Ülim elektriline luksus

Tõnu Ojala
03.10.2024
Tõnu Ojala

Ehkki XX sajandi alguses tootsid mitmed tollased autotootjad ka elektriautosid, läks see laine tollal Rolls-Royce´st mööda ning nii sai selle luksusmargi esimeseks elektriautoks Spectre.

Kuigi Spectre jagab platvormi sedaaniga Phantom ja luksusmaasturiga Cullinan, on see auto äsja oma 120. sünnipäeva asutatud Rolls-Royce´i jaoks midagi täiesti uut – iial varem pole selle legendaarse automargi mudelirivis olnud elektriautot.

Kui sageli näevad elektriautot välja kuidagi… isemoodi, siis Spectre´i puhul ei pruugi arugi saada, et tegu just elektriautoga on. Tegu on igati tavalise – kuivõrd selle automargi juures sõna „tavaline“ kasutada saab – Rolls-Royce´ga. See on olnud ka eesmärgiks – Rolls-Royce´i klient tahab autot, mis oleks selgelt äratuntav kui Rolls-Royce ja elektriline ajam on talle vaid boonuseks. Seepärast ei erine ka rooli taga avanev pilt oluliselt sellest, mida kohtab ka teistel mudelitel – ka esmakordselt just Spectre´le jõudnud digitaalne näidikuplokk ja seal jooksev uus tarkvara on nüüd jõudmas teistelegi nn vana kooli mudelitele.

Loomulikult ei saa ka Spectre´i juures rääkida mingist standardlahendusest. Neid autosid ehitatakse rätsepatööna ja kui keegi ikka tahab lakke tähistaeva kujutist sellisena nagu see oli  armsama sünnihetkel, siis see sinna ka tehakse. Erinevatest värvilahendustest, materjalidest jne rääkimata.

Suurimaks eripäraks on muidugi mootor, täpsemalt mootorid. Spectrel on neid kaks, vastavalt 190 ja 360 kW võimsusega. Auto põhja alla laotatud akude plokk mahutab 102 kWh ja WLTP-standardi kohaselt arvutades võiks sellest piisata kuni 530 km läbimiseks.

Vaevalt Rolls-Royce´i omanik oma autoga suvel Euroopa tuurile minna plaanib – selleks ootab teda lähimal lennuväljal eralennuk – seega võiks sellest küll ja enam olla. Portaal CarBuzz on nimelt kokku arvutanud, et keskmiselt läbivat üks Rolls-Royce aastas umbes 4800 km ning see lubaks oletada, et müstilisel „keskmisel Rolls-Royce´i omanikul“ – kes iganes see ka ei ole – tuleks laadimisjuhe külge ühendada vähem kui kord kuus. Ja see juhe on tal igatahes kodus olemas, mitte ei pea ta ümbruskonnast lähimat vaba pistikut otsima.

Kui aga siiski pikemal teekonnal särtsu lisaks vaja peaks olema, siis 195 kW kiirlaadimisvõimsus lubab aku 10-80% laadimist veidi enam kui poole tunniga. Suure tõenäosusega võetakse aga see sõit ette hoopis Cullinani või Ghostiga – paljudel esimeste Spectre´te omanikel on mõni teine Rolls-Royce muude autode kõrval juba garaažis olemas.

Meil polnud ja meie Pärnu külje all Täkupoisis ka päris neid numbreid ei ette ei saanud, aga ka 165 kW-le, millega auto endale elektrone sisse ahmima hakkas, pole miskit ette heita – kiire kohv ja edasi Riia suunas!

Elektrimootorite koguvõimsus 430 kW ehk 584 hj pole auto suurust arvestades (pikkust ligi 5,5 m, mass 2,9 tonni) midagi erilist, küll aga 900 Nm momendinäit, mis äärmise sujuvusega luksusliku hiiglase 4,5 sekundiga nullist 100 km/h-ni viskab. Ja seda kiirendust jätkuks ka sealt edasi – paraku juba kiirustel, mis meie oludes ammu jalameheks jäämist tähendaks.

Spectre on kaheukseline neljakohaline kupee ja nagu mitmetel varasematelgi Rolls-Royce´i mudelitel, avanevad ka tema uksed vastupidiselt harjumuspärastele – nende hinged asuvad mitte esi- vaid tagapiilari küljes.

12,7 m läbimõõduga pöördering võib tunduda suur – kuni seda teiste Rolls-Royce´dega ei võrdle. Sest see 12,7 m on siiski 0,7 m vähem kui Ghostil ja koguni 1,1 m vähem kui lipulaevast Phantomil. Ainsana pääseb siin veidigi lähemale Cullinan, aga see ongi 5,34 m pikkusena „väike“ auto ja mahub seetõttu 13,2 m ringi sisse.

Omaette peatüki võiks pühendada Spectre´i heliisolatsioonile. Kui Rolls-Royce´i esindaja Frank Tallinna külje all Peetris enne teele asumist autot tutvustas, tõmbas ta ühel hetkel ukse kinni ja kohe olid kõrvalasuva Tartu maantee helid kadunud. Maanteesõidul töötavat täiendava heliisolaatorina isegi auto põhja alla paigutatud akud – nii et neid autojuhte silmas pidades, kes liikumisest tekkiva heli puudumist miinuseks peavad, on tagasiside tarvis võimalik ka tehishääled sisse lülitada. (Erinevalt RR-i emafirmast BMWst ei ole need siiski Hans Zimmeri looming.)

Rolls-Royce alustas oma esimese elektriauto seeriatootmist eelmisel aastal ning tulevikus saavad elektrilised olema kõik Rolls-Royce´i uudismudelid. See aga tähendab, et oma elutsükli lõppedes kaovad mudelivalikust senised Rolls-Royce´i mudelid.

Esimene elektriline Rolls-Royce on margi fännide poolt entusiastlikult vastu võetud ning 2025. aasta toodangumaht broneeriti ära mõne kuuga. Sellele vaatamata ei kavatse Rolls-Royce Spectre´i tootmismahtu suurendada – see mark oli, on ja peab jääma eksklusiivseks. Muidugi aitab Spectre´i eksklusiivsusele omajagu kaasa ka tema hind, mis julgelt üle poole miljoni euro ulatub.

Sarnased artiklid