Talveauto 2022

28.02.2022
Markus Pentikäinen

Sisepõlemismootorite osatähtsus küll väheneb, kuid mullune autoaasta tõi juurde veel palju vedelkütust nõudvaid mudeleid. Võtsime neist talvetesti üheksa ja hoidsime kasutatud tehnoloogia võimalikult kireva.

Valmisriiete äri elab aastaaegade rütmis, igale neist vastab oma rõivavalik. Meie kandis tuleb moest ehk enamgi arvestada praktilisust – nahktallaga kingadel võib libiseda ju aastaringselt, aga mugav või tervislik see ei ole.

Autovalmistajad pole veel selle peale tulnud, et teha eraldi suve- ja talveautosid. Või kui ongi tulnud, siis pidanud seda halvaks mõtteks. Piisab neistki autodest, mida juba pakutakse. Kellel selleks raha, sõidab suvel sportliku itaalia kabrioletiga ja talvel nelikveolise linnamaasturiga. Ülejäänud peavad aastaringselt sama autoga läbi ajama.

Mingid miinimumnõuded autodele muidugi on – sõita peab olema võimalik ka miinuskraadidega – kuid talveoludes korralikult toimiva auto sünniks on vaja õiget suhtumist ja osavaid projekteerijaid.

Parem oleks küll ka autovalmistaja raamatupidamist toimuvaga kursis hoida, aga kui asjad varakult läbi mõelda, ei pruugi talvel tõhusalt toimivad lahendused kallimad olla.

Tehnikamaailm on autode talveteste teinud juba aastakümneid ja paistab, et see töö niipea veel ei lõppe. On küll tõsi, et lausa halbu autosid enam ei tehta, aga talveolud toovad kehva projekteerimise esile. Ka uusimatel mudelitel leidub lahendusi, mis põhjamaises talves korralikult ei tööta.

Üheksa uut mudelit

Autosid valides oli lisaks uudsusele tingimuseks ka bensiinimootor.
Dacia Sandero ja Škoda Fabia mootoril elektriline abi puudub, need kasutavad traditsioonilist tehnikat, kuigi on igati kaasaegsed autod.

Nissan Qashqai on kerghübriid, milles 12 V pingel töötav starteri generaator aitab sisepõlemismootorit 3,6 kW lisavõimsusega.

Kupeelaadne linnamaastur Renault Arkana ja Toyota Yarise linnamaasturist versioon Cross näitavad prantslaste ja jaapanlaste ettekujutust täishübriididest.

Ülejäänud – Ford Kuga, Hyundai Tucson, Mercedes-Benz C-klass ja Peugeot 308 osalevad pistikhübriididena, nii et põhimõtteliselt võiksid need sõita ka ainult elektriga. Ilusa ilmaga umbes 60 km, kuid suurema akuga Mercedes veaks välja ka üle 100 km.

Varasemad kogemused on näidanud, et pistikhübriidide erinevused tulevad talvel paremini esile ja elektriga sõitmine iga kord ei õnnestu.

Üheksa valdkonda

Võrdlus on jagatud üheksaks valdkonnaks, millele antud hinded mõjutavad kaaluga korrutatult lõpphinde arvutamist. Igas valdkonnas on mitmeid katseid, hinnanguid ja tabeleid, millest kujuneb valdkonna hinne.

Kõlab keeruliselt, aga nii suure võrdluse tegemine ongi keeruline. Eesmärk on aga väga lihtne: suvel ostetud autoga peab ka teistel aastaaegadel turvaliselt ja suurema vaevata sihtpunkti pääsema. Mõnel autol õnnestub see paremini kui teistel.

Aga hakkame siis talvetestidega peale. Kõigepealt läheme talvisele maanteele - selleks ava märtsikuine Tehnikamaailm!

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid