Korralik paugupill

Mihkel Külaots
Mihkel Külaots

Motomaailma tänavune suurim uudis on siin – Triumph Rocket 3 R! Müügirekordeid see ilmselt tegema ei hakka, aga füüsiliselt on selle masina juures kõik SUUUUR!

Triumph Rocket 3 R on kõige-kõigem muskelkruiser. Veel täpsemalt – Triumph Rocket 3 on vaid üks supersuur mootor, mille külge kruvitud ka mõned muud detailid – rattad, paak, lenks – et see mootor ka sõidetav oleks. Ja siinkohal ma (väga) ei liialda! Vaata neid fotosid ja mõistad, millest räägin.

                        

Mootor on kõige alus

Läheme detailidesse. Mootor koosneb kolmest silindrist, töömaht on kokku 2,5 liitrit (veel täpsemalt 2458 cm3) ehk siis selle Raketi üks silinder on suurem kui minu motika nelja silindri töömaht kokku! Mürakas mootor tekitab 123 kilovatti võimsust, 221 njuutonmeetrit pöördemomenti ja kõik see kantakse tagarattale kardaani abil.

Kuigi Rocket 3 kaalub 291 kg (ehk vähem kui eelmine põlvkond!), suudab see nullist “sajani” kiirendada vähem kui 3 sekundiga. Mega! Ilmaasjata pole ta nimeks Rakett.

Ka kõik muu on suur. Paak on lai, lenks ülilai, esirehv laiem kui minu tsikli tagarehv. Peale vaadates pole detailide vahel isegi ühtegi õhuvahet näha. Millega teised – need palju väiksema mootoriga motikad – oma raamivahet täidavad?

Istme kohalt on ratas üllatavalt kleenuke, istuda on mugav ja jalgu liiga laiali ajama ei pea. Röögatult suur mootor ja laia olemisega motikas tunduvad selga istudes täitsa taltsutatavad. Seda kuni sõitma hakkamiseni…

 

Meeletu pöördemoment

Kogu pööretevahemikus see masin lausa hüppab edasi – kui vähegi gaasi anda, nii meeletu on see pöördemoment. Ma olen sarnaseid kirjeldusi varem mitme teise mootorratta juures kasutanud – unusta need nüüd ära. Triumph Rocket 3 R on pöördemomendi tippude tipp!

“Sajakümnega” sõites tiksub see kuuenda käiguga rahulikult 3000 pöörde juures ja gaasi andes lihtsalt lendab edasi (pigem isegi sööstab). Ja kõrgematel pööretel on ta veel rajum kiirendaja. Kõike seda teeb Rocket 3 R segamatu rahuga, justkui möödaminnes. Korralikult kiirendades tekib tunne, et ma ei jaksa lihtsalt kinni hoida ja tsikkel sõidab minu alt minema. Siinkohal tekkis lausa alaväärsustunne – tsikkel tuiskab maanteel ilma vähimagi pingutuseta piirkiirusel, aga mina pean kogu jõu mängu panema, et vastutuhiseva tuulega võidelda...

Et tõeliselt Rocket 3 R-i vääriline olla ja sellega maanteekiirustel hakkama saada, tasub aeg-ajalt jõusaali külastada, sest tuulekaitset on marginaalselt ja õhuvooludele vastu surumiseks tuleb keha pidevalt pinges hoida. Kes rohkem maanteele ihkab, saab valida Rocket 3 GT, mis sisaldab väikest tuuleklaasi ja seljatuge.

Rocket 3 R-i käigud on pikad. Ah, et kui pikad? I käiguga võib kiirendada “sajani”, siis tuleb 7000 pöörde peal piiraja vastu. “Viiekümne” alas saab esimese kahe käiguga rahulikult põksudes hakkama, aga kui veidi pöördeid tõsta, võib ka ainult I käiguga sõita.

Tehnika on igati tipp-topp, sellel pikalt ei peatu. Showa vedrustus, Brembo pidurid, moodsad juhiabisüsteemid – kõik on tasemel. Liigume edasi. Või siiski, ühe asja toon välja – nagu vist kõigil sarnastel kruiseritel, on tagaamort minu jaoks veidi lühikese käiguga ja seetõttu jäik. Ma ei tea, kas asi on minus, aga konarlikul asfaldil võib sõit üsna hüplikuks minna. Mina eelistaks midagi veidi pehmemat.

 

Priima disain ja kvaliteet

Kõik detailid on meeldivalt viimistletud, materjalid korralikud. Kütuse-, õlipaagi ja jahutusvedeliku korgid on ehedast metallist, paak kinnitatud elegantse metallvitsaga. Kaasreisija jalarauad on peidus, vajadusel avanevad kahe liigendiga. Nii esi- kui tagatulede disaini on korralikult aega panustatud, et lõpptulemus saaks hästi tehtud ja eriline.

Ainulaadsus kostub kõrvu ka käivitades. Tühikäigul ei kõla see nagu mootorratas, pigem nagu veoauto. Igal võimalusel kostub summutitest (kaks paremal, üks vasakul küljel) ohtralt järelpauke, aga need pole plahvatuslikult teravad, pigem malbed, kostudes pehmelt, justkui laevatrümmi sügavustest.

 

Raketiga igapäevaliiklusesse?

Hämmastaval kombel ei ole sõites masina suurt kaalu tunda. Raskuskese on madalal ja manööverdamine kulgeb kergelt – võiks vabalt käänulisi kõrvalteid avastamas käia. Aga see pole Rocket 3 R-i eesmärk. Kurvide nautimiseks pole tarvis 22 800 eurot kulutada, seda saab hoopis soodsamalt ja kergemalt. Selle pilli põhioskus on fenomenaalselt hea kiirendusvõime. Ja kuna korralikku tuulekaitset pole, siis pikki sõite temaga ette ei võta. Järelikult on Rocket 3 R mõeldud linnas ja linna lähedal paugutamiseks või lühikesteks sõitudeks kodust kaugemale. Nii suur ja võimas mootor linnasõitudeks?

Jah. Rocket 3 R on loodud olema väga eriskummaline masin, mis oma suuruse, kiirenduse ja hinnalipikuga tähelepanu tõmbaks ja inimesi rääkima paneks. Pole ühtegi praktilist põhjust, miks mootorratta mootor nii suur olema peaks. Rocket 3 R on ülekülluslikkuse triumf ja see teebki temast ainulaadse sõiduki. Kui on 22 800 ülearust eurot ja tahad näidata, et ei pea seda praktilistele asjadele kulutama, on Triumph Rocket 3 selleks suurepärane vahend. Ja siis saad uhkusega näidata, kui suur sul on! Mootor, noh...

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid