel oma tööga suurepäraselt hakkama saab (kui aku täis on, muidugi).

Kuna Multivan on nüüd tehniliselt sõiduauto ja lähisuguluses nii Golfi, Passsati kui Tiguaniga, on ka mugavus- ja turvavarustus sõiduautolik. Mitmeid nüüd standardvarustuses olevaid asju ei saanud varem ka lisaraha eest. Nii on digitaalne kokpit – standardvarustuses –segu erinevatelt VW sõiduautodelt. Uudisena on valikust kadunud manuaalkäigukast ja nüüdsest on Multivan igal juhul automaatse käiguvahetusega.

Uudiseks on ka see, et vähemalt esialgu kaob nelikveo võimalus – kuniks lisandub versioon, kus tagasillale täiendav elektrimootor lisatakse. Ametlikku kinnitust sellele VW töötajad siiski (veel) ei anna, piirdudes vaid poliitiliselt korrektse repliigiga, et „kui nelikvedu tuleb, saab see olema lahendatud senisega võrreldes hoopis teisel moel...“. Küll aga jääb kuni järgmise aasta lõpuni valikusse ka senine T6.1-platvormil Multivan 4Motion.

Sellist tüüpi autosid ostavad need, kes tarvis ruumi – kas inimeste või asjade või inimeste ja asjade veoks. Võrreldes eelkäijaga on Multivani baasmudel pikem ja laiem – võrreldes Multivan 6.1-ga vastavalt 69 ja 37 mm võrra. Teljevahe on 3124 mm ehk 124 mm rohkem kui eelkäijal ja lisaks on Multivan taas saadaval pikendatud mudelina.

Kohti on Multivanis kas kuus või seitse ja uudisena on kõik istmed eraldiseisvad. Kõiki reisijaistmeid saab põrandas asuvatel siinidel suures ulatuses liigutada (soovi korral ka seljaga sõidusuunas seada) ja et istmed on senisest tunduvalt kergemad (6 kg), saab neid ka lihtsasti autost eemaldada. Lisamugavust annab esiistmete vahel asuv topsihoidjatega keskkonsool, mis lähemal uurimisel hoopis kokkupandavaks lauaks osutub ja mille esiistmete vahelt tagareisijate juurde oma teist funktsiooni täitma saata saab.

Sõidutunne ja -omadused on kodused kõigile, kes Volkswagenitega tuttavad – sedavõrd hästi on õnnestunud Wolfsburgi ja Hannoveri inseneridel erinevate VW mudelite üheks pereks sulatamine. Kiita saab ka heliisolatsiooni, sest isegi 180-190 km/h kiirusega Saksa autobahn´idel kulgedes said tagaistmetel reisijad omavahel rahulikult suhelda.

Ehkki lähisuguluses sõiduautodega, on juhi sõiduasend väikebussi oma. 1,9 m kõrgusena on uus Multivan senisest ligi 5 cm madalam ja see tähendab, et parkimismajja sõites ei pea enam pead vaevama, kas mahub või mitte. Pigem tasub arvestada auto pikkusega – isegi lühemas versioonis on Multivan 4,98 m ning lang-versioonis koguni 5,18 m pikkune. Siseruumis see vahe ei kajastu, kõik need 20 cm on läinud auto tagaossa pakiruumi suurendamiseks. Nii et takso või hotellitranspordi ülesannete täitmisel tasuks igal juhul eelistada pikemat versiooni – lühema versiooni vaid 469 liitrit mahutav pakiruum kasvab hoobilt 763 liitrini. Kui aga kõik tagumised istmed välja tõsta, saame rääkida juba vastavalt 3,7 või 4 m3 mahutavast kaubaruumist.

Maades kus maksustamine CO2 põhine, keerab uus Multivan omas segmendis turu pea peale. Kui vanal kaubikupõhisel mudelil ulatus CO2 näit 230 g/km kanti ja viis auto hinna taevasse, siis hübriidindusega trikitamine on CO2 näidu toonud nii alla nagu 34 g/km, mistõttu näiteks soomlased vähemalt esialgu ainult pistikhübriidi müüma kavatsevad hakata.

Eestis algab T7 hinnakiri esialgu 42 205 eurot maksva 2,0 TSI Multivaniga, odavaima hübriidi saab 46 819 euroga. Hinnakirja teine ots on esialgu 57 801 euro juures – siis on tegu rikkalikus Style-varustuses e-Hybrid-Multivaniga.

Lähitulevikus hakkab koosneb VW tarbesõidukite osakonna nn Bulli-sari koosnema Multivani ja Transporter 6.1 mudeliseeriatest ning elektrilisest ID.BUZZ mikrobussist, mis jõuab turule järgmisel aastal. Transporter 6.1 jääb ka edaspidi oluliseks tarbesõitude mudeliks ning matkaautode segmendis jätkab Califonia.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid