Ralli täna ja homme

Rein Luik
01.03.2019
Suurepäraste etteastete järel Monte Carlos ja Rootsis läheb Ott Tänak kolmandale etapile Mehhikos MM-sarja liidrina. | Raivo Remmelgas

Ott Tänaku hooaja fantastiline algus tõstis ta punktitabelis liidriks, aga lisaks eestlase suurepärasele kiirusele pakub rallimaailmas kõneainet ka MM-sarja tulevik.

Autoralli MM-võistluste traditsiooniline algus, kus sõidetakse ülejäänud hooajaga võrreldes kahel kõige erilisemal rallil ehk siis Monte Carlos ja Rootsis, pakkus sõitjatele suuri väljakutseid. Lumevähesus Alpides tõi endaga avaetapil kaasa rohkelt puhtal asfaldil kihutamist, seejärel aga „kaevasid“ võistlusautod sulailmade tõttu Rootsis jää ja lume alt välja ka kruusa.

Nende oludega suutis kõige paremini hakkama saada Ott Tänak, näidates lisaks heale kiirusele vajalikul hetkel ka tarkust. Hoolimata rehvi ja sellega koos ka velje purunemisest Monte Carlos, sõitis eestlane Alpide käänulistel mägiteedel välja kolmanda koha. Rootsis suutis aga vältida talviseid teid palistanud lumehangesid, mille ohvriks langes nii mõnigi konkurent, noppides kindlalt karjääri seitsmenda etapivõidu. Selle toel möödus Tänak punktitabelis peamistest konkurentidest Sebastien Ogierist ja Thierry Neuville’st ning tõusis esmakordselt MM-sarja punktitabelis liidrikohale.

Rootsi rallil on sulailmadest põhjustatud talveteede lagunemine varemgi kõneainet pakkunud ja ka tänavu oli õhus võimalus mõne korduva kiiruskatse ärajätmine. Lõpuks läbiti siiski kõik kavas olnud katsed, aga mõnigi sõitja nentis, et kohati polnud tegu enam mitte talve- vaid kruusaralliga.

Rootsi ralli tulevik ongi sel põhjusel veidi tume. Kui ülemaailmse kliimasoojenemise ilmingud jätkuvalt võistluse korraldamist Kesk-Rootsi teedel (võistluskeskus asub Torsby’s) häirivad, on keeruline seda taliralliks pidada. Kindlasti aitaks võistluse nihutamine põhja poole, aga seal pole teedevõrk eriti tihe ning harvemalt ka majutus- ja toitlustusettevõtteid.

Võimalike tulevaste MM-etappide teema on viimasel ajal olnud esil nii meil kui mujal. Meil ennekõike Rally Estonia korraldajate ambitsioonides pürgida MM-etapi staatuse poole, milleks suudeti isegi riigilt ligi miljon eurot tänavuse võistluse toetuseks hankida. MM-sarja promootor vaatab aga esialgu Euroopast kaugemale ja kavatseb hoopis Vana Mandri ühest (või isegi kahest) etapist ilma jätta.

Tänavu kasvas MM-kalender 14 etapini, kui sinna lisandus Tšiili ralli. Suure tõenäosusega tahetakse tuleval aastal laiendada geograafiat Aasia ja Aafrika suunal. Jaapani etapp oli kaalumisel juba käesolevaks hooajaks ja on kindlasti kalendris 2020. aastal. Legendaarne Safari ralli Keenias korraldab tänavu FIA ametliku kandidaatralli, mille toel ilmselt samuti järgmisel hooajal MM-etapi staatuse kindlustab.

Samas on tehasetiimid võtnud sõna etappide arvu suurendamise vastu ja just sel põhjusel on MM-sarja promootor seisukohal, et Euroopa peab ühest-kahest etapist loobuma. Ilmselt on löögi all ennekõike Korsika, Sardiinia ja Saksamaa rallid. Aga teisalt on ka Euroopas peale Eesti uusi korraldajaid, kes MM-etappi endale tahaksid. Nii on riigi tugi ka Horvaatial ning samuti tahaks kalendrisse tagasi Poola.

Promootor vaatab ka ülimalt ahvatleva turuga Põhja-Ameerika suunas. Ja peetakse silmas just taliralli korraldamist regioonis, kus Rootsiga võrreldes ilmaolud talvise võistluse läbiviimist tavaliselt ei kimbuta. Nii et Rootsi korraldajatel on, mille üle mõelda...

 

Millised saavad olema autod?

Teiseks suureks teemaks ralli MM-võistluste tuleviku osas on kerkinud alates 2022. aastast kehtestatavad reeglid autodele. FIA president Jean Todt võttis sel teemal sõna ja nentis, et rallispordi otsustajad peaksid kiiremas korras vaatama teiste autospordialade eeskujul alternatiivsete energiaallikate poole. Jutt käib elektri- või hübriidautode kasutamisest. On ju F1- ja sportautode MM-sarjades kasutusel hübriidtehnoloogia ja rallikrossis minnakse peatselt üle elektriautodele.

Tänaste WRC-autode reeglid on n-ö külmutatud viieks aastaks ja kehtivad kuni 2021. aasta lõpuni. Mis edasi saab, ongi arutelu teema. Suure tõenäosusega kaldub vaekauss hübriidautode poole, aga milline see tehnoloogia täpselt olema saab, peaks selguma veel käesoleva aasta jooksul. FIA rallidirektori Yves Mattoni sõnul peetakse praegu intensiivseid läbirääkimisi tootjatega, aga need pole kerged, sest iga tootja soovib reegleid kujundada oma vajadustest lähtuvalt.

Ka M-Sport Fordi tiimijuht Rich Millener nentis, et kindlasti võetakse 2022. aastast kasutusele hübriidautod, sest see on ainuke variant, millega mõned praegu osalevad tootjad ralli MM-sarja püsima jäävad, ja mis pakub huvi ka võimalikele uutele tootjatele. Igatahes peaks me otsust tulevaste WRC-autode osas kuulma veel käesoleva aasta jooksul.

Sarnased artiklid