Avaetapid ja uued tuuled

Rein Luik
30.03.2021
Läbi aegade noorima sõitjana MM-võistluste punktiliidriks kerkis kahe etapi järel 20aastane Kalle Rovanperä. | Toyota Motorsport

Autoralli MM-võistlustega tehti algust etappidega Monte Carlos ja Lapimaal ning FIA bossid on veendunud, et ka ülejäänud planeeritud etapid toimuvad.

Uue hooaja avaetappidelt noppisid esikohad Sebastien Ogier ja Ott Tänak, aga uue verstaposti pani ralli MM-võistluste ajalukku maha hoopis noor soomlane Kalle Rovanperä.

Noorim MM-sarja liider

Tegelikult sai Monte Carlo rallil ajaloolise saavutusega hakkama ka Sebastien Ogier, kelle jaoks oli tänavune esikoht juba kaheksas sellel legendaarsel võistlusel. Sebastien Loebi 7 võidu rekord sai ületatud, kuigi tuleb tõdeda, et üks Ogieri võit pärineb aastast, mil Monte Carlo ralli polnud MM-etapp.

Kui Rootsi ralli korraldajad koroonaviiruse pandeemiaga seotud piirangute tõttu MM-etapi läbiviimisest loobusid, leiti kibekiiresti asenduseks võistlus Põhja-Soomest. Arctic ralli (soomlaste endi seas tuntud ka kui Tunturi ralli) on pika ajalooga võistlus, mis esimest korda toimus juba 1966. aastal. Soome meistrivõistluste avaetapina tuntud ralli sõideti juba tänavu jaanuaris, aga viimased paarkümmend aastat võistlust korraldanud Heikki Poraneni, Soome autospordiliidu ja FIA ühiste pingutuste tulemusena leiti võimalus korraldada enam-vähem samadel kiiruskatsetel juba kuu aega hiljem ka MM-etapp.

Favoriitideks loeti n-ö kodustel teedel võistlevat Toyota tiimi ja ennekõike selle noorimat liiget Kalle Rovanperät, aga üllatuslikult näitasid kiireimat minekut hoopis Hyundai sõitjad eesotsas Ott Tänakuga. Aga juba enne võistlust kostus Kesk-Soome teedel võistlusteks testinud Toyota tiimist ärevaid sosinaid, et uute Pirelli naastrehvidega tuleb autodele teistsugused seaded leida kui eelmistel aastatel kasutatud Michelini omadega.

Hyundai võistkond panustas võistluseks ettevalmistusel Eesti teedele ehk kaks nädalat varem sõidetud Eesti meistrivõistluste avaetapile Otepääl. Ott Tänaku ja Thierry Neuville´i osalemine ning aktiivne erinevate seadete katsetamine Lõuna-Eesti teedel andis tulemusi ja nii polnudki Tänakule vastast ei Rovanperäst ega ülejäänud Toyota tiimist.

Aga ajalugu tegi ikkagi just Rovanperä. Kuna Monte Carlos võitnud Ogier Soomes katkestas ja II etapi võitnud Tänak oli omakorda avaetapil punktideta jäänud, kerkis MM-võistluste etteotsa 20aastane Kalle Rovanperä, kes on nüüd läbi aegade noorim MM-sarja liider.

Monte Carlos saavutatud neljandale kohale lisas noor soomlane seal veel teise koha punktikatsel. Lapimaal lõpetas Rovanperä teisena ja lisas kontole ka võidu punktikatselt. Kokkuvõttes on enne järgmist, aprilli lõpus toimuvat Horvaatia etappi tema edumaa avaetappidelt kolmandad kohad noppinud Neuville’i ees 4 punkti, Ogieri ja Elfyn Evansi ees 8 ning Tänaku ees 12 punkti.

Kuigi Covid-19 olukord Euroopas ja maailmas püsib pingeline, on FIA rallidirektor Yves Matton veendunud, et MM-sarjas suudetakse tänavu planeeritud 12 etappi siiski läbi viia.

Uus püramiid ja Rally3 autod

Viimastel aastatel on MM-sarjas segadust tekitanud R5-autodega sõidetavad WRC2 ja WRC3 arvestused. Mõlemas arvestusklassis kasutatakse R5-autosid ja tihtipeale pole publik jõudnud järge pidada, kes R5-autodega kihutanud sõitjatest millises klassis punkte teenib.

Klassis WRC2 jagavad maid R5-autodega osalevad tehasetiimid ja nende sõitjad, aga WRC3 on mõeldud erasõitjatele. Samas on võistlused lõppenud tihti nii, et mõni WRC3 sõitja on kiirem kui WRC2 parim.

Nüüd otsustaski FIA mootorispordinõukogu „ehitada“ MM- ja EM-võistluste rallipüramiidi ümber ja uus kord rakendub juba 2022. aastast. Esmalt tuleb aga ära märkida fakt, et järgmisest hooajast, mil WRC-autod hakkavad kasutama hübriidsüsteeme, kinnistub lõplikult uus klasside jaotus ja nende uued nimetused. WRC-autod hakkavad kandma nime Rally1, senised nelikveolised R5-autod on edaspidi Rally2 ja täiesti uue klassina lisandus nelikveoline Rally3, mis praegustest R5-autodest natuke „lahjem“, standardsem ja odavam (piirhind 100 000 eurot). Senised esiveoliste autode klassid R2 ja R1 kannavad edaspidi nimetusi Rally4 ja Rally5.

Alates järgmisest aastast ei toimu MM-võistluste raames enam Junior WRC-sarja, mida seni sõideti esiveolistel Rally4 ja Rally5 autodel. Samuti liidetakse seni Rally2 autodega sõidetud WRC2 ja WRC3 üheks arvestuseks, mis hakkab kandma WRC2 nime. Uute nelikveoliste Rally3-autodega hakatakse edaspidi kihutama WRC3 arvestuses, aga nii WRC2 kui ka WRC3 klassides toimuvad veel ka juunioride meistrisarjad, kus WRC2 Junior arvestuses tohivad osaleda kuni 30- ja WRC3 Junior arvestuses kuni 29aastased sõitjad.

Senise WRC ehk uue klassifikatsiooni järgi Rally1 arvestuses midagi ei muutu ning jätkuvalt jagatakse MM-tiitleid nii sõitjate kui tootjate arvestuses.

Natuke üllatav oli siiski FIA otsus juba järgmisest hooajast Rally3-autodele oma MM-tiitli andmine, sest seni on turul ainult ühe tootja Rally3 auto ja selleks on Ford Fiesta, mille esimene võistluski sai teoks alles märtsis toimunud Soome meistrivõistluste etapil Kouvolas, kus auto roolis istus meie Ken Torn. Ja hetkel pole kuulda, millal võiks turule ilmuda mõne teise tootja Rally3 autosid.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid