Ülemiste Citys hakati testima kolmel isejuhtival bussil põhinevat ühistranspordi platvormi

Tõnu Ojala

Täna startis Ülemiste Citys esimene Eestis loodud ja tervikliku taristuga isejuhtiv buss, mis alustas katseliselt reisijate teenindamist. Bussi transpordivõrku liidetakse linnakus peagi veel kaks bussi, et hakata esmakordselt maailmas testima kolmel isejuhtival bussil põhinevat ühistranspordi platvormi.  

Nutikas ühistranspordisüsteem sisaldab lisaks isejuhtivatele bussidele nutikaid bussipeatuseid ning tarkvaraplatvormi, mis võimaldab kõik süsteemi osapooled panna suhtlema nii omavahel kui ka tulevikus tavapärase ühistranspordiga. Katsetuste eesmärk on saada kogemusi reaalses elus, et arendada busse edasi ühistranspordi loomulikuks osaks. 

Majandusminister Taavi Aasa sõnul on isejuhtivate busside sõitudega alustamine segaliikluses märkimisväärne samm. "Busside marsruut on seni keerulisim ning mitmete väljakutsetega, näiteks ristumine trammiteega ja kokkupuuted teiste liiklejatega. Pikemas perspektiivis on soov, et isejuhtivad sõidukid täidaksid oma rolli meie igapäevases transpordisüsteemis, mida ei ole kulutõhus/mõistlik teha tavapärase ühistranspordiga, näiteks ühendades erinevaid transpordisõlmesid (Ülemiste puhul nt lennujaam ja Rail Balticu terminal). Uute tehnoloogiate kasutuselevõtmine on meie võimalus muuta ühistransport kasutajasõbralikumaks ning sujuvamaks, soodustades isiklikust sõiduautost loobumist," lausus ta. 

Linnakus sõitvad bussid pannakse testperioodil mitmel erineval viisil proovile. Bussidel tuleb kohanduda inimjuhitava liiklusega, samuti tuleb iseautodel säilitada side juhtimiskeskusega ning alluda selle suunistele. Seejuures on jalakäijatel ning kergliiklejatel Iseauto läheduses turvaline liigelda. Turvalisemaks liiklemiseks on testperioodil bussis alati sõidukit tundev ekspert.

Mainor Ülemiste juhatuse liikme Ursel Velve meelest peegeldavad isejuhtivad bussid hästi linnaku tulevikuvisiooni. “Ülemiste City on juba täna Baltikumi suurim ja kiiremini kasvav ärilinnak ning viie aastaga on meie inimeste arv kahekordistumas. Soovime aga luua oma talentidele rohelisemat, inspireerivamat ja inimsõbralikumat keskkonda ning sellest lähtuvalt otsime uusi lahendusi, kuidas linnaku süda tulevikus autovabaks muuta. Hetkel saab isesõitvate bussidega mugavalt lennujaamast meie esimeste kodude ukse ette, kuid tulevikus ehk ka näiteks Rail Balticu terminali," märkis ta.  

Modern Mobility esindaja Tanel Talve sõnul on eesmärk valmistada ka teised linnad ette tulevikutehnoloogiate kasutuselevõtuks. "Tulevikus ühendavad nutikad bussipeatused nii isesõitvad bussid kui ka tavapärased ühissõidukid ühtseks omavahel suhtlevaks süsteemiks. Reisija saab peatuses olles nii seal asuvalt ekraanilt kui ka oma telefonis olevas rakenduses teada anda sõidusoovist ja võimalikest erivajadustest (ratastool, lapsevanker vms). Väljaspool tipptundi ei sõida bussid pidevalt sama liini, vaid teevad oma sõidud ainult siis, kui reisija on oma sõidusoovist teada andnud”. 

Projekti innovatsiooni ja uudsete lahenduste arenduse ning testimise eest vastutab TalTech. "Iseauto, mis on välja kasvanud TalTechi autonoomsete sõidukite uurimisgrupist, on tänaseks jõudnud tänavalegaalse sõidukini, mis on maailmas ainulaadne tulemus oma kiire arendusprotsessi ja eduka koostööga ülikooli ja eraettevõtluse vahel," ütles TalTechi Iseauto projektijuht Raivo Sell. 

Auve Techi juhatuse liikme Mari-Ly Klaatsi sõnul on Eestis valminud ja Ülemiste City ühistranspordivõrku integreeruvad isejuhtivad sõidukid osa targa linna lahendusi testivast FABULOUS projektist. “Meie eesmärgid on jätkuvalt kõrged – soovime pakkuda parimat omataolist lahendust maailmas ning tänu teotahtelisele ja töökale meeskonnale oleme ka sinnapoole teel. Soovime tänada ka FABULOS projekti eestvedajaid erakordse võimaluse eest, mis lubab meil ennast proovile panna ning saada väärtuslikke teadmisi edasisteks väljakutseteks,” märkis ta. 

Eesti projekt on teadus- ja arendustegevuseks saanud rahastuse projekti FABULOS (Future Automated Bus Urban Urban Operation Systems) kaudu, mille eesmärk on valmistada linnu ette innovaatiliste tehnoloogiate ja lahenduste kasutuselevõtmiseks transpordis. Projekti FABULOS rahastab Euroopa Liit ja koordineerib Forum Virium Helsinki.

Projekti viib läbi Mobile Civitatem Consortium, kuhu kuuluvad Modern Mobility, TalTech, Auve Tech ja Fleet Complete. Koostööpartnerid on Ülemiste City, Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Tallinna Transpordiamet, Maanteeamet, Bercman Technologies ja Ericsson Eesti. Projekti viiakse läbi kahes riigis: Eestis, Tallinnas (alates juuni keskelt) ja Kreekas, Lamias (alates august-september).

Sarnased artiklid