F1 – peotäis uut ja huvitavat

Rein Luik
01.03.2019

Vormel-1 MM-võistluste eelseisev hooaeg toob endaga kaasa nii mõndagi uut ja seda nii autode tehnikas kui sõitjate tiimivahetuste poolelt.

Kõigepealt tehnilistest reeglitest, mis hõlmasid aerodünaamilisi elemente, ennekõike esi- ja tagatiiba. Tekib küsimus, milleks neid taas oli vaja muuta, sest alles tunamullu tuulutati antud reegleid põhjalikult.

 

Vigade parandus

Eelmise aasta märtsis asus FIA vormelikomisjonis ametisse endine Ferrari aerodünaamika spetsialist, kõrgelt tunnustatud Nicolas Tombazis. Tema ülesandeks sai lahenduste leidmine viimase aastakümne suurimale probleemile ehk siis möödasõiduvõimaluste parandamine. Peamiseks takistuseks antud probleemi lahendamisel on olnud teada-tuntud fakt, et kurvides kaotatakse teise auto taga sõites surujõudu eessõitva auto taha tekkivate turbulentsete õhuvoolude tõttu.

Just seda teemat asus Tombazis lahkama ning põhjaliku uurimistöö tulemusena ja seda koostöös tiimidega töötatigi välja uued lahendused, millistel on kaugemale tulevikku ulatuv eesmärk.

„Tegelikult liiguti 2017. aastaks kehtestatud reeglitega vales suunas. Autod olid küll kiiremad, aga võimalused möödasõitudeks kahanesid, sest auto taha tekkivad õhuvoolud muutusid varasemast veelgi häirivamaks,“ seletas Tombazis vajadust uute reeglite järele.

Aastaks 2021 on küll väljatöötamisel täiesti uued tehnilised reeglid, aga Tombazise sõnul oleks veel kaks hooaega kehtinud reeglitega teinud F1-sarja mainele suurt kahju, sest möödasõitude arv oleks veelgi vähenenud.

Kõige enam pöörati tähelepanu esitiivale, mis mõjutab enim kogu auto aerodünaamikat ja tekkivaid turbulentseid õhuvoole. Esitiivale lisati 200 mm laiust ja nüüd on see täpselt sama lai kui auto ise ehk 2000 mm. Samuti lisati 20 mm kõrgust ja nihutati see 25 mm võrra ettepoole. Lisaks vähendati eriti keeruliseks muutunud esitiiva lubatud elementide arvu viiele. Esitiiva otsaplaatidele kehtestati samuti väga täpselt määratletud reeglid nii kuju kui ka elementide arvu silmas pidades.

Tagumise tiiva laius ja kõrgus kasvasid samuti ja selle esmaseks eesmärgiks oli lihtsustatult seletades „rebida“ õhku suurem „auk“ – et tagumisel autol oleks kergem kannul püsida. Laius kasvas 100 mm ja kõrgus 20 mm võrra. Üks oluline nüanss veel – algaval hooajal avaneb DRS ehk siis õhutakistuse vähendamise süsteem tagatiivas 20 mm võrra enam, mille tõttu peaks selle avanemisel kiirus kasvama.

Vähem silmatorkavam, aga suhteliselt oluline muudatus tehti piduritele jahutusõhku suunavate elementide juures. Need on nüüd lihtsama ehitusega, et neid vähem kasutataks aerodünaamilise surujõu tekitamisel.

 

Kütust rohkem

Kütust lubatakse algaval hooajal kasutada varasema 105 kg asemel 110 kg, mille tõttu ei pea sõitjad enam mõnedel radadel tegelema võidukihutamise asemel kütuse säästmisega. Samuti muudeti reegleid auto kaalule. Kui varem oli see määratletud koos sõitjaga, mis andis eelise kergematele sõitjatele, siis nüüd on auto minimaalseks kaaluks ilma kütuseta 740 kg, millest vähemalt 80 kg peab olema sõitja kaal koos tema varustusega. Kergemate sõitjate puhul lisatakse ballast.

Parandati ka sõitjate ohutust ja uuel hooajal on kohustus kasutada uusi, varasemast turvalisemaid kiivreid. Samuti on sõitjad kohustatud kasutama biomeetrilisi kindaid, milliste kangasse lisatud sensorid jälgivad sõitjate pulssi ja vere hapnikusisaldust.

Et publikul oleks selgem ülevaade erinevatest rehvisegudest, kasutab Pirelli tänavu ainult kolme värvi – valge (kõva segu), kollane (keskmine) ja punane (pehme). Samas on Pirellil siiski viie erineva seguga rehve ja nende kasutus ning värvid määratakse vastavalt ringrajale.

 

Hüvasti, Sauber ja Force India

Kahe harjunud nimega stardirivis oleme sunnitud hüvasti jätma ja nendeks on Sauberi ja Force India tiimid. Sisuliselt on võistkonnad küll samad, aga nimed ja Force India puhul ka omanikud on uued.

Force India sattus mullu rahalistesse raskustesse ja pankroti väljakuulutamise järel leidus tiimile ostja, kelleks oli möödunud aastal Williamsis sõitnud Lance Strolli isa Lawrence. Kanada miljardär pani koos äripartneritega kokku konsortsiumi nimega Racing Point, mis nüüdsest ka tiimi ja auto nimeks.

Sauber oli aastaid teinud koostööd Ferrariga, kasutades itaallaste mootoreid, aga möödunud aastal tihendati koostööd Fiati kontserniga ning tiimi hakkas toetama kontserni kuuluv Alfa Romeo. Kui Sauberi nimi oli püsinud F1-sarjas ka BMW tehasetiimina opereerimise aastatel, siis alates tänavusest hooajast kaob see stardirivist, sest koostöö Alfa Romeoga tihenes veelgi ja nüüd kannavad nii võistkond kui auto Alfa Romeo nime.

 

Tööjõu liikumine

Eelseisva hooaja kõige silmatorkavamad muudatused fännide jaoks on kindlasti tiimide suures osas vahetunud sõitjate koosseisud. Ei mäletagi aastat, mil sedavõrd palju koosseisud korraga muutunud oleks. Ainult kaks tiimi kümnest jätkavad mulluste sõitjatega, ent kui neljas võistkonnas vahetus üks sõitja, siis neljas on koguni mõlemad sõitjad uued.

Kindlasti on huvitav jälgida, mida suudavad kahes tipptiimis koha leidnud väga andekad noored Pierre Gasly ja Charles Leclerc, kelle kätesse usaldati vastavalt Red Bulli ja Ferrari autod. Otse loomulikult on lähimateks rivaalideks kogenenumad ja kiired tiimikaaslased Max Verstappen ja Sebastian Vettel.

Ferraris vahetati lisaks ühele sõitjale välja ka tiimipealik Maurizio Arrivabene, kelle juhtimisstiil olevat tiimis lahkhelisid tekitanud. Tema asemele määrati tehnikadirektor Mattia Binotto, kelle juhtimisel loodetakse vältida mullu tehtud taktikalisi apse.

Red Bulli puhul on küsimärgiks Honda mootor, mis möödunud aastal näitas Toro Rosso autodel küll kohati päris head arengut. Kas aga jõuallika efektiivsust on kahe hooaja vahel suudetud sedavõrd parandada, et Red Bullil oleks võimalusi Mercedesele ja Ferrarile vastu hakata, selgub ilmselt juba esimeste etappidega.

Üks sõitjatest vahetus ka Renault’s ja uue nimega Racing Pointi võistkonnas. Prantsuse autotootja esindustiimis jätkab kogenud Nico Hülkenberg, aga tema uueks tiimikaaslaseks on Daniel Ricciardo – üks kahest üllatavast tiimivahetusest. Ilmselt tundis Ricciardo, et Red Bullis soositi liialt Verstappenit, ja lisaks vajas austraallane enda sõnul ka uut väljakutset.

Racing Pointi kolis Williamsist kanadalane Lance Stroll, ja selles polnud midagi üllatavat, sest on ju ta isa üks tiimi uutest omanikest. Tiimis jätkab mehhiklane Sergio Perez, kes oma kiirust viimaste aastate jooksul korduvalt tõestanud.

 

Täiesti uued koosseisud

Daniel Ricciardo töökohavahetuse kõrval oli ilmselt üks sensatsioonilisemaid üleminekuid Kimi Räikköneni siirdumine Sauberi ehk siis uue nimega Alfa Romeo võistkonda. Oleks võinud arvata, et lepingu lõppemine Ferrariga tähistab ka 39aastase soomlase F1 karjääri lõppu, aga nagu „Jäämees“ ise tõdes, naudib ta seni ikka veel sõitmist ja lisaks jagub tal ka motivatsiooni. Ferrari aga paigutas teiseks sõitjaks oma senise testisõitja Antonio Giovinazzi, kellel ülemöödunud aastast olemas kahe GP kogemus, kui ta asendas Sauberi võistkonnas vigastatud Pascal Wehrleini.

Fernando Alonso lahkumine ja pettumine Stoffel Vandoorne’i etteastetes sundis viimastel aastatel raskustes olnud McLarenit palkama täiesti uue koosseisu. Renault’ tiimist meelitati üle Carlos Sainz jun, kelle tiimikaaslaseks edutati tiimi enda kasvandik Lando Norris. Andekas noor inglane saavutas mullu F2-sarjas teise koha ja võitis aasta varem F3-sarja meistritiitli.

Äärmiselt kehva hooaja teinud Williams vahetas samuti välja mõlemad sõitjad. Rooli naaseb 2011. aastal rallivõistlusel raske avarii teinud Robert Kubica, kes juba mullu kandideeris põhisõitja kohale, aga pidi siis leppima testisõitja ametiga. Talle hakkab sekundeerima veel üks tänavune debütant George Russell, kes eelmisel hooajal krooniti F2-sarja meistriks ja kes kuulub Mercedese kasvandike hulka.

Neljandaks täiesti uue sõitjate koosseisuga tiimiks on Toro Rosso, kus näeme veel üht sarja naasvat sõitjat ehk siis Daniil Kvyati, ja üht debütanti, Alexander Albonit. Kui Kvyat tunamullu Toro Rossost keset hooaega välja visati, leidis venelane endale töökoha Ferrari testisõitjana, aga nüüd otsustasid Red Bulli bossid talle veel ühe võimaluse anda. Kuna jõujoogitootja kasvandike seast polnud kedagi hetkel teise sõitja kohale võtta, siis nopiti üles mullu F2-sarjas kolmanda koha saavutanud Albon, kes muuseas kunagi varem oli Red Bulli noortetiimist juba välja visatud.

 

Status quo

Nagu juba öeldud, jätkavad vaid kaks võistkonda sama sõitjate koosseisuga nagu möödunud aastal ja nendeks on Mercedes ja Haas. Oma kuuendat meistritiitlit läheb Mercedese roolis püüdma Lewis Hamilton ja ta on ilmselgelt ka kihlveokontorite peamine favoriit MM-tiitlile. Tiimis jätkab ka Valtteri Bottas, aga talle saab algav hooaeg tulevikku silmas pidades ilmselt vägagi otsustav olema. Möödunud aastal ei võitnud soomlane ühtegi etappi ja samas on Mercedes uksele koputamas mitmeid andekaid sõitjaid, teiste seas näiteks tiimi palgalehel olev Esteban Ocon, kelle jaoks algaval hooajal töökohta ei jagunudki.

Haas usaldab jätkuvalt Kevin Magnusseni ja Romain Grosjeani ning eelmisel aastal viienda koha tiimide arvestuses saavutanud võistkond loodab tänavu oma kohta parandada. Tiimil on uus peasponsor, energiajookide tootja Rich Energy. Seetõttu on Haasi autod saanud ka uue kujunduse, mille must ja kuldne värv meenutavad 1970te aastate legendaarset „Musta iludust“ ehk siis JPS värvides võidukat Lotuts.

Lõpetuseks võib tõdeda, et status quo on säilitanud algavaks hooajaks ka MM-võistluste kalender – täpselt samad 21 etappi, mis mullugi.

F1 MM-võistlused

17. märts         Austraalia
31. märts         Bahrein
14. aprill          Hiina
28. aprill          Azerbaidžaan
12. mai            Hispaania
26. mai            Monaco
9. juuni            Kanada
23. juuni          Prantsusmaa
30. juuni          Austria
14. juuli           Suurbritannia
28. juuli           Saksamaa
4. august          Ungari
1. september    Belgia
8. september    Itaalia
22. september  Singapur
29. september  Venemaa
13. oktoober    Jaapan
27. oktoober    Mehhiko
3. november    USA
17. november  Brasiilia
1. detsember    Abu Dhabi

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid