Linnamaasturite S-klass

Tõnu Ojala
14.01.2020
Tõnu Ojala

Mercedes-Benzi mudelivalikus on S-klass ikooniline mudel – see on legendaarse premium-margi see kõige-kõigem auto. Ja nagu GLSi mudelitähisest näha, peab just see auto olema S-klass (linna)maasturite konkurentsis.

Mercedes-Benzi premium-linnamaasturite ajalugu ulatub juba 1997. aastasse, kui tollal esitletud M-klassist sai esimene USAs kokku pandav Mercedes-Benz. See näitas ka ära, millist turgu sellist autot turule tuues eelkõige silmas peeti. 2006. aastal ilmus mudelivalikusse täheühend GL (mudelitähis X 164), mis tehniliselt oli lähisuguluses II põlvkonna M-klassiga, ent oli sellest tunduvalt suurem, mahutades soovi korral ka kolmanda istmerea.

GLi II põlvkond (X 166) toodi turule 2012. aastal. Mõne aasta taguse mudelitähiste reformiga sai tollasest GL-ist GLS (M-klass muutus samal ajal GLE-ks).  Lisaks uuele mudelitähisele muutusid siis ka mitme mootori võimsusnäitajad ning varasem 7käiguline automaatkast asendati 9käigulisega. Nüüd saame aga rääkida juba III mudelipõlvkonnast.

Väike ei olnud juba eelmine, GList välja kasvanud GLS, aga uus mudel on veel suurem – pikkust on lisandunud veel 51 mm ehk siis 5213 mm pikkusena on GLS 62 mm pikem nt uuest BMW X7-st. Tundub siiski, et Mercedes-Benz mõjub teeedel-tänavatel BMWst isegi kompaktsemana, seda kasvõi tänu tagasihoidlikumale esiotsa kujustusele.

Konkurentidest kõige otsesem ongi mullu debüteerinud BMW X7, aga ka Audi Q7 ja Range Rover. Muidugi on veel Rolls-Royce´i ja Bentley luksusmaasturid, aga need mängivad juba järgmises liigas.

 

Päris „seitse“

Paljude 7kohaliste autode puhul tuleb seda „seitset“ võtta teatud reservatsioonidega. Kuid mitte siin – II istmerida veidi ettepoole (seda saab teha kuni 10 cm ulatuses) tuues saavad end igati mugavalt tunda nii II kui III reas istujad. Oma osa on siiski muidugi GLSi 3135 mm telgede vahel – seda on tervelt 60 mm enam kui vanal mudelil.

Uudisena tuleb GLSi mudelirivvi ka 6kohaline versioon, kus teises reas kaks eraldi istet. Seda siis arvestusega, et sarnaselt S-klassile võiks ka GLSis autoomanik pigem tagaistmel sõita.

Kaht tagumist istmerida kokku lappides tekib koguni 2400 liitrine pakiruum, kuhu mahutada kuni 2,2 m pikkuseid esemeid. Laadimist hõlbustab ka standardvarustuses olev õhkvedrustus.

Diiselmootoritele on veel vara hingekella lüüa, vähemalt selles autoklassis. Hetkeseisuga on GLSi mootorivalikus kaks diisel- ja üks bensiinimootor. Mudelitähised GLS 350d ja GLS 400d tähendavad kuuesilindrilist 3liitrise töömahuga diiselmootorit, kus võimsust vastavalt 210 ja 243 kW. Eestis on hinnakirjas ka GLS 580, kus jõuallikaks 4liitrine V8-bensiinimootor, millele lisatud ka 48 V hübriidsüsteem. Kõik versioonid varustatakse 9G-TRONIC automaatkäigukastiga. Tegelikult on mudelirivis ka 3liitrise R6-bensiinimootoriga GLS 450, ent meie regiooni seda ei tarnita, alanud aastal lisandub aga mudelivalikusse ka AMG poolt „järgi aidatud“ GLE 63.

Lipulaevale kohaselt saab GLSile enam-vähem kõik, mida tänapäeva sõiduautodele paigaldada saab. Kasvõi E-Active Body Control, mis jälgib-skaneerib eesolevat ja kohandab sellele vastavalt vedrustuse seadeid. Erinevaid pakette on hinnakirjas üle kümne – seda sõltuvalt sellest, kas primaarseks peetakse sõiduomadusi, juhi või reisijate mugavust, disaini, sõiduohutust jne.

Vaevalt GLSi ostjad luksusmaasturit endale reaalseks maastikusõiduks ostavad, ent lipulaevale kohaselt on GLE sellekski valmis. Esmase maastikuseade leiab juba tavalisest sõidurežiimide valitsast, ent kellele sellest väheks jääb, siis neile on hinnakirjas täiendav Off-Road-pakett. See viib sõidurežiimide arvu kuueni, lisab elektrilise diferentsiaaliluku ja aeglusti ning lisab 3 kliirensi seadet (+30 mm, +60 mm ja +90 mm).

 

Hi, Mercedes!

Loomulikult on varustuses kõikvõimalikud elektroonilised abisüsteemid. Raadiojaamade vahetamine või naviseadme kaardi ette kuvamine käib häälkäsklustega lihtsalt, eestikeelsete tänavanimede peale jääb Mercedes (jah, sellenimeline naisterahvas on GLSis täiesti olemas – piisab vaid hõigata Hi, Mercedes!) siiski jänni. Ka on sel Mercedesel aeg-ajalt pisut kõrvakuulmisega asi korrast ära ja pole ime, kui ta täiesti omal algatusel ootamatult abi pakkuda üritab.

MB-le omaselt jälgib kiirushoidik mitte ainult eessõitvaid autosid vaid ka liiklusmärke ja kohandab kiirust vastavalt neile. Siin lööb aga välja inim- ja masinloogika erinevus, sest inimjuhid kipuvad kiirendama ja pidurdama pisut teise loogika järgi ja nii kipub rangelt liiklusmärke jälgiv GLS veidi „loomingulisemalt“ tekkivat ühtlast liiklusvoogu lõhkuma.

Ehkki TMi proovisõidukiks olnud GLS 350d on oma 210 kW-ga mudelirivi kõige „lahjem“ versioon, on ka siin jutumärgid siin igati omal kohal. 7 sekundit 100 km/h-ni ja lõppkiirus 227 km/h on enam kui 5,2 m pikkusele 2,5 tonnise tühimassiga automüraka kohta ülimalt soliidsed näitajad – aga jah, kui sellest vähe, siis on ju veel ka GLS 400d ja GLS 580 (vt tehnoandmete tabelit)...

Lipulaevale kohane on ka hinnatase ning odavaima (ehkki see sõna pole selles kontekstis kõige kohasem) versiooni (GLS 350d 4Matic) saab meie oludes ligi 92 000 euroga. Võimsama diiselversiooni hind on pisut üle 97 000 euro, bensiinimootoriga GLS 580 hind ronib aga juba üle 116 000 euro. Need numbrid on enam-vähem samas suurusjärgus nii S-klassi sedaani kui G-klassi maasturiga.

Sarnased artiklid