Kummitus

Tõnu Ojala
01.11.2021

Ghost ehk nn väike Rolls-Royce ilmus mudelivalikusse 2009. aastal ja nüüdseks on temast saanud selle automargi ajaloo edukaim mudel.

Ehkki tänase Ghosti näol on tegu täiesti uue autoga – nii koliti ta varasemalt BMW-põhiselt platvormilt üle uuele moodsale alumiiniumplatvormile, mida seni kasutatud vaid Phantomil ja Cullinani – saab välimuse põhjal sellest aru vaid kõige paadunum Rolls-Royce´i fänn. Aga selles autoklassis pole kohta eksperimentideks ja nii erinebki uus mudel vanast väliselt vaid detailides – ehkki eelmiselt mudelilt kolisid üle vaid legendaarne Spirit of Ecstasy auto ninal ja ... ustesse peidetud vihmavarjud (jah tõesti, see ei ole Škoda leiutis!).

Kui mõni auto üldse oma nime väärib, siis Ghost (inglise keeles kummitus) kohe kindlasti – auto on sõna otseses mõttes kummituslikult vaikne ja aeg-ajalt tabad end küsimast, et ega siin elektriautoga tegemist ei ole. Aga ei ole, esimest elektriautot Rolls-Royce´i märgi alt on oodata alles 2023. aastal ning Rolls-Royce´le kohaselt liigub ka Ghost 6,75 liitrise topeltturboga V12-mootori toel, mille „strateegilisteks mõõtmeteks“ 571 hj ja 850 Nm – möödas on ajad, mil Rolls-Royce´de võimsust iseloomustati mitte numbriga vaid sõnaga „piisav“.

Uudiseks on nelikvedu (vanal mudelil vedasid tagarattad) ja nüüd ka nelikroolimine, samuti unikaalne adaptiivvedrustus (mis isegi Riia auklikud tänavad sildeks triikis).

V12-jõuallika ramm jõuab ratasteni läbi 8käigulise automaatkasti ning maksimummoment on saadaval juba 1600 p/min juures. Kiirusnäit on kolmekohaline napi 4,8 sekundiga, maksimaalkiirus on piiratud 250 km/h-ga. Samas on päris selge, et Ghosti omanik eelistab pigem sujuvat ja soliidset kulgemist – talle piisab teadmisest, et kui tarvis, on tal võimalik ka kihutada. Aga ta lihtsalt ei taha!

Muude kõikvõimalike tehniliste nippide ja trikkide kõrval väärib mainimist kasvõi see, et Ghosti 2490 kg tühimassist moodustavad heliisolatsioonimaterjalid umbes 100 kg ning auto väljatöötamisstaadiumis tuli ühel hetkel müra veidi isegi „tagasi panna“ – juhid hakkasid kurtma, et tagasisidet jõuab nendeni autos ja selle ümber toimuvast liiga vähe.

5,55 m pikkusena pole Ghost mingi väikeauto, kuid kui seda siiski väheks jääb, siis on valikus ka 17 cm pikem versioon. Pole tarvis lisadagi, et need 17 cm on läinud kõik tagaistmel reisijate mugavuse lisamiseks ehk siis telgede vahele – sõidab ju arvestatav osa sellise auto omanikke mitte esi- vaid tagaistmel. Siiski pole tegu margi lipulaevaga, seda tiitlit kannab endiselt Phantom.

Erinevalt Phantomist, mis tõesti pigem autojuhti eeldab, on Rolls-Royce Ghosti juures arvestanud siiski asjaoluga, et tegu on „väikese“ Rolls-Royce´ga, kus ka autoomanik ise rooli istuda tahab. Et saavutada 50/50 kaalujaotus, tuli mootor tahapoole viia ning et mitte maksta lõivu salongi ruumikuses, on auto ise kogupikkuses kasvanud 89 mm võrra, laiust on samas lisandunud 30 mm.

Et Rolls-Royce kuulub varsti juba veerand sajandit BMW-le, tuleb ka Ghosti infosüsteemi juhtimine neile, kes BMW iDrive´iga harjunud, tuttav ette – milleks hakata jalgratast leiutama, kui see on juba tehtud! Või siis Sir Henry Royce´i sõnadega; „Võtke parim, mis on ja tehke see veel paremaks!“

Varustuse ja viimistluse osas piire peaaegu et ei ole – kel soovi, võib tellida oma auto laele nt tähistaeva valgustatud kujutise sellisena, nagu see oli tema sünnihetkel. Või miks mitte lasta maalida auto mõlemale küljele kaks peenikest triipu – ainult et selle tellimuse täitmine võib veidi kauem aega võtta, kuna seda tööd oskavat vajalikul tasemel maailmas vaid üks inimene ning selleks vajalik väljaõpe kestvat 2,5-3 aastat. Jalamatid on aga kootud spetsiaalse šoti lambatõu villast, väärispuit ja -nahk on selles maailmas iseenesest mõistetavad...

Siiski päris kõike ei saa – nt liiklusmärkide järgi kiirust korrigeerivat püsikiirushoidjat valikus pole, kuna päris 100% töökindlust sellele tagada ei suudetaks ning vähemaga Rolls-Royce´i ostja ei lepi. Ka pole siin mingit sõidurežiimide valitsat – selle ei pea Rolls-Royce´i omanik pead vaevama, auto teab ise, mis ja kuidas!

Hinnast kah – ehkki Rolls-Royce´i klientide jaoks pole see ilmselt esimene küsimus. Erinevalt nn tavaautodest ütleb Rolls-Royce oma hinnanumbrid välja ilma maksudeta – antud juhul vastavalt 255 500 tava- ja 286 500 eurot Extended-versioonil. Eestis, kus automaksu pole, lisandub sellele 20% käibemaksu ehk siis räägime vastavalt 306 600 ja 343 800 eurost (muidugi pole see mingi piir ja ka konkreetne (tava)auto maksis tänu lisadele tegelikult 418 560 eurot – seda siis juba koos maksudega).

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid