Noored pürivad tippu

Rein Luik
01.01.2019
Uuel hooajal F1-sarjaga liituva kolme debütandi – vasakult George Russell, Lando Norris ja Alexander Albon – karjääri on toetanud F1-võistkonnad. | Red Bull Content Pool

Eelmise aasta lõpus liitus Red Bulli noortetiimiga, mille kaudu on F1-sarja jõudnud mitmeid edukaid sõitjaid, eestlane Jüri Vips. Aga antud noorteprogramm pole sugugi ainus omataoline.

Red Bull Junior Team on F1-tiimide noorte sõitjate programmidest ilmselt kõige tuntum. Aastate jooksul on sellest koos tänaste sõitjatega läbi käinud kokku 77 sõitjat. See on ka täiesti mõistetav – on ju jõujoogitootjal F1 MM-võistlustel kaks tiimi, kuhu noori sõitjaid edutada. Aga Red Bulli noorte sõitjate programm polnud sugugi esimene. Nt McLareni F1-tiim võttis noorukese Lewis Hamiltoni oma tiiva alla juba 1998. aastal, tehes algust projektiga McLaren Young Driver Program.  Nüüdseks on McLareni noortetiimist alates 1998. aastast läbi käinud 17 sõitjat.

Jüri Vips pole sugugi esimene Eesti sõitja, kes mõne F1 noortetiimi liige olnud. Selleks on Kevin Korjus, kes kuulus Lotus/Renault kasvandike hulka 2012. aastal ja sai tookord võimaluse korra ka Lotuse F1-autot testida. Renault noortetiim on eksisteerinud erinevate nimede all juba 2002. aastast. Vahepeal ka Lotuse nime all tegutsenud programm kannab täna nime Renault Sport Academy. Aastate vältel on selles programmis osalenud mitmeid hiljem tuntuks saanud sõitjaid, kellest nii mõnigi jõudnud ka F1-sarja. Olgu F1-sarja jõudnutest mainitud näiteks Heikki Kovalainen ja Romain Grosjean. Aga erinevatel ajahetkedel on Prantsuse autotootja noortetiimi kuulunud ka Lucas di Grassi, Jose Maria Lopez, Robert Kubica ja Pastor Maldonado.

Viimaste aastate edukaima F1-võistkonna ehk Mercedese noorte sõitjate projektiga tehti algust alles 2014. aastal ja just Mercedese palgal olevate sõitjatega seoses kerkis möödunud aasta lõpus esile üks tõsisemaid noorteprogrammidega seotud probleeme. Nimelt on Mercedese kasvandike hulka kuulunud alates 2014. aastast Pascal Wehrlein, Esteban Ocon ja George Russell. Nendest Wehrlein on saanud ennast F1-sarjas juba näidata ja Russell teeb oma debüüdi algaval hooajal Williamsi võistkonnas.

Probleem kerkis esile seoses väga kõrgelt hinnatud Esteban Oconiga, kes on ennast kahel hooajal tõestanud Force India tiimis, mille autod liiguvad Mercedese mootorite jõul. Nimelt pikendas Mercedes esmalt lepingut Valtteri Bottasega ja paigutas George Russelli sõitma Williamsisse. Force India pankroti järel ostis aga tiimi ära Lance Strolli isa ja sellesse tiimi enam Oconil asja polnud, sest sinna siirdus loomulikult Stroll ise ja tiimis jätkab ka Perez. Kuna Mercedese jõuallikaid kasutab peale Force India veel ainult Williams, siis sinna olnuks ehk võimalus ka Oconil, ent Williams eelistas Robert Kubicat, kes toob kaasa rohkelt sponsorraha.

Ja siis selgus, et ükski teine tiim, nagu McLaren, Renault, Toro Rosso või Haas, samuti Oconi oma tiimi ei taha ja seda lihtsal põhjusel – ta on ikka veel seotud Mercedesega. Aga eespool loetletud tiimid kasutavad Renault´, Honda ja Ferrari mootoreid... Nii ei jäägi Oconil muud üle, kui piirduda eelseisval hooajal Mercedese tiimi varu- ja testisõitja ametiga. Mercedese F1-tiimi boss Toto Wolff tõdes aga, et seoses antud probleemiga kaob mõte üldse noorteprogrammiga jätkata.

Loe pikamalt Tehnikamaailma jaanuarinumbrist.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid