Neljakordse maailmameistri lahkumine

Rein Luik
31.08.2022
Aston Martin

Neljal korral Red Bulli auto roolis F1 maailmameistriks kroonitud ja hiljem Ferrariga veel mitu tiitliheitlust maha pidanud Sebastian Vettel otsustas eduka karjääriga lõpparve teha.

Kuigi kuulsal sakslasel on aastaid turjal alles 35 ja tema suurimad rivaalid ning temast vanemad Lewis Hamilton ja Fernando Alonso jätkavad GP-radadel edukalt kihutamist, ei tulnud Sebastian Vetteli avaldus kiivri varna riputamisest sugugi üllatusena.

Viimastel aastatel toonitas Vettel aina tihedamini oma huvisid väljaspool võidusõitu ja võttis korduvalt sõna mitmetel globaalsetel teemadel. Eriti on talle südamelähedased kliimaprobleemid, aga samuti on ta nii sõnade kui tegudega võidelnud kirglikult võrdõiguslikkuse eest.

Vetteli avaldus F1 karjääri lõpetamisest iseenesest oli tähelepanuväärne:

„Käesolevaga teatan oma F1 karjääri lõpetamisest. Kindlasti peaksin nüüd siinkohal tänama hulka inimesi, aga pean siiski olulisemaks selgitada oma loobumise põhjuseid.

Ma armastan seda spordiala. See on olnud minu elus kesksel kohal nii kaua kui mäletan, aga peale minu elu ringradadel on mul ka elu väljaspool radasid. Olla võidusõitja pole kunagi olnud minu ainus identiteet. Ja ma usun, et meie identiteeti määrab see, kes me oleme ja kuidas me kohtleme teisi, aga mitte see, mida me teeme.

Kes ma olen? Ma olen Sebastian. Kolme lapse isa ja abikaasa suurepärasele naisele. Olen uudishimulik ja vaimustun kergesti kirglikest või osavatest inimestest. Minu kinnisideeks on täiuslikkus, olen tolerantne ja tunnen, et meil kõigil on ühesugused õigused elada, hoolimata sellest, millised me välja näeme, kust tuleme ja keda armastame.

Mulle meeldib õues olla. Armastan loodust ja selle imesid, olen kangekaelne ja kärsitu. Ma võin olla tõesti tüütu. Mulle meeldib inimesi naerma ajada, mulle meeldib šokolaad ja värske leiva lõhn. Minu lemmikvärv on sinine. Usun muutustesse ja progressi. Olen optimist ja usun, et inimesed on head.

Lisaks võidusõidule olen kasvatanud peret ja mulle meeldib nende läheduses olla. Aga minu kirg võidusõidu ja F1 vastu tähendab, et veedan palju aega neist eemal ja see võtab palju energiat.

Oma kirele pühendumine nii, nagu tegin ja õigeks pidasin, ei käi enam kokku minu sooviga olla suurepärane isa ja abikaasa. Energia, mis kulub auto ja tiimiga üheks saamiseks jahtimaks täiuslikkust, nõuab keskendumist ja pühendumist.

Minu eesmärgid on võidusõitude võitmiselt ja tiitlite nimel võitlemiselt asendunud oma laste kasvatamisele, oma väärtuste edasiandmisele, nende aitamisele, nende kuulamisele, kui nad mind vajavad, ja mis kõige tähtsam – võimalusele neilt õppida ja lasta neil mind inspireerida.

Lapsed on meie tulevik. Lisaks tunnen, et elu ja iseenda kohta on nii palju uurida ja õppida. Tulevikust rääkides tunnen, et elame väga otsustavatel aegadel ja see, kuidas me kõik neid järgmisi aastaid kujundame, määrab meie elu.

Minu kirg on seotud teatud aspektidega, mis mulle ei meeldi, need võivad tulevikus laheneda, kuid tahe seda muutust rakendada peab kasvama palju tugevamaks ja viima tegudeni juba täna. Rääkimisest ei piisa ja meil pole luba enam oodata. Alternatiivi pole. Võistlus käib.

Minu parim võistlus? Ikka veel ees. Usun edasiminekusse. Aeg on ühesuunaline tänav ja ma tahan ajaga kaasas käia. Tagasi vaatamine ainult aeglustab teid.

Ootan põnevusega sõitmist mööda tundmatuid radasid ja leian uusi väljakutseid. Jäljed, mis ma rajale jätsin, jäävad ajani, mil vihm uhub need minema. Jäetakse uued jäljed. Homne päev on tänaste kujundajate päralt.

Usun, et veel võidusõite, mida võita. Hüvasti ja aitäh, et lubasite mul rada teiega jagada. Ma armastasin igat hetke sellest.“

Sebastian Vetteli lahkumine F1-sarjast on sama tähelepanuväärne, kui oli ka debüüt. Oma esimesel Grand Prix´ nädalavahetusel teenis ta kõigi aegade „kiireima“ rahatrahvi, kui ületas esimest korda boksiteelt välja sõites lubatud kiirust. Trahve on Sebastian Vettel oma karjääri jooksul veelgi teeninud, aga rohkem siiski etapivõite ja mis kõige olulisem – ka neli MM-tiitlit.

Sakslase tõus maailma autospordi tippu oli väga kiire. Debüüt 19-aastaselt, esimene punktikoht (tol hetkel läbi aegade noorimana) veel samal aastal, esimene GP-võit 21-aastaselt (taas kõigi aegade noorimana) ja esimene MM-tiitel tänaseni läbi aegade noorimana ehk 23-aastaselt.

Juba hetkest, mil Vettel end F1 ringkonnale tutvustas, paistis ta oma noorusest hoolimata silma enesekindlusega ja oskusega keskenduda eesmärgile. Kui lisame siia veel laia naeratuse, alalise lõbususe ja poisiliku käitumise, polegi midagi imestada, et Vettel kerkis peagi üheks publiku lemmikuks. Aga mis peamine, hakkas silma Red Bulli bossidele ja just sellist reklaaminägu Austria päritolu energiajoogitootjale vaja oligi – noort saksakeelset ekstraverti, kes suudab võita.

Nii sai Vettelist Red Bulli lemmiklaps ning pärast 2010. aastal võidetud esimest MM-tiitlit ehitati kõik autod edaspidi Vetteli sõidustiili ja soove silmas pidades, mis mõnes mõttes oli Red Bulli poolt täiesti loogiline samm.

See samm osutus igati efektiivseks, sest sakslane jätkas võitudeseeriat, mis tõid talle ja Red Bullile järgmise kolme aasta jooksul veel kolm MM-tiitlit. Kui esimese ja kolmanda tiitli võitmisel jäi lähim rivaal Fernando Alonso maha vastavalt vaid nelja ja kolme punktiga, siis teise ja neljanda pistis sakslane tasku suure ülekaaluga. 2013. aastal ületas ta isegi 60 aastat püsinud järjestikuste etapivõitude rekordi kui võitis järjest üheksa etapi.

Vetteli fenomeni analüüsida püüdnud asjatundjad suunasid näpu selgelt ja üheselt Red Bulli autole, mis sellist ülekaalu võimaldas. Kriitikud märkisid, et sakslase võidud saavutati praktiliselt alati sama malli järgi. Parimalt stardikohalt (või siis vähemalt esireast) suurepärane start, seejärel väga kiired ringid veel suhteliselt külmadel rehvidel, vahe kasvab konkurentidega kiiresti ja lõpuks pole vaja muud teha, kui liidrikohast kinni hoida.

Aga siirdunud 2015. aastal Ferrari tiimi, näitas Vettel täiesti uut ja erinevat taset, kui suutis tihti vastu hakata neil aastatel ülekaalukalt kiireima autoga GP-radu valitsenud Hamiltonile ja Mercedesele. Nii 2017. kui ka 2018. aastal võitis Vettel mõlemal hooajal viis etappi ja finišeeris kokkuvõttes inglase järel teisena. Ja tihti pidi ta neil aastail pidama rivaaliga pingelisi lahinguid.

Viiest Ferrari tiimis sõidetud hooajast neljal oli Vetteli tiimikaaslaseks üks tema suurimaid sõpru Kimi Räikkönen, kes samuti resideerub Šveitsis ja päris lähedal Vettelile. Kuigi sakslane on maininud, et Kimiga veedetakse tihti koos aega ja et soomlane on koos perega tihti külalisteks Vetteli kodus, on sakslane erinevalt paljudest teistest kolleegidest oma eraelu ja perekonna koha pealt suu kiivalt lukus hoidnud.

Viimased kaks hooaega on Vettel kihutanud Aston Martini tiimis autol, millega pole olnud võimalik poodiumikohtade pärast heidelda (ühe ta 2021. aastal siiski saavutas). Ilmselge, et auto, millega tihti isegi punktikoht saavutatav pole, neljakordset maailmameistrit eriti ei motiveeri.

Ja kuigi viimastel aastatel pole sakslase kontole tähelepanuväärseid saavutusi lisandunud, siis siinkohal meeldetuletuseks paar väljavõtet F1 statistikast. Sebastian Vettel on tänaseni läbi aegade noorim maailmameister, tema kontol on kolmandaks enim etapivõite (53), kolmandaks enim poodiumikohti (122) ja neljandaks enim kvalifikatsioonivõite (57).

Ja ta on kindlasti läbi aegade tähelepanuväärsemaid persoone, kes F1-sarjas iial kihutanud.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid