Elektrimaasturite ekstreemsari

Rein Luik
01.01.2021
ODYSSEY 21 auto on valmistatud ettevõttes Spark Racing Technologies ja sellel on 540 hj elektrimootor. | Extreme E

Elektrivormelite sarja omanikud käivitavad algaval hooajal veel ühe elektriautode sarja, kus off-road-elektrimaasturitel löövad kaasa mitmed autospordi tipptegijad.

Uue sarja puhul paneb esmalt kulme kergitama maailma autospordi vaieldamatute tippude hulka kuuluv koosseis ning seda nii tiimide kui sõitjate osas. Vaid fakt, et taas lähevad vastamisi F1 maailmameistrid Lewis Hamilton ja Nico Rosberg, kes siiski ise ei sõida, aga on välja pannud oma võistkonnad, paneb sarja vastu huvi tundma. Aga kui sõitjate seas võtavad mõõtu autoralli maailmameistrid Sebastien Loeb ja Carlos Sainz, kellele astuvad vastu kolm rallikrossi maailmameistrit Johan Kristoffersson, Mattias Ekström ja Timmy Hansen, siis hakkab huvi juba haripunkti tõusma.

Extreme E nime kandva sarja eesmärgiks on asutajate sõnul siiski ennekõike reklaam elektriautodele, jätkusuutlikule majandamisele ja võrdsusele, pööramaks tähelepanu kliimasoojenemisele ning selle tagajärgedele maailma piirkondades. Sel eesmärgil toimuvadki 2021. aasta märtsis algava sarja viis etappi väga erinevates keskkondades – arktililises, kõrbes, amasoonias ja rannikukeskkonnas – kus kliimasoojenemine on juba oma märgatavat kahjulikku mõju avaldanud.

Idee tekkis sõprade, elektrivormelite sarja asutaja ja suuromaniku Alejandro Agagi ning kahekordse Indycar-sarja meistri ja Indianapolise 500 miili sõidu võitja Gil De Ferrani ühisel hommikusöögil 2018. aasta sügisel. Mõeldud-tehtud ja juba vähem kui aasta hiljem, 2019. aasta suvel, toimus Goodwoodi festivali raames auto ja Extreme E sarja esmaesitlus.

Sõidetakse ühesugustel spetsiaalselt ehitatud elektrimaasturitel, mis valminud samas ettevõttes, mis ehitab ka elektrivormeleid ehk siis Spark Racing Technologies. Auto kannab nime ODYSSEY 21 ja selle jõuallikaks on 400 kW (540 hj) võimsusega elektrimootor. Auto kiirendus 0-100 km/h-ni on 4,5 sekundit ja see kaalub 1650 kg. Iga tiim võib samas valida, kas kasutada Sparkis valmistatud keret või valmistada see ise.

Akud on valmistanud Williams Advanced Technologies ja neid laetakse võistluspaikades unikaalse vesinikuelemendil töötava generaatoriga, mis genereerib päikeseenergia abil veest vesinikku, vähendamaks kogu sarja süsinikujalajälge minimaalseks. Sel eesmärgil ei kasutata ka autode ja kogu muu tehnika võistluspaikadesse vedamiseks lennutransporti, vaid endine Briti kaubalaev RMS St Helena on ümber ehitatud ujuvaks võistluskeskuseks ja transpordivahendiks, kasutades kütusena vähendatud väävlisisaldusega diislit.

Extreme E etapid toimuvad märtsis, mais, augustis, oktoobris ja detsembris, vastavalt Saudi Araabias, Senegalis, Gröönimaal, Brasiilias ja Argentinas. Etappidel võisteldakse esmalt kvalifikatsioonisõitudel, mille põhjal pääsevad võistkonnad, mille moodustavad kaks sõitjat, mees ja naine, poolfinaalidesse ja sealt edasi juba finaali. Rajad on umbkaudu 16 kilomeetri pikkused.

Nagu juba eelpool mainitud, on teiste seas oma tiimid välja pannud Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Seitsmekordse F1 maailmameistri Hamiltoni tiimis sõidab läbi aegade edukaim rallisõitja Sebastien Loeb, kelle tiimikaaslaseks on Dakari ralli kogemustega Cristina Gutierrez. F1 maailmameister Nico Rosberg meelitas oma tiimi kolmekordse rallikrossi maailmameistri Johan Kristofferssoni ning Austraalia rallimeistri ja MM-etappidel osalenud Molly Taylori.

Autoralli kahekordne maailmameister ja mitmekordne Dakari ralli võitja Carlos Sainz pani püsti oma tiimi ning kutsus teiseks sõitjaks kaasmaalase, 13kordse triali ja 5kordse enduro maailmameistri Laia Sanzi, kes korduvalt osalenud ka Dakari rallil.

Mitu võistkonda on tuttavad elektrivormelite sarjadest, nagu DS Techeetah, Abt ja HWA ning lisaks on stardirivis kaks Põhja-Ameerika autospordi kuulsat tiimi, Chip Ganassi ja Andretti Motorsport.

Last, but not least – huvitava taustaga on ka Veloce Racing, mille asutajateks maailmakuulus F1 konstruktor Adrian Newey ja kahekordne elektrivormelite sarja meister Jean-Eric Vergne. Kaheksast registreerunud võistkonnast mitmes on veel sõitjate koosseis lahtine, aga küllap needki lõpuks sama esinduslikud sõitjad välja panevad.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid