Briti jonn ratastel

Tõnu Ojala
30.07.2024

Kui Jaguar Land Rover keeldus Land Roveri fännist briti miljardärile müümast tootmisest maha võetud Defenderi tootmisliine ja tootmisõigust, lõi mees käega ja asutas selle asemel oma autotehase.

Uusi automarke ei tule Eestis turule mitte just väga sageli, ent tänavu on neid juba isegi ametlikke teid mööda lisandunud vähemalt kolm. Aasta alul lükkas müügi käima hiinlaste Great Wall, siis sai (tegelikult saab siiamaani) korealaste Ssangyongist KGM ning suvel teatas Info-Auto, et nende poolt esindatavate automarkide hulka lisandus Ineos.

Täna, mil Euroopa autoturul üritavad jalga ukse vahele saada kümned kui mitte sajad Hiina autotootjad, on uutel mitte-Hiina automarkidel esimeseks ülesandeks neist distantseeruda. Nii rõhutab ka KGM igati oma Korea päritolu ning samamoodi peab oma sugupuud selgitama hakkama Ineos, kelle autodes leiab ühiseid jooni nii vana klassikalise Land Rover Defenderi kui Mercedes-Benzi kuulsa gelandewagen´iga.

Väline sarnasus vana Defenderiga pole siin juhuslik. Keemiakontserni Ineos asutaja ning põhiomanik sir Jim Ratcliffe on briti miljardär, kellele väga meeldisid klassikalised Land Rover Defenderid ja kes ei tahtnud kuidagi leppida, et nende tootmine üha karmimate heitme- ja turvanõuete tõttu 2016. aastal lõpetati ning uue, senisest hoopis luksuslikuma Defenderiga asendati. Ratcliffe oli kindel, et sellistele autodele on endiselt oma turg olemas ning soovis vanad tootmisliinid ära osta, kuid Land Rover keeldus neid müümast. Nii ei jäänudki muud üle, kui hakata ise autosid tootma – muidugi mitte Defendereid endid, vaid selliseid, mis võiks täita neist maha jäänud niši – lihtsad, töökindlad, võib isegi öelda, et omal moel robustsed. Ja et ühel hetkel jäi tühjaks ka seni Smarte kokku pannud suur moodne autotehas (Smartide tootmine viidi üle Hiina), jooksidki kõik otsad kokku.

Ineos võib end seega õigusega Euroopa automargiks pidada. Bränd ise on inglise päritolu, tehas asub Prantsusmaal Hambachis ja suur osa töötajatest on saksakeelsed – suur osa seejuures Mercedes-Benzi, aga ka muude nimekate automarkide, taustaga.

Tänavu on plaanis toota juba 29 000 autot, esimese Ineose mudelina 1,5 aastat tagasi tootmisse jõudnud Grenadierile (vt TMi autotest 2/2024) on nüüdseks lisandunud pikap Quartermaster. Äsjasel Goodwoodi festivalil esitleti aga ka Grenadieri eksklusiivset eriseeriat Detour by Arcane Works, mida toodetakse vaid 200 autot hinnaga alates 134 000 naela, ning mitmeid prototüüpe, millest mitmel on lootust ka seeriaautoks saada. Lisaks on töös ka elektriauto projekt, kuid see pandi hiljuti siiski ooterežiimile paremaid aegu ootama.

Et sir Ratcliffe´i nägemuses peab Ineos hakkama saama igal pool – ka seal, kus kvaliteetset autoabi napib – on auto konstruktsioon üritatud teha nii lollikindel ja elektroonikavaba kui see tänapäeval võimalik on – mida vähem asju, mis rikki minna võib, seda parem. Tänapäevased turvanõuded päris kiibivaba autot siiski teha ei lase, nii et kõik see minimaalne, mida euronõuded nõuavad, on olemas. Aga kõik see, mida hädasti tarvis ei ole, seda pole – nt elektriliselt liigutavad istmeid, nupust käivitust jm (küll aga on saadaval istmesoojendus).

Kuigi Ratcliffe´le kuuluva Ineose logo leiab muuhulgas Mercedese F1 autodelt, kus talle kuulub kolmandik võistkonnast, kasutavad Ineose autod siiski mitte Mercedese vaid BMW mootoreid. Seda reedab koheselt autos olev BMW-lt tuttav käiguvalits (ka käigukast on muidugi sama, ZF-i kaheksakäiguline automaat).

Auto käivitub klassikalisest vana kooli süütevõtmest – taas üks asi, mis on lihtne ja töökindel. Maastikukõlbulikkust lisavad kuni kolm lukustatavat diferentsiaali, loomulikult aeglusti, mägipidur ja muu, mis tõsisel maasturil iseenesest mõistetav.

Tõsi, nendega opereerimine nõuab harjumist, sest kõik see nupumajandus, mis puudutab erinevaid töörežiime, on siin viidud… lakke! Kuna Ineosed peavad hakkama saama igasugustes oludes ning ka seal, kus margiteenindusi pole, siis ei panustata siin ekraanidele vaid suurtele nuppudele, mida vajadusel ka kinnastega käsitseda saaks. Ja kuigi üritatakse läbi ajada nii vähese elektroonikaga kui võimalik, kasvab erinevate funktsioonide arv tänapäeva autos siiski sedavõrd suureks, et kogu nupumajanduse keskkonsoolile koondamine läheks selgelt üle võlli – nii ongi need nupud-lülitid, mida harvem tarvis, viidud juhi eest juhi kohale – pilt on nagu lennukis!

Ineose versioonis on BMW 3-liitrisest R6-diiselmootorist välja võetud 249 hj, momendinäit on aga viidud 550 Nm-ni. Lisaks on valikus samuti BMW päritolu samuti 3-liitrine bensiinimootor – paljudes naftarikastes riikides ei taheta diislist midagi kuulda.

Nende näitajatega ei jää ka tavamudelist veidi kogukam Quatermaster naljalt kuskil jänni. Tänu pikale telgede vahele (3227 mm) tuleb aga niigi suurest tava-Grenadierist rooli taga veel rohkem vaeva näha, sest manööverdamisel on ta kohmakas ning rool nõuab kõvasti keeramist. Pikkade maanteeotste tegemiseks leiab kindlasti selles hinnaklassis ka paremaid variante – aga see ongi tõsine tööauto.

Grenadier Quartermasteri kui tööauto osas ongi Ineosel suured plaanid, sest seda on võimalik saada ka raamautona – et sinna siis mida iganes peale ehitada. Üksikklientidele pole neid esialgu müüdud, kuid Saksamaal on juba käigus esimesed erivarustusega päästeautod, mis sealsete hiljutiste üleujutuste käigus oma ristsed saanud. Ka löödi käed Briti merepäästjatega ning 20 autot lähevad kohe-kohe nende käsutusse.

Esimesed Grenadier STW-d olid avalikkuse eest esmakordselt juuli keskel Haapsalus, lähiajal peaks kohale jõudma ka esimesed Quartermaster-pikapid.

Vaata lisa augusti Tehnikamaailmast!

Sarnased artiklid