Rootsi viimane reisilennuk

Teodor Luczkowski
27.04.2022
NyxAir

Pärnu vastrenoveeritud lennuväljalt saab alates maist kahel korral nädalas Helsingisse lennata. Lennukiks on Rootsis valmistatud 50-kohaline Saab 2000, vedajaks Eesti lennufirma NyxAir.

Rootsi lennukiehitaja Saab arvukate mudelite seas on kolm reisilennukit. Esimene neist, Saab 90 Scandia, loodi vahetult pärast suurt sõda. Saab liitus nende lennukiehitajatega, kes kavatsesid luua asenduslennuki populaarsele DC-3-le ja tulemus oli pigem pettumus. Scandiaid ehitati vaid 18, kasutajaks Rootsi ja Brasiilia lennufirmad.

Järgmise reisilennuki loomisel võeti partner USAst, koos Fairchildiga kavandati 34-kohaline SF-340. 1979. aastal alguse saanud projekt osutus suhteliselt edukaks vaatamata sellele, et Fairchild astus 1987. aastal kõrvale ja edasisega tegelesid vaid rootslased. Sel põhjusel on lennuki tähistus nüüd Saab 340, tootmise lõpetamisel 1997. aastal oli valminud ja klientidele üle antud 457 seda tüüpi lennukit.

Nagu tavaliselt, tehakse hästimüüvast reisilennukist ka suurem variant ja see sai nimeks Saab 2000.

Hea lennuk valel ajal

SF-340 esimene kasutaja oli Šveitsi lennufirma Crossair, kes ärgitas Saabi looma suurema ja kiirema mudeli. Nõuti ka vaiksemat lennukisalongi, mille jaoks töötati välja ülimalt tõhus mürasummutussüsteem. Mürataset aitasid vähendada ka kuue labaga Dowty propellerid.

Saab 2000 valmis paljuski vastavuses Crossairi nõuetele, kuid nagu varemgi on juhtunud, ei pruugi ühe tellija soovidele vastav rätsepatöö sobida sama hästi teistele lennufirmadele. Liigset keskendumist kuldkliendile peetaksegi Saab 2000 vähese müügiedu oluliseks põhjuseks.

Lennuki turundusnimeks, mis osutus tõsi küll suhteliselt vähelevinuks (nagu ka lennuk ise) pakuti Concordino – selge viide ülehelikiiruselisele Concorde´ile. Saab 2000 pidi saama kiireimaks propelleritega reisilennukite klassis ning tema suurim reisikiirus 685 km/h lubab sellist tiitlit ka kanda.

Saab 2000 kahe AE2100 mootori võimekust tõendavad rekordid lennukõrguse kogumises. Näiteks ületati oma klassi varasem tippsaavutus 9000 meetrini jõudmiseks, selle kõrguseni jõuti vaid sekund kauem kui kaheksa minutiga.

Kuid tõusukiiruse suurepärane näitaja ei oma lennureisija eelistustele olulist mõju. Küll aga kõik see, mis seotud lennuohutusega. 1994. aastal kukkus USAs jäätumise tõttu alla American Eagle´i ATR-72, hukkusid kõik 68 lennukis viibinut. Vaatamata sotsiaalmeedia algelisele tasemele levis propellerifoobia nime saanud nähtus ameerika lennureisijate seas ülikiiresti. Argumendid Saabi lennukiirusest, mugavusest ja ökonoomsusest jäid avaliku arvamuse ees nõrgaks.

Seda enam, et oli tekkinud alternatiiv. Sama mahutavusega reaktiivmootoritega reisilennukeid hakkas 1991. aastal tootma Canadair ning nende populaarseim mudel CRJ200 oli Saabist veelgi kiirem. Propelleritega reisilennukite tootjatele koitsid rasked ajad.

Aastaid üle kahekümne

Eelmise sajandi lõpus arvas mõnigi lennukitootja, sealhulgas Saab, et aastatuhande vahetumise lävel on mudelinumber 2000 väga hea valik. Viimane, järjekorranumbrit 63 kandnud Saab 2000 valmis vahetult enne sama aastanumbri saabumist.

Iga järgneva aastaga kannab mudelinumber 2000 üha enam aegunud kuvandit. Kui Tallinn-Kuressaare lennuliini konkursi tingimustele lisati vaieldav säte, et liini teenindav lennuk ei tohi olla vanem kui 20 aastat, välistas see nõue Saab 2000 pakkumise. Seda vaatamata asjaolule, et Rootsi siseliinidel olid Saabid endiselt kasutusel. 50-kohalisi turboprop-mootoritega reisilennukeid toodab praegu vaid ATR ja NyxAiril tuli oma peamiselt Saabidest koosnevat lennukiparki täiendada kahe ATR 42-500ga.

Saab on teatanud, et mudeli 2000 omanikud ei pea muretsema – tehnilist tuge lennukite hooldamiseks on lubatud vähemalt aastani 2035. Seda võib uskuda, sest Saab 2000 baasil on loodud õhuruumi jälgivad lennukid Erieye AEW&C Pakistani ja Saudi Araabia õhujõududele ning neid ootab ees veel pikk teenistusaeg.

Embraer kavatseb ATRi monopoli kõigutada ja tulla peagi uute mudelitega turbo-prop-reisilennukite turule tagasi. Saabilt pole sellist sõnumit esialgu kuulda olnud. Tänu Brasiilia otsusele osta hävitajaid Saab Gripen, on Rootsi lennukiehitaja ja Embraeri vahel kujunenud aastatepikkune koostöö, mis võib laieneda ka tulevikuprojektidele. Isegi kui Saab kaasatakse Embraeri uute reisilennukite tootmise protsessi, hakatakse uusi lennukeid seostama Brasiilia, mitte Rootsi riigi nimega.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid