B-rühmast WRC autodeni
Rein Luik
30.07.2019
1987. aastal alanud A-rühma perioodiks oli kõige paremini valmis Lancia, millega võideti kolm sõitjate tiitlit järjest, neist kaks Miki Biasion. | autori arhiiv

Kurikuulsa B-rühma keelustamise järel algas 1987. aastal ralli MM-võistlustel kümneaastane periood, mil MM-tiitlitele toimus heitlus A-rühma neliveolistel autodel.

Tegelikult olid A-rühma reeglid kehtinud juba 1982. aastast alates, aga kuna B-rühma reeglitega olid lubatud spetsiaalsed ja võimsad autod, siis ei pööranud tootjad lahjemale klassile esialgu tähelepanu. Alles 1986. aasta traagiliste sündmuste järel, mil B-rühm keelustati ja 1987. aastaks uued reeglid kehtestati, algas tootjatel kibekiire aeg.

 

A-rühm tõi Lancia troonile

Alanud kümneaastase perioodi esimene pool kuulus vaieldamatult Lanciale, ja mõistmaks selle põhjusi, tuleb pisut süveneda nende kahe rühma erinevustesse – aga mitte tehnilistesse, vaid autode homologeerimisega seotud nüanssidesse. Nimelt võis autotootja ehitada B-rühma ralliautoks mudeli, mis oli kaheistmeline ja mille tänavavariante oli toodetud vaid 500 tükki. Lisaks olid B-rühmas lubatud ka nn evolutsioonivariandid, toodanguarvuga 20 ja lisavabadus ümber ehitada rung, kere, ülekanne ja mootor. A-rühmas oli aga lubatud kasutada vaid neljaistmelisi autosid, toodanguarvuga 5000.

Kui nüüd 1986. aastal vägagi järsult B-rühm keelustati, sattusid paljud tootjad olukorda, kus neil lihtsalt polnud hetkel ralliks sobivat, juba 5000 eksemplari toodetud mudelit. Nii ei kõlvanud A-rühma Ford RS200, Audi Quattro, MG Metro. Peugeot aga keeras MM-sarjale hoopiski selja. Ja kui mõnel oligi juba A-rühma auto olemas (nagu näiteks VW Golf GTi), siis polnud see päris tipptasemel konkurentsivõimeline.

Lancia kasutas 1986. aastal B-rühmas edukat mudelit Delta S4. Järgmisel aastal kehtima hakanud A-rühma reeglid olid aga vesi Lancia veskile, sest Delta tavaautosid valmistati ka neljaistmelistena, neid oli juba toodetud 5000 tükki ja pealegi oli ju Deltat arendatud juba eelnevalt ralliautona.

Esimeseks A-rühma autoks ehitatud Delta sai nimeks HF 4WD ja see võitis juba debüütsõidu Monte Carlos. HF 4WD-l oli neljasilindriline, 8klapiline turbomootor, millel töömahtu 1995 cm3. Võimsuseks märgiti 260 hj ja auto kaaluks 1130 kg. Konkurentidest polnud tol aastal asja, kümnest osaletud rallist võideti üheksa ning loomulikult ka tootjate MM-tiitel. Aga sõitjate tiitliga olid lood põnevamad...

Hooaja algusest peale oli selge, et tiitli võidab üks kolmest Lancia sõitjast, kas Juha Kankkunen, Miki Biasion või Markku Alen. Et kokkuvõttes läksid arvesse vaid seitse paremat tulemust, tegi Lancia sõitjatega lepingu, et igaüks neist stardibki ainult seitsmel rallil.

Nii juhtiski sarja enne viimast etappi 14 punktise eduga Biasion, kes aga RAC rallil ei startinud. Kohal olid aga võrdseid punkte omavad soomlased, kes vajasid itaallase edestamiseks vähemalt teist kohta. Kankkunen ja Alen pidasid maha vaatemängulise lahingu, mille vältel suutis Alen end kolmel korral üle katuse keerata ning ka Kankkunen korraks teelt välja põrutada. Lõpuks jäi peale Kankkunen, kellele see oli teine järjestikune MM-tiitel, Biasion oli kokkuvõttes teine ja Alen kolmas.

Järgmise hooaja algul võideti HF 4WDga veel kaks etappi, enne kui märtsis homologeeriti uus Delta-perekonna mudel, Delta HF Integrale. Eelmisel aastal napilt soomlasest tiimikaaslasele tiitli kaotanud Miki Biasion aga alustas kaks aasta kestnud võidukäiku. Andekas itaallane võitis kaks MM-tiitlit ja kokku aastatel 1987-1990 koguni 15 etappi.

Miki Biasioni puhul ei saa üle ega ümber tõsiasjast, et oma sõitjaomaduste poolest oli ta täiesti ebatüüpiline itaallane. Nimelt oli Biasion väga kiire kruusateedel ja just seda tüüpi rallidel saavutas ta valdava osa oma võitudest. Eriti hästi sobisid talle kuivad kruusateed, Inglismaa või Rootsi mudased ja lumesegused aga mitte eriti. Lisaks armastas ta ka ralli tehnilist poolt, oli väga osav autoseadistaja ja selles rollis perfektsionist.

Kuid introvertne itaallane jääb tagasihoidlikuks isegi siis, kui meenutada talle tema kahte tiitlit. Lööb käega ja teatab, et eks oli päris fantastiline neid võita, aga ega see mingi suur asi kah polnud. Niisuguse tagasihoidlikkusega tõepoolest esikaantele juba ei pääse ja Biasion pole seda kunagi tahtnudki.

 

Jaapanlaste pealetung

A-rühma ajastu kolmandal aastal hakkas Lancia edu kahanema ja Jaapani autotootjate konkurentsivõime kasvama.

Artikli täismahus lugemiseks osta värske ajakiri poest või telli ajakiri Tehnikamaailm.

Sarnased artiklid