Rallilahingute õnn ja ebaõnn

Rein Luik
30.07.2024
Ühe ebaõnn on teise õnn – Ott Tänak saavutas Sardiinias 0,2 sekundilise vahega esikoha katkise rehviga finišeerinud Sebastien Ogieri ees. | Hyundai Motorsport

Nii nagu elus üldiselt, läheb tihti ka spordis – tõusude ja mõõnadega, õnne ja ebaõnnega ning heaks näiteks on olnud ka rallisõitjate heitlused viimati toimunud MM-etappidel.

Ennekõike jäid suvistelt etappidelt silma muidugi Ott Tänaku ja Sebastien Ogieri juhtumised ning kui eestlast tabas ühel rallil õnn ja teisel ebaõnn, siis kaheksakordsele maailmameistrile pööras fortuuna ikka päriselt selja.

Napim võit

Sardiinia rallil käis läbi kogu võistluse tuline heitlus Sebastien Ogieri ja Ott Tänaku vahel – mõlemad võitsid kiiruskatseid ja kihutasid kordamööda liidrikohal. Alles laupäeva õhtuks suutis Toyota tiimis tänavu vaid osalise koormusega ehk ainult valitud etappidel kihutav Ogier kasvatada edumaa eestlase ees 17 sekundile.

Viimane võistluspäev sisaldas nelja kiiruskatset ja neist kolmega suutis Hyundai roolis istuv Tänak vähendada prantslase edu 6,2 sekundile, mis ilmselgelt oli liiast, et viimase, ainult seitsme kilomeetrise kiiruskatsega Ogieri lüüa.

Aga kui Rally1 autodel sõitjatest viimasena startinud Ogier katse finišile lähenes, hakkas silma Toyota kahtlaselt aeglasem tempo ja finišijoonel selguski karm tõsiasi – prantslase autol oli rehv puruks ja kellal 6,4 sekundiline kaotus Tänakule. Ühe ebaõnn oli teise õnn ja eestlane saavutaski nii hooaja esimese etapivõidu napi, vaid 0,2 sekundilise vahega teise kohaga leppima pidanud Ogieri ees.

Napimate MM-etappide võitude edetabelis tõusis Sardiinia ralli lõpptulemus jagama esikohta 2011. aasta Jordaania ralliga, kus Sebastien Ogier saavutas esikoha Jari-Matti Latvala ees. Enne seda oli rekordit enda käes hoidnud 2007. aasta Uus-Meremaa ralli, kus kümnendike heitluses edestas Marcus Grönholm 0,3 sekundiga Sebastien Loebi.

Looduse vastu ei saa

Järgnenud Poola rallil pidi Ogier taas starti tulema, aga tema õnn sai seekord otsa juba kiiruskatsetega tutvumise ajal, kui põrkas oma tutvumisautoga täiesti lubatud kiiruse piires kokku tavaliiklejaga. Kuigi prantslane ja tema kaardilugeja pääsesid tõsisemate vigastusteta, olid nad sunnitud Poolas startimisest siiski loobuma.

Toyota kutsus kiirelt kohale puhkust veetnud Kalle Rovanperä, kes koos kaardilugejaga jõudsid küll neile jäänud napi aja piires katsetega tutvuda, aga mitte piisavalt põhjalikult. Esimest korda elus Poola rallile startinud soomlase enda sõnul ei lootnudki ta kõrge koha pärast heidelda.

Ott Tänak seevastu alustas võistlust ühe favoriidina, aga oli juba teisel kiiruskatsel sunnitud ralli pooleli jätma, sest põrkas kokku … teele jooksnud hirvega! Hilisemate selgituste põhjal jäi Tänakul kokkupõrke vältimiseks reageerimisaega ainult 0,26 sekundit. Pühapäevase arvestusega noppis Tänak siiski tiitliheitluses püsimiseks veidi lisapunkte ja kaotas Poola ralli järel punktitabeli liidrile, tiimikaaslasele Thierry Neuville’le 21 punktiga.

Täiesti uskumatu etteaste tegi Poolas tiitlikaitsja Rovanperä, kes tänavu samuti kihutamas vaid osadel etappidel. Lõpetanud võistluse avapäeva liidrikoha haaranud Hyundai sõitja Andreas Mikkelseni järel teisena, möödus soomlane võistluse teisel päeval norralasest ja asus rallit juhtima 9,4 sekundiga Mikkelseni ja tiimikaaslase Elfyn Evansi ees. Kolmandal päeval aga kasvatas Rovanperä oma edumaad ning võitis võistluse Evansi ja Fordi sõitja Adrien Fourmaux´ ees.

Esimest korda Lätis

Kahe MM-etapi, Poola ja esmakordselt MM-sarja kalendris koha leidnud Läti rallide vahel saabus Ott Tänak tänavu EM-võistluste etapina toimunud Rally Estonia starti, eesmärgiks ennekõike testimine eelseisvateks võistlusteks Lätis ja seejärel Soomes.

Eesti meistrivõistluste arvestuses startinud Tänak tegi aga juba teisel kiiruskatsel hirmuäratava avarii, kui kaotas oma Hyundai üle kontrolli. Mitu korda üle katuse käinud autoga enam jätkata polnud võimalik ning pealegi toimetati nii Ott Tänak kui kaardilugeja Martin Järveoja tervisekontrolliks haiglasse. Õnneks pääsesid eestlased siiski tõsisematest vigastustest, mida aga ei saanud öelda nende Hyundai kohta.

Esmakordselt MM-võistlusi võõrustanud Lätist sai 37. riik, kus MM-etappe sõidetud, ja kuna lisaks sellele oli Fordi Rally1 autoga stardis ka oma sõitja Martin Sesks, siis oli metsades ja põldude ääres rohkelt pealtvaatajaid.

Martin Sesks suutis kodupublikut rõõmustada ja hoida põnevil kuni võistluse viimase kiirusekatseni, hoides kõikidele üllatuseks punktikatsele startides koguni kolmandat kohta. Aga seekord oli just tema, kellele kodurallil õnn viimasel hetkel selja pööras, sest viimasel kiiruskatsel hakkas lätlase Fordi tehnika tõrkuma ja Sesks oli lõpuks sunnitud leppima seitsmenda kohaga.

Ülejäänud Rally1 autodel kihutanud tippsõitjad jõudsid finišini suuremate äpardusteta. Järjekordse etapivõidu noppis Kalle Rovanperä, kelle kõrvale kerkisid pjedestaalile veel kaks maailmameistrit – teisele astmele Sebastien Ogier ja kolmandale Ott Tänak. Kuna Thierry Neuville teenis Lätist vaid 9 punkti Tänaku 22 ja Elfyn Evansi 11 vastu, muutus tiitliheitlus veelgi pingelisemaks. Punktitabeli liidrina jätkava Neuville´i edumaa kahanes teiseks kerkinud Tänaku ees vaid kaheksale ja Evansi ees 13 punktile.

Huvitava faktina tuleb märkida, et kui tänavusest MM-sarjast on sõidetud kaheksa etappi, siis neist kuus on võitnud sõitjad, kes kogu sarja kaasa ei tee – Kalle Rovanperä arvel on kolm võitu, Sebastien Ogieril on kirjas kaks ja Esapekka Lappil üks esikoht.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid