Porsche 911 – etalon, millega teisi võrrelda

Marko Mäkinen
04.04.2019

Porsche 911 värskeim, koodnime 992 kandev mudelipõlvkond, tundub tuttav, ent tegelikkuses on selles autos pea kõik siiski uus. See on eelkäijast võimsam, kergem, pikem, laiem ja ruumikam. Tõsi, pikkuses lisandunud 20 millimeetrit tuleb küll vaid esipamperi etteulatuva plastdetaili arvelt.

Porsche kinnitab, et ehkki auto välimus ja tehnoandmete tabel seda ei reeda, sisaldab uus 911 ohtralt tehnilisi uuendusi. Neist märkimisväärsemad on kaheksakäiguliseks kasvanud automaatkäigukast, uudne elektrooniliselt reguleeritav vedrustussüsteem, suurem tagaratta mõõt ja nelikveosüsteemi elektromehaaniline juhtimine.

911 on ehitatud uuele MMB-platvormile, kus kasutatakse laialdaselt alumiiniumi ja nii on kere arvelt saavutatud 12 kg kaaluvõit. Telgede vahe on seejuures jäänud samaks, rööbe on kasvanud ees 45 ja taga 44 mm. Veljed on ees 20- ja taga 21tollised.

Esimeses lähenduses pakutakse kaht versiooni ja nagu mudelitähiski teedab, on Carrera S taga- ning Carrera 4S nelikveoline. Mõlemad versioonid liiguvad juba tuttava kuuesilindrilise 3liitrise topeltturboga boksermootori jõul. Eelkäijaga võrreldes on võimsust lisandunud 22 kW, momendinäit on kasvanud 30 Nm võrra.

Mootori osas on suurimaid arenguid kütusekulu vähendamise vallas, aga ka põlemisprotsesi tõhustamisel. Täiendatud on klapimehhanismi ja sisepritsesüsteemi, ka turbod on suuremad ja erinevalt senistest teineteise täpsed peegeldused. Õhufiltrid on viidud mootoriruumi keskelt äärtele ja nende senises kohas on nüüd senised võimsamad vahejahutid, milleni jahe õhk tagaklaasi alt juhitakse.

Kaheksakäigulise topeltsiduriga automaatkasti lisakäik on senise kuuenda ja seitsmenda käigu vahel. Maksimaalkiiruseni jõuab 911 endiselt kuuenda käiguga.

Hübriid- või elektri-911 tehas otsesõnu ei luba, ent kuuldavasti tehtavat hübriidi osas otsus veel sel aastal. Ja kui see otsus peaks positiivne tulema, ei pea insenerid nullist alustama. Muuhulgas sobitub elektrimootor hõlpsasti ka uue käigukastiga.

911-pere värskeim esindaja viitab oma sisekujunduses 1963. aastal esitletud I põlvkonna 911-le. Viis ümmargust näidikut ja vertikaalselt asetatud armatuurlaud on kaasaegses võtmes leidnud koha ka 2019. aasta mudelis.

Rooli taga tunneb end kohe koduselt. Elektriliselt seadistatavad istmed pakuvad head külgtuge, olles eelkäija omadest laiemad ja 20 mm kõrgemad. Sobiva sõiduasendi leiab kiiresti ja kõik juhtseadmed paiknevad loogiliselt ning on hästi kättesaadavad.

Veidi kriitikat teenib näidikuplokk, kus äärmised „kellad“ rooliratta varju jääma kipuvad. Kuuekümnendate aastate Porschedel seda muret ei olnud, sest tolle aja autode roolirattad olid tänastest palju suuremad.

Porsche sõiduomadustele pole ammu midagi ette heita olnud ja punaseid jooni ei tule tõmmata ka seekord. Auto on tihedas linnaliikluses meeldivalt mugav ja vaikne ning samas ringrajal äärmiselt täpne ja loogilise käitumisega. Nii pidurid kui rool toimivad suurepäraselt kõigis oludes, nii tunnetus kui täpsus on ekstraklassist.

Ka elektroonilised sõiduabid väärivad maksimumpunkte. Elektroonika lubab sõna otseses mõttes piire kombata (ja neid isegi ületada), enne kui sekkub. Võib ju arvata, et tagamootoriga auto, mille kaalujaotus selgelt tagasilla kasuks, võiks ringrajale sattudes alajuhitavust ilmutada, aga tegelik pilt on hoopis vastupidine. Uus 911 kaldub pigem ülejuhitavusele, mille aga elektroonika kiiresti korrigeerib. Kindlust lisavad ka 305 mm laiused tagarehvid, mis autot kurvides suurepäraselt teepinnal hoiavad.

Oma osa selles kindlas käitumises on ka mootoriruumi tagaossa viidud mootoritugedel, mille eeliseid märkab kiirel sõidul. Tänu nelikveole läbib 911 Carrera 4S kurve hullumeelse kiirusega ja sõidumulje jääb pea täiuslik.

911 Carrera sõidurežiimide loetellu on normaal-, Sport- ja Sport+-režiimide kõrvale lisandunud Wet-režiim, mis lisab aerodünaamilist survet, aeglustab gaasipedaali tööd, muudab stabiilsuskontrolli aktiivsemaks ja korrigeerib nelikveosüsteemi tööd.

911 hoiatab juhti isegi sademete eest. Esipampris asuvad andurid saavad aru, kas tegu on vee või lumega ning auto annab vastavalt sellele juhile soovitusi sõidurežiimi valikuks. Ja neid soovitusi tasub järgida, sest kasvõi nt Saksamaa kiirteedel võib ootamatu vesiliugu sattumine palju pahandust teha.

992-mudelipõlvkond on ehitatud uuele platvormile, seega on vaatamata sarnasele välimusele tegemist uue autoga. Sõiduomadustelt oli juba eelkäija igati tipptasemel, seega siia enam palju midagi paremaks teha ei jäänud. Siiski on siingi edasiminekut ning kogu selle kiiruse nautimine on senisest turvalisem. Ja nutiajastule kohaselt on muidugi ka internetiühendus taas kriipsukese võrra kiirem!

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid