Max Verstappeni mullu saavutatud neljas MM-tiitel polnud hooaja tugeva esimese poolaja järel kordagi kahtluse all, aga McLareni ja Ferrari kerkimine mööda Red Bullist tiimide arvestuses valmistas lõpuks siiski väikese üllatuse. Lisaks tõstsid algavaks hooajaks pinget ka nelja erinevat tiimi esindanud seitsme erineva sõitja etapivõidud.
Tuleviku pitser algaval hooajal
Tasavägiseks kujunenud hooaja eelduseks olid stabiilsed tehnilised reeglid, mis kehtivad jätkuvalt ka tänavu. Muudatusi küll on, aga need on nüanssides. Näiteks piiratakse esi- ja tagatiiva lubatud painduvust aerodünaamilise surve all. Aga palju olulisemaks asjaoluks võivad eelseisval hooajal kerkida hoopis järgmiseks, 2026. aastaks kehtestatud radikaalselt uuendatud tehnilised tingimused.
Kuna tiimidele kehtivad mitmed karmid piirangud, nagu näiteks hooaja eelarvetele, tuuletunneli ja CFD programmide kasutamisele, siis seisavad kõik võistkonnad hooaja vältel dilemma ees – kas arendada käesoleva aasta autot või pöörata peamine tähelepanu juba järgmise aasta autole. Peamurdmist sellega seoses tiimidel kindlasti jagub ja palju sõltub kindlasti seisust punktitabelis ning mida ühel või teisel tiimil on veel võimalik saavutada.
Eelmisel aastal suutsid just tänu hooaja vältel tehtud arendustöö ja uuendustega parandada oluliselt oma autode sooritusvõimet nii McLaren, Ferrari kui ka Mercedes. Kuna järgmisel aastal hakkavad kehtima uued reeglid nii mootoritele kui autodele, siis konstrueerisid tiimid 2024. aasta autod põhimõtteliselt kaheks hooajaks ja eelseisvaks hooajaks tuuakse radadele vaid eelmise aasta autode uuendatud variandid ning stabiilsena püsivate reeglite tõttu hõlmavad need uuendused põhiliselt ainult aerodünaamikat.
Lewis Hamilton ja Ferrari
Kui 2024. aasta hooaja eel võisime tõdeda, et sõitjate koosseisudes polnud võrreldes ülemöödunud hooajaga mitte ühtki muudatust, siis tänavu on olukord selles osas radikaalselt erinev. Ainult kaks võistkonda kümnest jätkavad mulluste sõitjatega ja kahes tiimis vahetusid mõlemad sõitjad.
Kõige sensatsioonilisem üleminek on seitsmekordse maailmameistri Lewis Hamiltoni siirdumine Ferrari tiimi, kust seetõttu pidi lahkuma Carlos Sainz. Tosin aasta koduseks saanud Mercedeses kihutanud inglane kippus mullu oma nooremale tiimikaaslasele George Russellile alla jääma ja nii mõnigi hakkas kahtlema tänavu jaanuaris 40. sünnipäeva tähistanud Hamiltoni konkurentsivõimes.
Ferraris peab Hamilton esmajoones konkureerima stardirivi ühe andekaima sõitjaga Charles Leclerciga, kes kuue hooaja vältel Itaalia legendaarses tiimis kindlalt kanda kinnitanud on. Tõenäoliselt pole Ferrari ja Hamiltoni koostöö peamiseks eesmärgiks eelseisval hooajal kohe edu saavutada, vaid sihitakse hoopis järgmist aastat, mil kasutusele võetakse täiesti uus tehnika.
Sportlike reeglite osas tehti vaid üks oluline muudatus – tänavu ei anta enam ühte lisapunkti võistluse kiireima ringi eest.
McLaren, Red Bull ja Mercedes
Esimest korda pärast 1998. aastat konstruktorite MM-tiitli võitnud McLaren on üks kahest tiimist, kus jätkavad mullusest tuttavad sõitjad. Möödunud hooajal neli etapivõitu noppinud ja Verstappeni suurimaks rivaaliks kerkinud Lando Norris on algaval hooajal kindlasti üheks suurimaks tiitlipretendendiks, aga samas ei tasu maha kanda ka nooremat tiimikaaslast Oscar Piastrit. 23-aastane austraallane lõpetas hooaja kahe etapivõidu ja kokkuvõttes neljanda kohaga ning ei jäänud tihti Norrisest sammugi maha.
Oma neljanda järjestikuse MM-tiitli Red Bulli roolis võitnud Max Verstappen sihib ilmselgelt tänavu ka viiendat tiitlit, aga kas Red Bull suudab ka tiimide arvestuses tiitli jagamisel kaasa rääkida, on siiski kahtlane. Mullu ilmselgelt kehva hooaja teinud Sergio Perezi asemele palgati seni üksikuid starte teinud Liam Lawson, aga 23-aastasele uusmeremaalasele on see alles esimene täishooaeg F1- sarjas.
Kui Lawsonil on vähemalt mõningane võistluskogemus siiski olemas, siis Mercedes edutas George Russelli tiimikaaslaseks oma noore kasvandiku, alles 18-aastase Andrea Kimi Antonelli. Seegi oli tulevikku suunatud otsus, aga kuidas sujub andeka itaallase kohanemine F1 autoga ja kas tema vähestest kogemustest on kasu ka 2026. aasta auto arendamisel, näitab aeg.
Aston Martin ja teised
Teiseks võistkonnaks, mis jätkab endise sõitjate koosseisuga, on Aston Martin. Ülemöödunud aasta tulemustega võrreldes jooksis tiim mullu lati alt läbi, kuigi võistkondade arvestuses saavutati mõlemal hooajal viies koht. Tiimi esisõitjana jätkab juba 43-aastane Fernando Alonso, kelle vanus ei tundu karvavõrdki tema konkurentsivõimet mõjutavat. Samas on Lance Strolli tase kõikunud üles-alla ja kui ta papa poleks Aston Martini omanik, oleks kanadalane ilmselt ammu juba vallandatud.
Aga Aston Martin on teinud märkimisväärseid investeeringuid ja seda ennekõike tippspetsialistide palkamisel, kellest kuulsaim on kindlasti Adrian Newey. Seni Red Bulli edu üheks arhitektiks olnud tippkonstruktor asub tööle alles märtsis ega jõua enam eriti mõjutada käesoleva aasta autot.
Ferrarist lahkuma pidanud Carlos Sainz pidas läbirääkimisi mitme tiimiga, aga lõpuks otsustas hispaanlane liituda Williamsi võistkonnaga, kus jätkab mullu tihti head kiirust näidanud Alex Albon. Kogenenud sõitjatest leidis uue töökoha ka mullu Haasi tiimis kihutanud Nico Hülkenberg, kellele tegi pakkumise Sauberi tiimi ostnud Audi. Võistkond jätkab tänavu vana nime ja Ferrari mootoritega ning Audi nimi ja jõuallikad lisanduvad alles järgmisest aastast. Sauberiga jättis hüvasti Valtteri Bottas, kelle karjäär jätkub Mercedese varusõitjana, ja see tähendab, et esimest korda 1988. aasta järel ei näe me F1 MM-sarjas ühtegi soomlast. Hülkenbergi tiimikaaslaseks on tänavu aga F2-sarja värske meister, brasiillane Gabriel Bortoleto.
Uue hooaja stardirivist leiame veel kaks uustulnukat. Haasi tiimis juba mullu mõned stardid teinud Ferrari noor kasvandik Oliver Bearman saab tänavu kaasa teha terve hooaja ja tema tiimikaaslaseks saab Alpine´i tiimist lahti lastud Esteban Ocon.
Just prantslase asemele Alpine’i edutati veel üks uustulnuk, võistkonna mullune varusõitja Jack Doohan. Austraallasel ei saa aga kerge olema, sest tiimikaaslaseks on kogenud Pierre Gasly, ja varusõitjatena hingavad kuklasse meie Paul Aron ja mullu Williamsi roolis osa etappe kaasa teinud Franco Colapinto.
Lisaks möödunud hooajal F2 meistriks kroonitud Bortoletole leidis endale F1-sarjas algavaks hooajaks töökoha ka F2-sarja mullune teine Isack Hadjar. 20-aastane prantslane on Red Bulli kasvandik ja nii edutatigi ta tänavu Red Bullile kuuluvasse teise võistkonda, mis tänavu kannab nime Racing Bulls. Jaapanlane Yuki Tsunoda lootis pääseda Red Bulli, aga kuna sinna valiti hoopis Lawson, siis jätkab ta Racing Bulls tiimis.
Kalendris vähe muudatusi
F1 MM-võistluste kolm ametlikku testipäeva olid kavas veebruari viimastel päevadel Bahreinis ja enamik tiimidest näitaski oma uusi autosid alles seal.
Etappide arvu ja ringradade osas pole algava hooaja kalendris eelnevaga võrreldes erinevusi. Ainult mõned etapid on omavahel kuupäevi vahetanud ja nii antakse hooajale tänavu start Austraalias. Paaril viimasel aastal avaetappideks olnud Bahrein ja Saudi Araabia lükati seekord aprilli, sest islamimaades kestab tänavu ramadaan praktiliselt terve märtsi.
Taas toimuvad kuue etapi raames ka sprindisõidud ning lisaks põhivõistlusele kihutatakse laupäeviti 100 km pikkune sprint Hiina, Miami, Belgia, USA, Brasiilia ja Katari etappidel.
Lisa leiad märtsi Tehnikamaailmast.