California-reis Euroopa ääremaal

Tõnu Ojala
19.05.2017
Tõnu Ojala

Kutse märtsikuisele California reisile sai uue varjundi, kui selgus, et tegu on hoopis  Volkswagen Californiaga ning sõidetakse polaarjoone tagustel Lofootidel. Kombinatsioon matkaautost, polaarjoonest, märtsikuust ja lumetormidest ei kõlanud just kõige julgustavamalt – vast taheti meid ikkagi Californiasse kutsuda ja keegi hooletu sekretärineiu ajas kuskil midagi lihtsalt sassi? Aga ei...

Ette rutates – nagu arvata võis, siis päris viperusteta asi ei läinud (ikkagi märtsikuu ja Atlandi ookeani põhjaosa!). Nii et ehkki reisi alul kiitsid grupijuhid, et senisest kuuest seltskonnast koguni viis nägid ära ühe sellekandi tõmbenumbri – virmalised – siis meie seltskond koges virmaliste asemel miskit võrreldavat 2005. aasta jaanuaritormiga.

Nn päris matkaautode kõrval mõjub suure sõiduauto mõõtu California pisikesena ning ettepanek sellise autoga kaks päeva polaarjoone taga liigelda ja selles ka elada (teades, et sel aastaajal sajab Põhja-Norras nii vihma kui lund kui nende kahe vahepealset ning seda mitte ülalt alla vaid igas suunas!) tekitas esimese hooga kergelt öeldes ebalust.

California on VW kaubikupere kõige eksootilisem esindaja. Kui Transporterid, Multivanid ja Caravelle’d on meie teedel igapäevased, siis matkaautoks kohandatud Californiaid liigub siin üksikuid. Ja kui ka liigub, siis ei pruugi asjatundmatu silm seda tavalisest Multivanist eristadagi – suurimaks väliseks erinevuseks on auto paremas ülaservas asuv terve auto pikkune kokkupandud varikatus (lisavarustuses, hind pisut üle 500 euro) ning lähemalt uurides saaks aimu ka pisut teistsugusest katuse konstruktsioonist. Ja muidugi auto sisemus, kus teises istmereas kohti vaid kaks ning kus juhi selja taha on ehitatud kappide rivi koos gaasipliidi, kraanikausi ja külmikuga.

California tegelik olemus avaneb laagriplatsile jõudes – siis kui katusetelk üles seada ning varjualune paika panna (ette rutates – meile sattunud ilmaga viimasega miskit peale hakata ei olnud). Küll aga oli sõltumata ilmast ja kellaajast abi katusetelgist, mis kallimatel versioonidel käib kokku-lahti elektriliselt, lihtsamatel tuleb selleks veidi lihasrammu pruukida – nii saab päevalgi magamislavatsi ülespoole lükata ja siis mahub ka korvpalluri kasvu mehemürakas autosse lahedalt oma asju toimetama.

Selle, mis mitte väga suurel Californial ruumikuses puudu jääb, teeb ta tasa universaalsusega. Neljale reisijale mõeldud California ei erine iseenesest oluliselt tavalisest Multivanist, sobides vajadusel ka igapäevasõidukiks. Kuna auto pikkus jääb alla 5 m ehk täiesti tavalise sõiduauto suurusjärku, pääseb temaga kõikjale, kuhu ka tavalise sõiduautoga pääseb – mitmel pool kehtivad „päris“ matkaautodele piirangud, samuti ei ole suurte autodega asja parkimismajadesse, kuhu aga California probleemideta sisse sõita saab.

Laiutada väikekaubiku mõõtu Californias loomulikult ei saa ning kõik eluks vajalik on tulnud väikesele pinnale ära pakkida. Esiistmed saab ringi keerata, juhi selja taha asuv kappide rivi sisaldab muuhulgas gaasipliidi, kraanikausi ja külmiku, samas asub klapp-laud (teine selline on lükandukses), tagaluugist leiab kaks tooli jpm. Erinevalt suurtest ratastel matkamajadest tuleb California omanikul siiski leppida tõdemusega, et eraldi tualetti ja duširuumi tal kasutada ei ole. On küll võimalik installeerida välidušš – see jäi meil aga märtsikuistel Lofootidel testimata, sest vett tuli niikuinii igast suunast!

Tõsi, kõike head korraga ei saa – öö saabudes tuleb päevane elamine kokku pakkida ning elutuba magamistoaks muuta – tagaiste voodiks klapitada, akendele katted ette tõmmata või kinnitada ning kütteseade sobivale temperatuurile seadistada.

Magamiskohti on Californias kokku neli, kaks alla ja kaks üleval. Samal ajal nii ülemisel kui alumisel lavatsil ööbimine on veidi keeruline, sest kütteseade asub all salongis ning sellise temperatuuri leidmine, mis nii alla kui üles sobiks, ei pruugi õnnestuda. Aga iseenesest pole ka 10kraadises pakases ööbimine võimatu ning eelkõige rikuvad und tuule käes plagisevad telgiseinad, mitte mõni külmakraad ning asjaolu, et üles ei saa tekitada nii pimedat elamist kui alla. Nii et kindlam (kuid igavam) on all ööbida – ka Moskva kolleeg tunnistas, et ehkki üleval oli põnevam, kolis ta unerahu huvides mingil hetkel alumisele korrusele tagasi.

Sama suuri matkaautosid on turul teisigi – eelkõige mullu esitletud uus V-klassi Mercedes-Benzi-põhine Marco Polo või Fiate ringi ehitav Hymercars –  kuid California muudab unikaalseks see, et VW on ainus autotootja, kes ka matkaversiooni ise algusest lõpuni valmis teeb. Tava-Multivaniga võrreldes algab California hinnatase umbes 10 000 eurot ülaltpoolt – 110 kW diiselmootoriga automaatkastiga Beach-varustuses mudeli hind on 44 000 euro kandis, ent Coast- ja Ocean-varustuses autosid nelikveo ja (ülirikkaliku) lisavarustusega täiendades pole probleemiks ka 70 000 euroni välja jõuda.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid