Mõnda aega pakuti Euroopas elektrilisena vaid paari Hiina päritolu universaali. Euroopas tegi otsa lahti Stellantis sõsarmudelitega Peugeot e-308 SW ja Opel Astra Sports Tourer Electric, ent Eestisse pole need autod ikka veel jõudnud. Nüüdseks on esimesed universaalid ka premium-klassis elektrilise BMW i5 Touringu ja Audi A6 Avanti näol, kuid nende hinnaklass on ka premium-klassile vastav.
ID.7 kui elektriline alternatiiv Passatile ilmus Volkswageni mudelivalikusse nüüdseks pea juba aasta tagasi ja nüüdseks on selle mudelivalikusse lisandunud ka universaal lisanimega Tourer (uut Passatit erinevalt ID.7-st ainult Tourerina toodetaksegi). Et aga varakevadine ID.7 sedaanversiooni prooviauto oli sunnitud Eestisse saabudes libedusele alla vanduma, jäi TMil tollal see auto proovimata. Nüüd siis juba Tourerina.
Volkswageni väiksemad elektriautod, ID.3, ID.4 ja ID.5, pole loodetud läbimurret teinud, nüüd peab ID.7 seda tegema klass ülalpool. Testiauto 77 kWh tähendas Volkswagen ID.7 akuvaliku väiksemat versiooni (mudel Pro), lisaks sellele on Tourerile saadaval ka 86 kWh aku (Pro S). Vähemalt suveoludes tähendas see umbes 500 km sõiduulatust (WLTP-standard lubab küll isegi 607 km, suure akuga aga koguni 690 km!). Konkreetne auto oli tagaveoline, ent valikus on ka nelikveoline GTX – seda siis suurema akuga.
Nagu universaalidega ikka, on ka ID.7 Tourer kuni B-piilarini identne eelkäijaga. Tagaistmel on siin aga tänu universaali katusejoonele veelgi lahedamad olud. Aerodünaamika on ka siin tippklassist – õhutakistustegur on küll kriipsukese võrra suurem, kuid Cd 0,237 on siiski ülihea näit. Tänu tagaveole on tipptasemel ka manööverdavus – tagasipöördeks vajab see auto vaid 10,9 m läbimõõduga ringi.
Salongikujundus üllatusi ei paku – selline nupuvaba lahendus on tuttav Volkswageni kõigilt viimase aja uudismudelitelt. Mõningase üllatusena leiab roolisambalt ikka ka käivitusnupu – ehkki sõidu alustamiseks piisab sõidusuuna valimisest. Ju on see rudiment jäänud koroonaaegadest, kui Volkswagen esmakordselt ID.3 esitles. Tollal Saksamaal toimunud esitlusel põhjendati nupu olemasolu sellega, et paljud autokasutajad on sellega lihtsalt harjunud – ehkki tegelikult polnud seda ei siis ega ka nüüd tarvis.
See-eest on nuppe kokku hoitud juhipoolsel uksel – ukseklaasi tõstuki nuppe on kaks, kolmanda abil tuleb valida, kas need liigutavad esi- või tagauste omi.
Elektriautole omaselt on ID.7 Tourer vilgas auto, ehkki kaugel rekordite püstitamisest. Pro 210 kW ehk 286 hj teevad 0-100 km/h 6,6 sekundiga, lõppkiirus on piiratud 180 km/h-le. Kiirlaadimine on siingi võimalik kuni 175 kW võimsusega (suuremal akul on see number viidud 200 kW-ni).
Akud on sarnaselt konkurentidele peidetud siingi põhja alla, kuid 2650 kg täismassi ära ei peida ja kasvõi lamavaid politseinikke ületades on seda metallikogust selgelt tunda. Tervikuna jätabki ID.7 Tourer endast raskepärase mulje – nagu sõidaks mingi suure maasturiga, ainult et istumine on madalamal ja nähtavus viletsam.
Autosse sisseehitatud IDA-nimeline assistent mõistab kenasti inglise keelt ja suudab tänu ChatGPT-le lisaks tavapärastele käskudele (sule-ava aknad, vaheta raadiojaam, leia lähim laadija, navigeeri koju jne) suhelda mingis osas ka muudel/laiematel teemadel – tasub igatahes proovimist. Igatahes on astutud edasi suur samm võrreldes mõne aasta tagusega, kui ühes teises Volkswageni mudelis inglise keeles omavahel mootorratastest rääkides hoolikalt sõnu valida tuli – kui ei tahtnud, et auto meid lähimasse KTM-i esindusse juhataks.
Liigne tarkus mängib samas äraspidiselt kätte, sest nt püsikiiruse hoidja muudab ise piirkiirust vastavalt kaardiandmetele, mis paraku tihti paika ei pea. Ka teab auto eesolevaid kiirusepiiranguid juba ette ja hakkab kiirust varakult sellele vastavaks kohandama – seda aga kindlasti hulga varem kui kaasliiklejad seda teeks ja see tähendab, et teie taha võib neid koguneda terve rivi. Palju paremaks ei lähe seis ka piirangu lõppedes, sest uue kiiruse valib auto vastavalt liiklusmärgile – paraku vastab nt spidomeetrinäidule 70 km/h tegelikult 67 km/h ja nii jääb kogu see rivi taha toppama ning möödasõidu võimalusi otsima. Nii et tuleb kas see funktsioon välja lülitada või iga kord uus kiirus määrata.
Universaali tähtsaim pluss on muidugi tema mahutavus. Tavaoludes mahutab Toureri pakiruum sõltuvalt tagaistme asendist 545-606 liitrit, kui aga kogu potentsiaal kasutusele võtta, kasvab see 1714 liitriseks. Kui paljudel elektriautodel leiab täiendava panipaiga ka auto esiosast, siis ID.7- seda nn frunk´i siiski ei ole.
Tagaveolise väiksema akuga Pro-versiooni hind algab 63 150 eurost (analoogse sedaani hind on 62 400 eurot). Suurem aku viib hinnanumbri 67 850 euroni, nelikveoline GTX maksab aga 72 300 eurot.