Santa Fe sai suureks

Tõnu Ojala
03.11.2018
Uue Santa Fe esitulede lahendus toob silma ette Hyundai mudelivaliku ühe värskeima esindaja Kona. | Tõnu Ojala

Hyundai Santa Fe ajalugu on lihtne arvutada. Korea suurima autotootja tänase linnamaasturite rivi suurima esindaja lugu algas 2001. aastal ehk siis praegu käib 18. eluaasta. Ning kui kunagine I generatsioon paistis silma oma punkarliku välimusega, siis tänavusel Tartu autonäitusel oma Baltimaade debüüdi teinud 4. mudelipõlvkond kinnitab, et Santa Fe on täiskasvanuks saanud mitte ainult vanuse mõttes vaid ka olemuselt.

Välimuselt (aga ka sõiduomadustelt) on viimaste aastate Hyundaid üsna euroopalikeks tuunitud ja pole ka ime, sest asub ju siinkandis müüdavate Hyundaide disainikeskus Saksamaal Frankfurdis. Erinevalt nii mõnesti pisemast Hyundaist pannakse Santa Fed kokku siiski Korea, mitte Euroopas.

Uustulnuka välimus meenutab Hyundai SUVi-valiku värskeimat tulijat Konat, olles sellest siiski tunduvalt soliidsem ja rahulikum. Silma jäävad eelkõige mootorikatte alaserva seatud LED-päevatulede ribad, mis tagavad selle, et Hyundai on selgelt ära tuntav ka siis, kui selline pimedas vastu peaks tulema.

Kui eelmise põlvkonna Hyundai Santa Fed kohtas kahes erinevas mõõdus ning 7kohaline kandis lisanime Grand, siis nüüd on asi lihtsamaks tehtud ning uus tava-Santa ongi peaaegu sama suur kui senine Grand. Pikkust on senise tavaversiooniga võrreldes lisandunud 7, laiust koguni 10 cm ning telgede vahe on veninud 6 cm võrra. See kajastub loomulikult ka autos sees, kus keskmises pingireas istujad on saanud jalgadele 4 lisasentimeetrit ruumi ja samal ajal istutakse senisest 2 cm kõrgemal. Ja ehkki kolmas istmerida on endiselt sobiv eelkõige lastele, on sealgi paar sentimeetrit pearuumi lisaks saadud.

Mootoriruumis on uudiseid vähem, jõuallikaks on vanalt mudelilt üle tõstetud 2,2liitrine diiselmootor (147 kW/440 Nm), millele edaspidi peaks lisanduma ka selle väiksem 2liitrine sõsar. See-eest väärib uue asjana märkimist 8käiguline automaatkäigukast. Pikemas perspektiivis olla ootelehel ka tava- ja pistikhübriidid, aga millal täpsemalt, esialgu avalikustatud ei ole.

Et vahepealsetel aastatel on sisuliselt varjusurma vajunud selline autoklass nagu mahtuniversaalid, peavad linnamaasturid täitma ka nendest jäänud tühiku. Seetõttu on Santa Fe mudelivalikus esmakordselt ka esiveoline mudel, mille baashind jääb kriipsukese võrra alla 40 000 euro piiri („päris“ SUVi korral võetakse jutule alates 46 990 eurost). HTRAC-nelikveosüsteem on samuti üle käidud, maksimaalselt suunatakse tagaratastele 50% momendist ja seda Sport-režiimis. Comfort võimaldab tagasillale suunata kuni 35% veojõust, Eco muudab auto puhtalt esiveoliseks.

Auto suurust ja massi arvestades ei tee 2,2liitrine diisel küll imet, ent minek on probleemideta ja vajadusel kiire. Santa Fe olemuseks on siiski rahulikkus, ka kiirendades on minek ühtlane, ilma järskude tõmblemisteta. Diiselmootor annab oma joogieelistustest teada vaid kiirendades, muidu on auto meeldivalt vaikne ja nagu loodud pikkade maade läbimiseks. Igati rahuliku olekuga on ka elektroonilised sõiduabid, kus reajälgimissüsteem tõesti jälgib mängu ning sekkub vajadusel diskreetselt, mitte ei kipu juhil rooli käest krabama.

Vahepealsetel aastatel on oluliselt täienenud Hyundai turvavarustus ja kui enne sai rääkida peamiselt vaid hoiatussüsteemidest, siis uued lahendused sekkuvad juba reaalselt.

Ehkki Koreas on tooteliinil ka viiekohaline Santa Fe, keskendutakse meil siiski vaid 7kohalisele mudelile. Samamoodi tehakse lihtsaks ka mootorivalikuga seonduv, sest ehkki mõnel pool maailmas pakutakse Santa Fed ka 2,4liitrise bensiinimootoriga, siis meie regioonis jääbki valikusse ainult diisel – nii et ei saa ka seda jõuallikat veel sugugi maha kanda!

Sarnased artiklid