Elektrivormelite uus hooaeg

Rein Luik
31.10.2019
Tiitlit asub kaitsma kahel eelmisel hooajal meistriks kroonitud Jean-Eric Vergne. | FIA Formula E

Formula E sari alustab novembris kuuenda hooajaga, millest oodatakse varasemast veelgi tasavägisemat ja põnevamat.

Tänaseks on selja taga neli päeva kestnud ametlikud testisõidud Valencia ringrajal ja tiimid annavad viimast lihvi 22.-23. novembril toimuvateks avaetappideks Saudi Araabias. Suurimad muudatused võrreldes eelmise hooajaga on seotud tiimide ja sõitjatega. Tehnilised reeglid on samad ja ka võistluste formaat pole muutunud – ka algaval hooajal kestavad etapid 45 minutit.

Jätkuvalt valmistab autod Spark, šassiid tuntud vormelitootja Dallara ja akudega varustab kõik tiimid McLaren. Mootorid ja jõuülekande võivad tiimid toota ise või lüüa käed mõne teise tootjaga. Stardijoonele rivistuvast tosinast tiimist on koguni kümme nn tehasetiimid ehk siis sellised, kes valmistanud oma jõuallikad ise.

Uute tulijatena liituvad sarjaga kaks märkimisväärset tootjat – Mercedes ja Porsche, mõlemal juba pikaajalised kogemused hübriidtehnoloogiast (vastavalt F1 ja sportautode sarjadest). Mercedes tegi „luurekäigu“ juba eelmisel hooajal, kui tootjaga tihedalt seotud eratiim HWA osales elektrivormelite etappidel Venturi mootoritega. Eelseisval hooajal on aga toimunud huvitav vangerdus, sest Venturi loobus oma jõuallikate kasutamisest ja hakkas omakorda Mercedese kliendiks.

Vaadates uue hooaja tiimide nimistut, tuleb tõdeda, et ühestki teisest autospordisarjast ei leia nii palju erinevate autotootjate tehasetiime: BMW, DS (Citroën), Audi, Nissan, Mercedes, Jaguar ja Porsche ning lisaks veel kaks spetsiaalselt elektriautondusega tegelevat tootjat, Mahindra ja NIO. Stardirivis on ka üks eratiim, mis valmistab oma mootorid ise ja selleks on legendaarse tiimiomaniku Roger Penske pojale Jay Penskele kuuluv Dragon Racing, mille jõuallikad kannavadki Penske nime.

Viimasel kahel hooajal on meistriks kroonitud DS Techeetah võistkonna sõitja Jean-Eric Vergne, kel kogemusi ka F1-sarjast. Algavaks hooajaks liitus võistkonnaga mullu BMW tiimis sõitnud ja kokkuvõttes kuuendana lõpetanud Antonio Felix da Costa. BMW aga meelitas oma tiimi mullu Dragonis sõitnud Maximilian Güntheri, teise sõitjana jätkab Alexander Sims.

Huvitavaid vangerdusi on ka teiste tiimide koosseisudes. Sarjaga liituv Porsche loodab oma endistele sportautode tiimi sõitjatele, Andre Lottererile ja Neel Janile. Teine uus tiim Mercedes panustab aga noorusele, sest lisaks mullu sarjas esimesed tuleristsed saanud endisele F1 sõitjale Stoffel Vandoorne’ile palgati võistkonda värskelt F2-sarja meistritiitli võitnud Nyck de Vries.

Kuigi Mercedesel oli testisõitude alul veidi probleeme töökindlusega, võitis Vandoorne sarja poolt korraldatud nn testvõistluse. Aga kerge ei saa Mercedesel ja Porschel uute tulijatena esimesel hooajal olema – vaadates kasvõi paar aastat tagasi sarjaga liitunud Jaguari käekäiku. Neil kulus mitu aastat, et jõuda mullu esimese etapivõiduni, mille noppis ka tänavu tiimis jätkav Mitch Evans. Teiseks sõitjaks palgati sportautode sarjast tuttav James Calado.

Mõlemad sõitjad vahetas välja Dragoni võistkond, kes palkas rooli endise F1 sõitja ja sportautode maailmameistri Brendon Hartley, ning tänavu DTM-sarjas teise koha saavutanud Nico Mülleri. Ühe sõitja vahetamisega piirdus Hiina suurima elektriautode tootja NIO esindustiim, kuhu palgati „oma poiss“ ehk hiinlane Ma Quing Hua, kelle tiimikaaslasena jätkab Oliver Turvey.

Mitmed tehasetiimid jätkavad eelmise hooaja sõitjatega, nagu näiteks Audi, mille koosseisu moodustavad kaks hooaega tagasi meistritiitli võitnud Lucas di Grassi ja äärmiselt kogenud Daniel Abt. Veel üks varasem meister ehk siis teisel hooajal tiitli võitnud Sebastien Buemi jätkab Nissanis, kus teises autos võtab koha sisse Oliver Rowland.

Ka Audi jõuallikaid kasutav Virgin Racing ei vahetanud sõitjaid. Nii Sam Bird kui ka Robert Frijns on näidanud suurepärast kiirust ja võitnud etappe. Mulluste sõitjatega jätkavad ka Venturi ja Mahindra. Esimeses kihutavad mullu debüteerinud endine F1 tippsõitja Felipe Massa ja kogenud Eduardo Mortara ning teises Jerome d’Ambrosio ja samuti F1 kogemusi omav Pascal Wehrlein.

Neli päeva kestnud hooajaeelsetel ametlikel testisõitudel Valencia ringrajal näitasid parimat minekut põhiliselt eelmiste hooaegade kõvemad tiimid ja sõitjad. Mitmel päeval oli kiireim BMW tiimi siirdunud Günther, aga pea igal testisessioonil mahtusid esikümnesse ka DS Techeetahi võistkonna Vergne ja da Costa, Nissani sõitjad ning Virgini ja Jaguari tiimide sõitjad.

Algaval hooajal on kavas 14 etappi tosinas erinevas maailma suurlinnas. Hooaeg lõpeb järgmisel aasta juulikuu viimasel nädalavahetusel kahe Londonis toimuva etapiga.

Sarnased artiklid