Uue meedia (veel) kasutamata võimalused

Joosep Raud
04.09.2020
Eesti Drifti Liit

Sotsiaalmeedia ei pruugi olla esimene märksõna mida motospordiga seostataks, kuid kui muu maailm muudkui interneti poole areneb, on ka motosport seda teed asumas.

Laiemas maailmas pole selles midagi uut. Mõnigi edukas, moodsalt öeldes youtuber, on asunud tegelema motospordiga ja mõnigi edukas motosportlane on otsustanud hakata youtuber´iks. Üldjuhul on põhjus lihtne – motosport on alati kallis lõbu olnud ning see näib olevat moodsa maailma kõige efektiivsem viis oma programmi rahastada. Istusime maha Eesti automaailma youtuber´i Karel Piirojaga, et uurida, kuidas see nähtus täpsemalt toimib.

Karel alustas oma Youtube’i karjääri, laadides üles videoid oma Audi S4-st, millega ta tavapildis Audidele võrdlemisi võõra driftispordiga tegeles. Pea 10 000 tellija ning regulaarselt üle 12 000 vaatajaga video kohta on Karel tänaseks Eesti Youtube’i maastikul automaailmas kindlasti videotootjatest tippude seas.  

Kuidas Sa driftini jõudsid?

Sattusime sõpradega kunagi Tartus Raadi lennuväljal võistlust vaatama. Seal sõitis ka üks B3-kerega Audi V8 ning sai väga hästi hakkama. Hiljem sattusime veel mõnele võistlusele ning tekkiski mõte, et how hard can it be? Et võtame ühe auto, mida Eestis palju näha pole ja teeme nalja – ega me seda alguses väga tõsiselt võtnudki! B5-põlvkonna Audi S4-sid oli tutvusringkonnas üsna mitu ning töökoha kaudu Forssis oli too mark mulle ka lihtsam. Sealt lumepall veerema hakkaski.

Miks otsustasid hakata kajastama oma tegevusi Youtube’is ja mujal sotsiaalmeedias?

See oli viis näidata oma autot ja tegemisi. Ühel hetkel taipasin, et asja saab vähe tõsisemalt võtta ning jõuda selle kaudu rohkemate inimeste ning sponsoriteni. Sponsoritel on rohkem motivatsiooni meid toetada, kui nad regulaarselt pildis on. Tavaliselt piirdutakse reklaamikleebistega autol, aga mis suurt kasu neil sellest on?

Videote tegemine on pikkamööda drifti kõrval teiseks hobiks saanud ja oleme hakanud kajastama igasuguseid autoteemalisi videoid. Nii see vaikselt kasvama hakkas ja nii tekkis ka ettevõtetel huvi meid toetada.

Kuidas sponsorid Eestis sellesse seni suhtunud on? Taoline eneseturundus näib sponsori vaatenurgast võrdlemisi tulus viis oma bränd või toode rohkemate tarbijateni viia.

Youtube’ist ja muust sotsiaalmeediast huvituvaid ettevõtteid leidub. Tavaliselt on tegu ettevõtetega, kus leidub kas noori või isegi reaalselt sotsiaalmeediat haldavaid isikuid. Näiteks USAs on Youtube väga populaarne ning seal on ka ettevõtted selle suhtes avatud suhtumisega.

Julgeks väita, et Eestis on veel arenemisruumi. Paljud ettevõtted ei saa veel aru, mida Youtube neile anda võib. Arvatakse, et seal on ainult lapsed, ent kui vaadata minu kanali reaalset statistikat, siis on 10 000 tellijast ainult 5% alaealised, enamus on 20–35 aastased või vanemad.

Samas leidub ettevõtjaid, kes seda asja paremini mõistavad. Ehedad näited on näiteks Carabo ning carVertical – mõlema ettevõttega tegime „sooduskupongi süsteemi“, mille järgi saab täpselt vaadata, kui palju neile partnerlusest reaalselt kasu on. Mõlemad ettevõtted olid väga positiivselt üllatunud, kui tulusaks see neile lõpuks osutus.

Selline reklaamimise viis on Eestis veel üsna lapsekingades, endiselt eelistatakse tele- või raadioreklaami. Tegelikult liigub Youtube´i keskkonnas väga palju eestlasi ning usun, et see muutub tulevikus veel populaarsemaks.

Kas usud, et tulevikus panustatakse motospordis rohkem taolisele eneseturundusele? Kas ettevõtted hakkavad vaatama potentsiaalseid sõitjaid ja tiime pigem eneseturunduse aspekti kui pelgalt poodiumikohtade poolest?

Usun küll. Kui end efektiivselt turundada, on see kindlasti parem kui end pelgalt võitudega müüa. USAs on nii mõnigi driftisõitja, kelle tulemused pole võib-olla alati parimad, kuid nende võimekus end läbi Youtube’i turundada on nii vägev, et neil on kasulikum pigem sellele keskenduda kui võite võtta. Näidates oma telgitaguseid, on nad suutnud end palju paremasse positsiooni panna võrreldes konkurendiga, keda ainult läbi kaanepildi näeb. Ja lõppkokkuvõttes tähendab parem sponsorlus ka suuremat tõenäosust võitudeni jõuda.

Kas on plaanis asjaga edasi minna, panustada Youtube’ile ka tulevikus?

Loobuda pole plaanis – alustasime rahulikult ja nüüd võib öelda, et asi on käima läinud. Fänne on palju, inimesed ootavaid videoid ja mõnelgi on videotest saanud pühapäevahommikune traditsioon. Plaan on asja edasi arendada, ega see 10 000 pole Eesti maastikul veel lagi. Rahvaarvu vaadates seab eestikeelne kanal muidugi omad piirangud, aga kui kunagi kasvu enam näha pole, saab alati inglisekeelele üle minna. Esialgu tuleb ikka Eesti ära vallutada!

Uus hooaeg algas uue autoga, asusid Audi asemel Nissan 350Z-i rooli. Miks selline otsus?

Eelmine hooaeg Audiga lõppes napi kaotusega üldarvestuses kolmandale kohale. Tuli otsustada, kas teha taas suured investeeringud ning proovida sellega edasi sõita või võtta midagi muud. Audi juures olid mul kõik tehnilised lahendused tehtud ning oleksin ka edaspidi pidanud sama rada minema. Samas ei tundnud kulutused auto konkurentsivõimelisena hoidmiseks enam mõistlikud.

Nissanit olin juba kaua vaadanud, mingil määral sain inspiratsiooni USAst. Seal on Nissan umbes nagu meil BMW. Kõikvõimalikud tehnilised lahendused on juba välja mõeldud ning neid saab iseehitamise asemel lihtsalt soetada. Teine pluss Nissani kasuks oli tema erilisus Eesti kontekstis – antud otstarbeks pole veel Eestis 350Z-i ehitatud.

Mis on drift?       

Drift on sõidutehnika, mille eesmärk on saavutada ning kontrollida autoga külglibisemist (tagumine telg liigub laiemal trajektooril kui esimene). Sõidutehnikana hõlmab drift endas rada läbides külglibisemise säilitamist nii kurvides kui nende vahel.

Motospordina toimub drift läbi paarissõitude (tandem). Eessõitja peab läbima raja vastavalt rajanõuetele (tsoonide ning muude märgiste põhjal) ning järelsõitjal tuleb eessõitja sõidujoont võimalikult täpselt matkida, püsides eessõitjale samaaegselt võimalikult lähedal. Mõlemad sõitjad sooritavad ühe ees- ning ühe järelsõidu. Nende põhjal valivad kohtunikud võitja. Sooritusi hinnatakse korraga nii tehnilise rajaläbimise kui üldise stiili poolest.

 

Vaata lisa septembri Tehnikamaailmast!

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid