A330neo-pere

Teodor Luczkowski
02.01.2019
A330-800 maandumas Toulouse’ lennuväljal, esimene neljatunnine lend on nüüd seljataga. | Airbus

6. novembril 2018 tegi esimese lennu Airbusi reisilennukite uusim liige A330-800. Kolme mugavusklassi kasutades on selles lennukis kohti 257-le reisijale.

Veidi rohkem kui aasta varem tõusis esmakordselt õhku suurem A330-900, mis ühes A330-800ga moodustavad nüüd A330neo-pere. A330-900 on suurem mitte ainult kohtade, vaid ka tellimuste arvust lähtudes. 2018. aasta septembri lõpuks oli tellitud 224 lennukit A330-900, ent mitte ühtegi väiksemat A330neod. Seetõttu tundus pisut üllatav, et Airbus otsustas A330-800 siiski valmis ehitada.  

 

Uued mootorid                                                

Sõna ’neo’ tuli Airbusi tootevalikusse 2010. aasta detsembris, kui hästimüüvale A320-seeria lennukitele hakati pakkuma uusi mootoreid CFM Leap-1A ja PW1100G. Sõnale anti ka teine tõlgendus – new engine option ehk uus mootorivalik. Esimeste A320neo mootoritega oli nii tehnilisi probleeme kui ka nende tootmine käivitus konarlikult, kuid nüüd toodavad Airbusi tehased rohkem A320-seeria neo-versioone kui varasemate, CFM56 või IAE V2500 mootoritega lennukeid. Viimastele omistatud tähistusele ceo (current engine option ehk praegused mootorid) pakutakse juba sobivamat tõlgendust classic engine option. A330 esimeste versioonide A330-200 ja -300 puhul on A320 eeskujul samuti kasutusele võetud ühine nimi A330ceo.

Erinevalt A330ceo tellijatest A330neo ostjatele mootorite osas valikuvõimalust enam ei pakuta – nii A330-900 kui -800 mootoriteks on Rolls-Royce Trent 7000. A330-le kavandati uusi mootoreid juba mõnda aega tagasi. 2004. aasta lõpus hakkas Airbus pakkuma lennukompaniidele uute mootoritega A330 versiooni tähistusega A350 ning Qatar Airways näitas 2005. aasta Pariisi lennundusnäitusel üles huvi osta neid lausa 60. Õige pea selgus, et pakutav toode ei vasta siiski ootustele, seda eriti võrdluses Boeing 787 Dreamlineriga. Airbus võttis aja maha ning alustas täiesti uue reisilennuki kavandamist, mis sai tähistuse A350XWB (eXtra Wide Body), milles reisijatesalongi laius on 5,61 meetrit ehk 35 cm enam kui A330-l.

Loe pikemalt jaanuari Tehnikamaailmast.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid