Rallikross vaevleb kriisis

Rein Luik
03.01.2019
Tüüpiline eelmise aasta finaalsõit – kolm autotootjat ja igaüks kahe autoga. Ühtegi neist me algaval hooajal stardis ei näe. | FIAWorldRallycross.com

Viimased aastad kasvavat populaarsust nautinud rallikrossi MM-sari on sattunud ootamatusse olukorda, kus ainsad kolm tehasetiimi on teatanud loobumisest.

Rallikrossi MM pakkus eelmisel hooajal põnevaid ja tasavägiseid heitlusi kolme autotootja – Peugeot, Audi ja Volkswagen – tehasetiimide sõitjate vahel ja seda hoolimata teistkordselt maailmameistriks kroonitud Johan Kristofferssoni (VW) uskumatult võidukast hooajast.

2017. aastal võeti rallikrossi MM-sarja promootori IMG ja FIA poolt vastu otsus, et alates 2020. aastast hakatakse maailmameistrit selgitama elektriautodel, mitte enam Supercar-klassi autodega. Igati mõistlik otsus, mida toetasid mitme autotootjad, sest elektriautod on just sobivad rallikrossi formaadile. Ajakava kohaselt pidanuks autotootjate, FIA ja IMG esindajad hääletama eelmise aasta 15. augustil elektriautodele ülemineku osas. Eelnevalt oli kokku lepitud, et seda tehakse juhul, kui vähemalt neli tootjat seovad end kohustusega 2020. aastast uued võistlusautod radadele veeretada.

Eelnevaid läbirääkimisi olid pidanud ja näidanud huvi üles koguni üheksa erinevat tootjat. Peugeot ja Volkswagen olid kõige häälekamad, aga oodati ka Audi ja Fordi allkirju. Saabus 15. august ja selgus, et kohustusele olidki valmis allkirju andma vaid Peugeot ja Volkswagen. Ülejäänud jäid äraootavale seisukohale, aga mitmed tõdesid, et kui nad oleksid näinud n-ö paberil nende kahe allkirju ja lõplikku otsust 2020. aastal toimuva ülemineku kohta, oleks nad oma juhtkondadele seda näidata saanud ja eelarvet küsida.

Otsus jäi vastu võtmata. IMG lükkas hääletuse edasi 2019. aasta märtsiks ja elektriautodele ülemineku 2021. aastaks. Kuluaarides räägiti aga sellest, et IMG tegelikult väga ei igatsegi veel Supercar-klassi elektriautode vastu välja vahetamist. Ja päris mitmed asjatundjad olid veendumusel, kui IMG leppinuks siiski esialgu kahe tootja allkirjadega ja 2020. aasta tärminiga, oleks mõnedki teised tootjad olnud valmis end lepinguga siduma.

Tagajärjed tulid kiiresti. Kõigepealt teatas Audi oma loobumisest põhjendusega, et elektriautonduse arenduseks piisab neile ka elektrivormelite sarjast. Peagi järgnes Peugeot’ teade, et nad lõpetavad tehasetiimiga osalemise ja keskenduvad uute elektrirallikrossiautode arendusele 2021. aastaks – kui vastav otsus käesoleva aasta märtsis ikka tehakse. Lõpliku põntsu pani detsembris Volkswagen ja seda esindanud Petter Solbergile kuulunud tiim, teatades et ei osale 2019. aastal MM-sarjas vähese konkurentsi tõttu. Volkswagen küll lisas, et nad on valmis elektriautode rallikrossi MM-sarjaga liituma 2021. aastal.

Seejärel tõstsid kisa ka eratiimide esindajad eesotsas Marcus Grönholmiga, kes nõudsid lühemat kalendrit – reisid erinevatesse maailma otstesse on eratiimidele liialt kulukas. Lõpuks kahandatigi kalender 10etapiliseks. Eks näis, mis saab edasi ja mis juhtub märtsis.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid