Volvo uus lipulaev tuleb Ameerikast

Tõnu Ojala
02.11.2024

Volvo uus elektriline lipulaev EX90 on kiire, äärmiselt vaikne ja ruumikas – aga ka soliidse hinnanumbriga.

Elektriline Volvo EX90 võtab koha sisse segmendis, kus tal palju konkurente pole. Seitsmekohalistest elektrilistest linnamaasturitest saab valida veel (tükk maad odavama – ehkki samuti kalli) Kia EV9 ja Mercedes EQS SUVi vahel, ent Kia kaubamärk ei pruugi Volvo klienti meelitada ja Mercedes on omakorda veel tükk maad kallim. Jääb veel muidugi Tesla Model X, aga see auto on juba oma olemuselt hoopis teistsugune.

Ehkki teame Volvot kui Rootsi autot, kuulub see automark juba aastaid Hiina Geely kontserni koosseisu. Kui kõik EX30-d tulevadki meile vähemalt esialgu Hiinast, siis EX90 võttis üle senise S60 tootmisliini USAs Lõuna-Carolinas ja seega kannavad kõik need autod sildikest Made in USA.

Kuigi EX90 võiks ju elektriliseks XC90-ks pidada, siis nii see ometi ei ole ning tänaseks on teada, et tootmisse jäävad mõlemad – seda enam, et nüüdseks juba üsna eakas XC90 tegi äsja läbi põhjaliku mudeliuuenduse.

Sarnaselt Polestar 3-le on EX90 ehitatud kontserni SPA2-platvormile, mis tähendab pikka, pea 3-meetrist telgede vahet. Et auto pikkus ületab ligi 4 sentimeetriga 5 meetri piiri, mahub autosse vajadusel ka kolmas istmerida. Tõsi, nagu ka paljusid teisi 7-kohalisi autosid, tuleb ka siin kolmandas reas arvestada, et pikkadeks otsteks sobib see siiski pigem lastele. Ka tuleb sel puhul leppida vaid 310 liitrit mahutava pakiruumiga. Kui aga kolmas istmerida nupust põrandasse lasta, kasvab pakiruum 665 liitrini ja annab kahekohalisena juba vaata et väikekaubiku mahu – 1915 l – välja.

EX90 sisemus jätkab aasta alul turule jõudnud EX30 liini, seda aga hoopis esinduslikumas võtmes. Kui EX30-l paistab kokkuhoid silma kõikjal– ja põhjusega, on ju tegu Volvo tänase mudelirivi kõige odavama mudeliga – siis siin on kõik lipulaevale kohane. Erinevalt väikevennast on siin rooli taga suur näidikuplokk (pluss head-up displei), EX30 ühest soundbar´ist koosnevat helisüsteemi asendab tipptasemel 25 kõlariga Bowers&Wilkins, keskkonsoolis asetsev ekraan on kasvanud 14,5-tolliseks jne. Nagu Volvodele viimasel ajal omane, on infolustisüsteem siingi Google´i põhine, IT-inimestele väärivad mainimist ka Snapdragon-protsessor, nVidia Xavier tehisaru ja Ori sõiduabid.

EX90 esmaesitlus oli 2022. aasta sügisel Stockholmis ja auto turuletoomine on tänu tarkvaralistele probleemidele venima jäänud. Volvole omaselt räägiti augustikuisel sõiduesitlusel palju ohutusest, kuid mööndi siiski, et vaatamata tähtaegade edasilükkamisele päris kõike funktsioone kohe algusest tööle siiski ei saada (nende hulgas nt Apple Carplay) ning esimeste autode omanikud saavad need hiljem süsteemiuuenduste käigus – millal täpselt, pole veel teada. See puudutab ka nt lidaripõhiseid funktsioone – kuni 250 m kaugusele „vaatav“ lidar ise küll töötab, aga selle poolt kogutud info töötlemise ja kasutamisega läheb veel aega, samuti kahesuunalist laadimist.

Suur 111 kWh aku (sellest kasutatav on 107 kWh) lubab kuni 614 km läbisõiduulatust. Kiita saab ka 250 kW laadimisvõimsust – suur aku nõuab kiireks laadimiseks suuri võimsusi (ja seda ilma 800 V tehnoloogiata). EX90 on ka esimene Volvo, mis toetab kahesuunalist laadimist.

Versioone on esialgu vaid kaks, mõlemad kahe elektrimootoriga ehk siis nelikveoga (edaspidi on oodata ka ühe mootoriga, st odavamaid, versioone). Baasmudelil annavad need kokku 300 kW ja 770 Nm, tippversioonil Performance on vastavad näitajad 380 kW ja 910 Nm. Volvodele omaselt on lõppkiirus mõlemal juhul 180 km/h (nagu see kõigil uuematel Volvodel tavaks), 100 km/h on aga spidomeetril vastavalt 5,9 või 4,9 sekundiga. Nendest numbritest olulisem on aga hiiglaslik momendinäit, mis tähendab, et kiirendust jätkub igaks elujuhtumiks – kuni lõppkiiruseni välja. Eriti erksaks muutub EX90 Performance-režiimi sisse lülitades – erinevalt paljudest teistest autodest, kus sportrežiimi olemasolu rohkem maineküsimus, on siin vahe selgelt tuntav.

EX90 on lipulaevale kohaselt mugav ja vaikne – ehkki kindlasti mitte nii vaikne kui eelmistel lehekülgedel kirjeldatud Rolls-Royce Spectrel (aga need auto muidugi ka hoopis eri maailmadest). Maanteekiirustel kostab mingit müra vaid 22-tollistest rehvidest, millele kiiruse kasvades lisandub õhuvihin tahavaatepeeglitest.

Nelikveolisena võib autole sappa võtta kuni 2,2 tonni kaaluva haagise, auto ise kaalub sõltuvalt modifikatsioonist kuni 2,8 tonni. Seda massi muidugi päriselt ära peita ei õnnestu ning kurvides annab see vaatamata suurepäraselt toimivale õhkvedrustusele oma olemasolust siiski tunda.

Paraku on lipulaevale kohane ka EX90 hind. Kuni valikus vaid nelikveolised kahe mootoriga versioonid, algab Eesti hinnakiri kriipsuke allpool 100 000 euro piirist. Aga… täpselt sama raha eest võimalik osta ka AINULT Bowers&Wilkinsi tipptasemel helisüsteem – seesama, mida EX90 esitlusel kõrvalsalongis demonstreeriti.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid