Kolm nõuannet, kuidas mootorratta ostmisel raha säästa

11.10.2022
Newspress

Igaüks loodab soetada omale unistuste mootorratast, kuid kõrged hinnad ja piiratud valik turul seavad tavaliselt omad piirangud. Kuidas siis mootorrataste turult oma raha eest võimalikult palju väärtust kätte saada? Mõned nipid ja nõuanded, mis võivad teile abiks olla.

1. Osta enne või pärast hooaega

Autot saab edukalt kasutada aastaringselt liigselt muretsemata, kuidas see muutuvate ilmastikutingimustega hakkama saab. Mootorrataste puhul sama mõttekäik ei kehti, sest talvisel ajal need eriti palju kasutamist ei leia. Ostjatel on võimalus seda olukorda enda kasuks pöörata – väljaspool meeldivat sõiduhooaega on rattad reeglina odavamad.

"Parima kasutatud mootorrataste valiku leiab tavaliselt kevadel. Hooaja algus toob aga kaasa ka hinnatõusu ja võimalikult odavat hinda taga ajavad sõitjad peaksid rattaid otsima pigem hilissügisel ja talve alguses,," räägib Matas Buzelis, carVerticali kommunikatsioonijuht.

M. Buzelis osutab, et kasutatud mootorrataste keskmised hinnad on madalaimad oktoobrist veebruarini. Teisalt, mootorrataste hinnad hakkavad märtsi alguses kiiresti kasvama ja saavutavad oma lae maikuuks.

2. Uue asemel osta kasutatud ratas

Viimase paari aasta jooksul on mootorrataste tootjad seisnud vastamisi täpselt samade probleemidega nagu autotootjadki. Tarneahelate katkemised ja puudus vajalikest komponentidest on hinnad lakke viinud ning ooteaegu pikendanud. Sellele lisaks on kasutatud ratta ostmisel ka teine põhjus, miks see raha säästab – sel viisil väldite järsku amortisatsiooni.

Ajaloo aruande platvormil on kontrollitud mootorratta keskmine vanus 10,7 aastat. See tähendab, et esimest korda mootorratta ostjad on harjunud uue sõiduki asemel kasutatud ratast soetama.

Erinevate uuringute kohaselt langeb mootorrataste väärtus kõige järsumalt just nende kasutamisperioodi esimeste aastate jooksul. Hiljem muutub amortisatsiooni graafik märkimisväärselt laugemaks. Tulemuseks on olukord, kus saate ratta aastate pärast maha müüa oluliselt väiksema suhtelise hinnakaotusega.

Uute mootorrataste puhul esineb ka suurem tõenäosus, et neil esineb toote- või disainivigu, mis on vanematel ratastel kõrvaldatud (või vähemalt on nende kohta piisavalt informatsiooni).

Aga loomulikult, kuigi kasutatud mootorratta ostuga on võimalik säästa suuremaid summasid, siis sellega kaasnevad ka erinevad riskid.

3. Kontrolli vigastusi ja läbisõitu ning kauple hinda alla

Kasutatud mootorrataste turul on sarnaselt autoturuga tõsine probleem läbipaistvusega. Müüjad püüavad sageli maksimeerida oma kasumit sel viisil, et müüvad peidetud puudustega rattaid. Tavalisemad näited on varjatud vigastused või tagasi keritud odomeeter.

Mootorrataste ajaloo aruannete põhjal saab väita, et platvormil kontrollitud ratastest 50,38% olid raporteeritud vigastustega, mis viitab, et nendega on sattunud õnnetusse. Yamaha mootorratastel esines kõige rohkem registreeritud vigastusi; Triumphi rataste remondikulud olid aga kõrgeimad – keskmiselt 9315 eurot.

16.7% kontrollitud ratastest oli vale läbisõit. Kui vaatate ainult kasutatud mootorrataste müügikuulutusi veebis, siis avastate, et enamikul neist on läbisõit 10-20 000 km. Tegelikkuses võib läbisõit olla kuni 10 korda suurem. Nii suure läbisõiduga mootorratta juhtimine võib olla väga ohtlik.

Ühelt poolt peaksid ostjad vältima vigastatud mootorrattaid, sest nendega kaasnevad turvariskid – isegi mootorratta kõige lihtsam mehhaaniline viga võib kaasa tuua tõsise vigastuse. Teisalt aga võib peidetud puudustele tähelepanu juhtimine anda eelise müüjaga läbirääkimiste pidamisel ja kokkuvõttes raha säästa.

"Odomeetripettuste või vigastuste kohta tõendite kogumine on mootorratta ostmisel väga tähtis samm. Ajaloo aruande hankimine on hea algus – sealt saate lugeda kindlustusfirmade ja teiste asutuste poolt kogutud andmetes salvestatud informatsiooni, mis näitavad kahjustusi, läbisõidu tagasikerimist ja muud tähtsat teavet," selgitab Matas Buzelis.

Teiseks oluliseks asjaks, mida mootorratta puhul vaatama peaks, on selle varguse taustakontroll. carVerticali andmed näitavad, et enim varastatud mootorrattaid on pärit Ukrainast, Ühendkuningriigist, Poolast ja Rumeeniast.

Ärge piirduge siiski vaid ostetava mootorratta ajaloo kontrollimisega – tehniline ülevaatus professionaali juures on igal juhul väärt mõte.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid