Täiuslikkuse allikal - Rolls-Royce´i tehas Goodwoodis

Velimatti Honkanen
01.10.2019
Terry Paul

Luksustoodete kategoorias on Rolls-Royce nr 1 maailmas. Käisime Goodwoodis kohapeal ja vaatasime, kuidas legendid sünnivad.

”Yes, we can!” Meie giid David (jah, kõiki Rolls-Royce´i tehase töötajaid kutsutakse eesnime pidi) selgitab, kuidas neil klientide soovidele vastu tullakse. Esmalt vastatakse, et „jah, muidugi“ ja alles seejärel hakatakse nuputama, kuidas seda soovi ellu viia.

Võib öelda, et kõik Rolls-Royce´i kliendid on suuremal või vähemal määral... isemoodi. Kui mitte muus osas, siis on nad igatahes keskmisest jõukamad, ent osadel neist on ka üsna erilisi soove.

Ehkki klientidesse puutuv on konfidentsiaalne, tilgub Davidilt siiski üht-teist. Nii soovinud üks Kalifornia proua, et tema auto oleks tema kalli koerakesega täpselt sama värvi. Selline auto pandigi teele ning peagi saabus Ameerikast tänukaart, kus koer istuski sama värvi Rolls-Royce´s. Keegi tehasest oli siiski söandanud proualt endalt uurida, et mis saab siis kui koer sureb? Küsimus oli rumal ja vastus kiire: „Loomulikult hangin endale nii uue koera kui uue Rollsi!“

Kliendil on alati õigus, kuid vahel tuleb nende soove siiski ettevaatlikult praktilisuse poole suunata. Nii tundub erevalge nahk värvikaardil imeilus, kuid mõne kuu möödudes võib see võtta teksade varjundi. Ja tõesti – Rolls-Royce´s sõidetakse ka teksades, sest nii mõnedki kliendid tulevad muusikute või sportlaste seast.

 

115 aasta pärand

Rolls-Royce´i osta soovinud BMW kaotas 1998. aastal enampakkumise Volkswagenile. Tollane omanik Vickers oli varem tagasi lükanud Richard Bransoni ostupakkumise. Volkswageni tehing ei sisaldanud aga Rolls-Royce´i kaubamärki ja logo ning BMW ostis need 40 miljoni naela eest. BMW ja VW jõudsid kokkuleppele ning BMW ehitas Rolls-Royce´i nullist uuesti üles.

Esimene Phantom anti kliendile üle 1. jaanuaril 2003. aastal, kui 5 aasta pikkune üleminekuaeg läbi sai ning BMW sai õiguse Rolls-Royce´e müüma hakata.

Madal tehasehoone ”Home of Rolls-Royce” valmis aastatuhande vahetusel Lõuna-Inglismaal West Sussexis Richmondi krahvkonnas, üsna Goodwoodi ringraja lähedal. Sealkandis leiab iga aasta juulikuus aset ka kuulus Festival of Speed, septembris aga ka ajalooliste autode võidusõit Goodwood Revival.

Inglismaa (mitte lihtsalt Suurbritannia!) oli uue tehase asukoha otsingul ainuvõimalik valik, sest Rolls-Royce´e lihtsalt ei ole mõeldav kuskil mujal toota ning vaevalt isegi Brexit seda suhtumist väärata suudab. Maksimaalne, mida see mõjutada suudab, on logistika BMW ja alltöövõtjate vahel, sest nii mootorid, kered kui paljud komponendid tulevad mandri-Euroopast.

 

Viis mudelit

Täna on Rolls-Royce´i mudelivaliku eakaim liige neljaukseline Ghost, mida esitleti 2010. aastal. Teraskerega on ka Ghosti kupeeversioon Wraith ja avaauto Dawn.

2017. aastal esitleti kaheksanda põlvkonna Phantomi, millest sai esimene alumiiniumkerega Rolls-Royce. Sama Architecture of Luxury on kasutusel ka linnamaasturil Cullinan (vt TM 12/2018) ning nii saab see olema kõigil praegu veel väljatöötamisjärgus olevatel uutel mudelitel.

Ehkki CO2 alased piirangud väikeseid tootjaid otseselt ei puuduta, on elekter tungimas ka Rolls-Royce´i. Koheselt hea pöördemomendiga vaikne elektrimootor sobib suurepäraselt margi filosoofiaga. David vihjabki, et väljatöötamisel on 100% elektriauto, mitte hübriid.

Tulevaste Rolls-Royce´de disainis vaevalt revolutsiooni oodata tasub, kuid nii mõndagi põnevat kindlasti. Senise disainijuhi Giles Taylori asemel on nüüd ametis Jozef Kabaň, kelle CVst leiab muuseas Bugatti Veyroni ja terve Škoda praeguse mudelivaliku disaini väljatöötamise.

Puu ja nahk                     

Tehases töötab umbes 2000 inimest, seda kahes vahetuses, ent töö käib vaid argipäeviti. Töötajate keskmine vanus on alla 35 aasta ning et Rolls-Royce´de juures on ohtralt käsitööd, on palju perekondi, kes üht või teist ametit läbi mitme generatsioni pidanud. Au sees on kohapealne väljaõpe ja praktika.

”Home of Rolls-Royce” näeb igati tavalise autotehase moodi välja, ainult et roboteid näeb siin vaid värvimistsehhis. Kered saabuvad sinna eeltöödeldutena Lõuna-Saksamaalt Dingolfingis­t. Goodwoodis lähevad need esmalt pessu ja seejärel kantakse neile vähemalt 7 värvikihti. Mõnel autol võib värvikihtide arv ulatuda koguni 22-ni – seega võib ainult autole kantud värv kaaluda kuni 45 kilogrammi! Seejärel poleerivad neli inimest seda veel 5 tundi ja alles siis saadetakse kere koostetsehhi.

Auto pannakse kokku käsitsi, nagu enamikus autotehastes. Tööd tehakse rahulikult, töökohti on liinil 28. Igas töökohas viibib auto umbes 1,5 tundi – seda olukorras, kus „tavalises“ autotehases kestavad peatused alla minuti. Probleemi tekkimisel liin seisatakse ning viga kõrvaldatakse. Kvaliteedis järeleandmine ei ole siin teemakski.

Tavapärasest autotehasest eristavad Rolls-Royce´i tehast ka avarad  puu- ja nahatöökojad, kus valmivad autodele stiilsed sisud. Nii on Phantomis kokku 480 erinevat nahast detaili, mille tarbeks kulub 15 veise nahk. Loomad peavad olema samast karjast – et nahad oleks maksimaalselt sarnased. Eriti on hinnas kõrgmäestikus elanud loomad, sest siis võib kindel olla, et nendes nahkades on vähem jälgi putukahammustustest.

Rollside siseviimistluses on kasutatud ka krokodilli, mao ja isegi rai nahka. Klient võib ka oma materjalidega tulla, kuid sel juhul tuleb esitada dokumendid naha päritolu kohta.

Puuliike on valikus kümmekond. Puitdetailid töödeldakse ning paigaldatakse nii, et puusüü muster oleks autos sümmeetriline.

Heal päeval valmib tehases 25 autot. Auto enese kokkupanek nõuab umbes 2 tööpäeva kuid sellele järgnevale testimisele ja lõpphäälestusele võib kuluda veel mitu päeva. Auto läheb tootmisliinile alles siis kui kõik vajaminevad osad kohal. Nii võib eriliste kunstiteoste või puunikerduste valmimine võtta aastaid – vastavalt sellele tuleb oodata ka autot ennast. Samas saab ilma erilise varustuseta Ghosti tehasest kätte viis kuud pärast tellimuse esitamist.

Mullu püstitas tehas uue tootmisrekordi kui valmis 4107 autot. See number võiks tänu Cullinanile kasvadagi, ent infojuht Richard Carter selgitab, miks ettevõte selles osas pigem konservatiivset liini hoida eelistab. ”Praegune tase on igati hea ja me ei plaani aastas toota üle 5000 auto. Me ei taha korrata Ferrari viga – Rolls-Royce peab jääma haruldaseks ja unikaalseks.”

Carter lisab, et Rolls-Royce ei võistle teiste autotootjatega – Rolls-Royce´i konkurentideks on luksustoodete valmistajad ning seal tahetakse olla nr 1. „Kuni nemad tahavad olla oma valdkonna Rolls-Royce´d, on kõik hästi!“

Sarnased artiklid