MM-sari lükati käima

Rein Luik
01.03.2020
Raivo Remmelgas

Mitmete pilootide töökohtade vahetused tekitasid alanud hooajaks paraja portsu põnevust ja Monte Carlo ralli eel oli õhus piisavalt pinget – kuidas saavad uute tiimides hakkama tiitlikaitsja Ott Tänak ja kuuekordne maailmameister Sebastien Ogier?

Ott Tänaku ja Martin Järveoja jaoks osutus esimene start Hyundai i20 WRC autol karmiks katsumuseks. Juba Monte Carlo avapäeval hinnati veidi valesti üht kurvi, läbiti see liialt suurel kiirusel ja tulemuseks olid koos autoga sooritatud saltod. Kuigi mehed toimetati kontrolliks haiglasse, kus nad pidid igaks juhuks kuni hommikuni viibima, pääsesid nad õnneks vigastusteta. Alles Rootsis tunnistas Tänak, et avarii oli pannud kogu keha valutama ja hetkeks oli isegi kaheldud, kas Rootsis võistelda või mitte.

Kui Thierry Neuville’i esikoht Monte Carlos ei valmistanud ehk suuremat üllatust, siis varem vaid Fordiga MM-sarjas kihutanud ja nüüd Toyotasse siirdunud Elfyn Evansi esitus andis vihje, et ta on valmis tänavu favoriitidele kandadele astuma. Vahepeal ka liidrikohta hoidnud Evans lõpetas võistluse Ogieri kannul küll kolmandana, aga ka konkurendid tunnistasid võistluse järel, et Evansit peab tiitliheitluses silmas pidama.

 

Lumetu talveralli

 

Juba avaetapi järel hakati panustama võimalusele, et tavatult soojad ilmad, mis ei lubanud talvel saabuda ka meie laiuskraadile, võivad teise etapile Rootsis oma karmi pitseri vajutada. Lõpuks jõuti kohapeal ühiselt olukorda kontrollinud korraldajate, FIA ja tiimide esindajate ümarlaual otsusele, et võistlust lühendatakse poole võrra ehk sõidetakse vaid neid kiiruskatseid, kus vähegi lund ja jääd. Kuigi reeglite järgi oleks pidanud sedavõrd radikaalselt lühendatud distantsiga etapil poolitama ka jagatavad punktid, tegi FIA möönduse ja jättis selle reeglipunkti täitmata.

Nii mõnigi sõitja tõdes võistluse käigus, et rallit poleks pidanud taolistes oludes üldse toimuma. Ühest küljest suured kiirused ja teisalt olukord, kus kruusalõigud rebivad rehvidest naastud, mille tulemusena toimub jäistel lõikudel „iluuisutamisvõistlus“, võib osutuda äärmiselt ohtlikuks stsenaariumiks. Ralli ajal Rootsi saabunud FIA president Jean Todt nentis karmilt, et edaspidi sellist võistlust ehk lumetut talverallit korraldada ei lubata.

Rootsi ralli korraldajatel on keeruline võistluse tarvis uut regiooni leida. Esiteks on praeguses asukohas ralli suureks toetajaks Värmlandi maakond ja teiseks tuleks liikuda 500 km põhja poole ehk Östersundi ümbrusse, mis oleks sobiv piirkond, kus piisavalt taristut – hotelle jms. Igatahes järgmiseks aastaks on promootori sõnul Rootsi ralli kalendris, aga pikemas perspektiivis peavad korraldajad midagi ette võtma või etapist loobuma.

 

Üllatusi Rootsist

 

Monte Carlo ralli järel polnudki enam ehk suureks üllatuseks, et Rootsi ralli võitis Elfyn Evans, tõustes punktitabelis liidrikohta jagama alles kuuendana finišeerinud Thierry Neuville’iga. Kuigi Ott Tänak tunnistas, et õpib alles Hyundaid tundma, oli teine koht suurepäraseks saavutuseks, millega eestlane tänavuse punktiarve avas.

Tõelise üllatuspommi pani plahvatama Kalle Rovanperä, kes pidas kolmandale kohale maha ülimalt tasavägise heitluse oma tiimikaaslase, kuuekordse maailmameistri Sebastien Ogieriga. Ja mis veelgi hämmastavam – noor soomlane suutis Power Stage punktikatsel parima aja põrutada, mööduda selle viimase katse võiduga kolmandat kohta hoidnud Ogierist ja tõusta oma teisel MM-etapil WRC-autoga poodiumile!

Avaetapil võidutsenud Neuville’i saatuseks oli Rootsis esimese startijana teepuhastaja roll ja kuna ralli lühike, polnudki belglasel võimalik avapäeva kuuendalt kohalt kõrgemale tõusta.

 

Raja kõrvalt

 

Kuigi kaks esimest etappi on olnud tasavägised ja pingelised ning toonud kaasa üllatusi, on Citroëni lahkumine MM-sarjast jätnud augu WRC-autode stardirivisse. Konkurentsivõimelisi sõitjaid on vähem ja kui satub sekka ka katkestamisi, on pilt veelgi kahvatum.

Suur küsimärk ripub ikka veel õhus 2022. aastal kasutusele võetavate hübriidautode kohal. Seni pole ükski uus autotootja esile astunud ja teatanud, et nemad kavatsevad MM-sarjaga liituda. 2022. aasta hooaja alguseni on vähem kui kaks aastat ja iga uus autotootja, kes sooviks liituda, peaks juba täna WRC-autot ehitama ja peagi testima. Paraku pole FIA koostöös promootoriga veel paika saanud hübriid-WRC autode täpseid tehnilisi reegleidki.

Mis aga puutub promootorisse ehk ettevõttesse WRC Promoter Gmbh, siis selle pikaaegne juht Oliver Ciesla teatas Rootsi ralli ajal oma tagasiastumisest alates käesoleva aasta juunist. Põhjused? Väidetavalt isiklikud, aga kes seda täpselt teab. Igatahes on Ciesla sõnul nii tema ise kui promootorfirma omanikud (ehk siis Red Bull Media House ja Sportsman Media) asunud otsima uut tegevjuhti.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid