Esimene hübriidauto

Jussa Nieminen

Hübriidauto vastuvõtt oli ebasõbralik. „Miks on vaja muuta bensiinimootori poolt toodetud mehaaniline energia algul dünamos elektrienergiaks ja siis jälle elektrimootoris tagasi mehaaniliseks energiaks? Jõuülekande kasutegur võib siis vaevalt olla üle 50 protsendi,“ kirjutati The Horselessi septembrikuu numbris 1902. aastal.

Luubi alla oli võetud 27aastase iseõppinud Austria autoinseneri „kombiauto“. Selline arvustus suure Ameerika autolehe poolt oleks pidanud hävitama mehe karjääri. Küllap oli Viini töökoda Jacob Lohner & Co teinud suure prohmaka, palgates tööle mehe nimega Ferdinand Porsche. Kas oleme temast veel midagi kuulnud?

Porsche oli alustanud oma karjääri eelnimetatud töökojas elektriautode loojana. Esimene versioon valmis aastal 1898 ja sportlikuks muudetud Lohner-Porschet esitleti Pariisi maailmanäitusel 1900. Sellel oli suhteliselt piiratud sõiduulatus ning laadimispunktegi oli tollal vähe.

Bensiini toel oleks saanud teekonda jätkata, mistõttu Porsche asus tööle. Esimene hübriidversioon, Semper Vivus, sündis samal aastal. See oli ühtaegu esimene hübriid, esimene seeriahübriid ja esimene laetav hübriid. Omaduste hulka kuulus ka elektriline starter.

Hübriidi idee oli patenteeritud Inglismaal juba 1897 ja Ameerikaski oli üritajaid, kuid Porsche hübriid sündis esimesena. Auto esiratastel olid elektrimootorid ja neil mõlemal olid oma DeDion Bouton-marki besiinimootoritel töötavad generaatorid. Mõlemad tootsid umbes 1800vatist elektrilist võimsust, millest ülejääv osa salvestati akudes.

Elektriauto 74st akupurgist olid 30 kõrvaldatud kaalu vähendamiseks, kuid ikkagi kaalus hübriidauto 1,2 tonni. Continentali õhkrehvidel oli siin silmitsiseismist vastupidavuse probleemiga.

Järgmisel aastal vahetati DeDionid suure Daimleriga. Hübriidi erinevaid versioone tehti vähemalt teismetes kuni aastani 1905 ja viimased hakkasid väljanägemiselt sarnanema bensiinimootoritega võistlejatega.

Kombiautod olid siiski liiga kallid ja viimasedki ameerika hübriidid kadusid tootmisest 1920ndal. Järgmist Porsche nime kandnud hübriidi esitleti alles aastal 2007.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid