Pikka iga, B-52!

Teodor Luczkowski

Ameeriklased on otsustanud jätkata strateegilise pommituslennuki Boeing B-52 Stratofortress kasutamist vähemalt aastani 2050. Kui nii läheb, siis saab temast esimene lennuk maailmas, millel täitub sajand teenistust õhujõududes.

B-52 jätkab lendamist ka siis, kui temast märksa nooremad mudelid erru saadetakse. Pommitajatest on USA õhujõududel kasutusel veel ülehelikiiruseline B-1B ja radaritele nähtamatu B-2A, kavandamisel on praegu veel suure saladuskatte all olev Northrop Grumman B-21. Viimase kõrval jätkab tulevikus vaid B-52.

 

Sünniaasta 1952

Kui lennuki sünniajaks võtta esimese lennu kuupäev, siis B-52 tõusis esmakordselt lendu 15. aprillil 1952. USA õhujõudude relvastuses on ta aastast 1955. Lennuk sai hüüdnimeks BUFF (Big Ugly Fat Fellow), mis pole just parim leid. Suur on ta tõesti, kenaduse üle võib vaielda, kuid paksuks lennukit pidada küll ei saa. Tuntuks ja paljude meelest mitte heas mõttes sai B-52 Vietnami sõjas. Sihtotstarbelisena on teda kasutatud veel ka Lahesõdades, Jugoslaavia konfliktis, Afganistanis ja ISISega võitlemisel. Kokku ehitati 744 lennukit B-52, neist on rivis veel 76. Arusaadavalt on pika eluea jooksul lennukit tublisti uuendatud ja nüüd kasutusel olevad pommitajad on tähistusega B-52H, tegemist on lennuki kaheksanda versiooniga. Oluline erinevus võrreldes eelmise versiooniga B-52G oli üleminek turboventilaatormootoritele, valituks osutus Pratt & Whitney mudel TF33.

 

Uued mootorid

On otsustatud, et B-52 saab peagi taas uued mootorid, kuid pole veel selge, millised. Võis eeldada, et kuna nüüd on pakkumisel lai valik suure võimsusega mootoreid, pole enam vajadust kaheksa jõuallika järele, piisaks neljastki. Siiski jätkatakse kaheksamootorilisena ja väljavalitud mootoritootja saab tellimuse 650le jõuallikale. Valik tehakse ennast ärilennukite peal hästi näidanud ja seeriatootmises olevate mudelite seast. Kandidaate on kolm – General Electic Aviation, Pratt & Whitney ja Rolls-Royce. GE pakub erinevalt konkurentidest kahte mudelit, CF34 ja Passport. Neist esimene on kasutusel Embraeri reisi- ja ärilennukitel, teine Bombardieri mudelitel Global 7500 ja -8000. PW pakutavaid mootoreid PW800 kasutavad Gulfstreami mudelid G500 ja G600, varsti ka Dassault Falcon 6X. RR on spetsiaalselt B-52 jaoks loonud olemasoleva BR725 baasil uue versiooni F130, mida hankevõidu korral hakatakse samuti tootma USAs. BR710-seeria mootorid on USA õhujõududes tuttavad, nende jõul lendavad USAFi relvastuses olevad Gulfstream C-37A ja Bombardier E-11A. Konkursi tulemust on oodata järgmise aasta juunikuus. Võimalik, et uute mootoritega pommituslennuki tähistuseks saab B-52J, kuid kinnitust sellele veel pole.

Oma Euroopa turneede ajal on B-52 lennanud mitmel korral ka Eesti õhuruumis, sealjuures Tallinna kohal päris madalal. Viimati toimus B-52 ülelend Tallinna lennuväljalt kahe NATO hävitaja eskordi saatel 15. juunil. Arvatavasti saab seda kergesti äratuntavat lennukit näha siinkandis veel mitmetel järgnevatel aastatel.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid