Legendi naasmine

Tõnu Ojala
01.08.2019
Rytis Šeškaitis

Supra kadus Toyota mudelivalikust veidi pärast sajandivahetust, aastal 2002. Kui mõned aastad tagasi hakkasid automeediasse tilkuma kuuldused Supra naasimine kohta, plaksutasid fännid vaimustusest käsi, ent ebalust lisas uudis, et tehakse seda koos BMW-ga – kas tõesti taas järjekordne logode ringitõstmine?

Kahe firma vahelisest koostööst lõikasid kasu mõlemad ja et lõpptulemused omavahel liigselt “risti” ei läheks, eristati koheselt ka keretüübid – Z4 on kahekohaline avaauto, Supra aga kõvakatusega kupee. Kuna tehnika pärineb suuremas osas BMW-lt, siis pole ka ime, et pilk nii salongi kui mootoriruumi vaatamata Toyota logodele BMW fännidele tuttav tundub. Samas läksid kaks firmat oma arendustöödega piisavalt varases etapis lahku ja tulemuseks on selgelt kaks erinevat autot.

Et tehniliselt on GR Supra lähisuguluses uue BMW Z4-ga, on ka mootoriruumis mürisev 3liitrine R6-bensiinimootor BMW algupära. Muide, olukorras, kus Z4-le paigutatakse ka 2liitriseid jõuallikaid, on Toyotal vähemalt Euroopas valikus vaid üks mootor.

GR Supra on Supra mis Supra. Tegu on kahekohalise kompaktse sportautoga – ta on tagaveoline, Yarisest isegi lühema telgede vahega ja võimsa kuuesilindrilise jõuallikaga.  Kolmeliitrine jõuallikas arendab GR Supra kapoti all 340 hj, momendinäiduks on 500 Nm ja see tagab, et 100 km/h ilmub spidomeetrile 4,3 sekundiga, maksimaalkiirus on elektrooniliselt piiratud 250 km/h-le.

Käigukasti osas valikut ei ole, GR Supra varustatakse ZF-i kaheksakäigulise automaatkäigukastiga (kuidas siis BMW puhul teisiti!), kuid loomulikult saab siin soovi korral ka ise käike vahetada. Et tegu tõsise sportautoga, näitab ka see, et erinevalt paljudest teistest autodest saab elektroonilised sõiduabid ka täiesti maha võtta – kui muidugi juhi oskused autost üle käivad, mitte vastupidi.

Isteasend on madal ja sobiva sõiduasendi leidmine pole tänu ohtratele reguleerimisvõimalustele probleemiks. Nähtavusele seab kerekuju küll teavaid piiranguid, kuid ega kompaktselt sportautolt saagi midagi muud oodata.

Varustustasemeid on kaks, Active ja sellest 3000 eurot kallim Premium ning sõiduomadustes neil vahet ei ole. Premium lisab juba mainitud esiklaasile kuvatava näidiku, nahksisu, JBLi audiosüsteemi ja juhtmevaba telefonilaadimise.

Mootorit käivitades ärkavad osutid ellu ja oodatult troonib juhi ees kõige silmatorkavamas kohas tahhomeeter. Käiguvalitsat ümbritseb terve rivi nuppe, neist tähtsaimal ilutseb kiri „Sport“. Sportrežiimi üleminek muudab mootorist tulevat sound´i, gaasipedaali tundlikkust, käigukast ja elektrooniline tagadiferentsiaal lülituvad ümber, auto muutub jäigemaks, rool raskemaks ning elektroonilised sõiduabid saadetakse ooterežiimile.

Mootor on 75% ulatuses esisillast tagapool, mis kaalujaotuse seisukohast ainult hea uudis. Auto on suurepäraselt tasakaalus ja ründab kurve innukalt. Samavõrd innuka pidurdamise eest kannavad hoolt suured Brembo pidurid. Rehvid on 19 tollised, kuid kui ees on Michelin Pilot Super Sporti rehvimõõduks 255/35, siis taga 275/35.

Euroopas müüdavatel Supradel on arvuti juhitav aktiivne tagadiferentsiaal, mis võimaldab „sujuvat“ lukustamist vahemikus 0-100. Lühike telgede vahe ent lai rööbe tagavad kombinatsioonis jäiga kere ja madala raskuskeskme ja 50/50 kaalujaotusega esmaklassilised sõiduomadused ning 5 ringi Auto24Ringil möödusid sõna otseses mõttes kui lennates – seda eriti võrdluses enne seda istumise all olnud Toyota GT86-ga – mis pole ju ka sugugi kehv auto.

Üsna põnev on teada saada, kus Suprat (nagu ka Z4) toodetakse. Ei ole see Jaapan, ei ole ka Saksamaa – mõlemad autod on tootmisliinil Austrias Grazis ja kokku paneb neid Magna Steyr, kelle tehasest tulevad ka G-klassi Mercedes-Benzid, 5. seeria BMWd ja elektriautod Jaguar I-Pace.

Odava autoga tegemist ei ole. Eestis on baashinnaks 63 900 eurot ehk siis tegu on konkurentsitult kalleima Toyotaga siinses mudelivalikus (kui päris täpne olla, siis ei räägi me siin siiski mitte Toyotast vaid Toyota Gazoo Racingust ja need on kaks erinevat asja). Ja kui arvestada, et samas 340 hj võimsusklassis tuleb pisut alla 4,4 m pikkusel GR Supral rinda pista Jaguar F-Type´i, Porsche Cayman GTSi ja Alpine A110-ga, loksub kõik oma kohale. Samas pole selle hinnainfoga vähemalt Supra osas suurt miskit peale hakata, sest Euroopale selleks aastaks eraldatud 900 autot on ammu ette maha müüdud ja palju parem polevat seis ka selles osas, mis järgmist aastat puudutab...

Sarnased artiklid