Ott Tänak asub tiitlit kaitsma

Rein Luik
Kolmest favoriidist kaks, Sebastien Ogier ja Ott Tänak vahetasid algavaks hooajaks tiimi, Thierry Neuville’i tööandjaks on jätkuvalt Hyundai. | Andre Lavadinho/at-world

Jaanuarikuu viimasel nädalavahetusel antakse start 2020. aasta MM-võistlustele ja tiitlikaitsjana läheb uuele hooajale vastu Ott Tänak.

Eelmise hooaja lõpp tõi lisaks rõõmustavale uudisele Ott Tänaku ja Martin Järveoja tiitlivõidust ka ärevaid sõnumeid MM-sarja üldisest olukorrast. MM-võistluste viimane etapp Austraalias jäeti maastikupõlengute tõttu ära, pisut pärast hooaja lõppu tuli teade Tšiili ralli korraldajatelt, et poliitiliselt pingelise olukorra tõttu riigis loobuvad nad juba järgmise aasta kalendrisse kinnitatud MM-etapi korraldamisest.

Veelgi rohkem peavalu nii FIA-le kui MM-sarja promootorile tekitas Citroëni teade, et autotootja loobub MM-võistlustel tehasetiimiga osalemisest. WRC tehasetiime jäi algavaks hooajaks alles vaid kolm, mis lahjendab oluliselt konkurentsi ja paneb pikemas perspektiivis küsimärgi alla kogu sarja elujõulisuse.

Kas 2022. aastaks planeeritud hübriidtehnoloogiaga varustatud WRC-autode kasutuselevõtt äratab huvi uute tootjate seas ja toob uusi tehasetiime või peletab hoopis mõne praegu alles jäänud kolmest eemale? See on küsimus, millega hetkel nii FIA kui promootor palavikuliselt tegelevad, üritades välja mõelda alternatiivseid plaane. Üheks alternatiiviks, mille FIA rallikomisjoni juhtfiguurid on juba ka avalikustanud, oleks loobumine WRC-autodest, asendades need R5-autodega, millele võimaluse korral lisataks hübriidtehnoloogia.

Algav hooaeg pakub aga sellegipoolest piisavalt põnevust ja seda lisavad kõigis kolmes tehasetiimis uuenenud sõitjate koosseisud. Ott Tänaku liitumine Hyundai võistkonnaga, kus tuleb hakata võrdsetel autodel rinda pistma ühe oma suurima rivaali Thierry Neuville’iga, tekitab juba iseenesest ootusärevust. Nemad kahekesi on Hyundai põhisõitjad ning lisaks neile jätkavad tiimis Dani Sordo ja Sebastien Loeb, kes jagavad kolmandat autot. Ametlikult pole veel siiski paika pandud, millistel etappidel sõidab Sordo ja millistel üheksakordne maailmameister.

Nende suurimaks konkurendiks on Toyota, mille põhisõitjate koosseis uuenes täielikult. Kuuekordne maailmameister Sebastien Ogier sai eestlasest maailmameistri lahkumise järel üsna kiirelt kokkuleppele Toyota tiimijuhi Tommi Mäkineniga ning prantslane ongi jätkuvalt üheks kolmest favoriidist 2020. aasta MM-tiitlile. Lisaks sõlmis Toyota lepingu seni Fordi tiimis sõitnud Elfyn Evansiga, kelle senised etteasted on näidanud tublit arengut ja kes võib võitluses MM-tiitlile oluliselt kaarte segama hakata. Oodatult sai kolmandaks sõitjaks noor ja andekas Kalle Rovanperä, kes mullu võitis R5-autodel sõidetud WRC2 Pro-klassi MM-tiitli.

M-Sport Fordis jätkab Teemu Suninen, aga tema tiimikaaslase nimi oli käesoleva numbri valmimise hetkel veel lahtine. Suure tõenäosusega saab selle koha Citroëni loobumise tõttu tööta jäänud Esapekka Lappi. Aga samas on võistkonna bossil Malcolm Wilsonil võimalik valida terve hulga „töötute“ tippsõitjate vahel – Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Kris Meeke, Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon ja Gus Greensmith.

Tekkinud olukord, kus WRC-autosid stardis vähevõitu ja samas kogenud sõitjaid üle, on äratanud huvitavaid mõtteid Hyundai ja Toyota tiimides. Nii teatas Hyundai tiimijuht Andrea Adamo, et nad püüavad võimaluse korral panna osadel etappidel välja ka teise tiimi, milles sõidaksid Mikkelsen ja Breen. Samuti lubas Toyota anda Jari-Matti Latvala käsutusse Yaris WRC auto kaheks MM-etapiks Soomes ja Rootsis. Lisaks otsib soomlane raha, et osaleda veel vähemalt kolmel etapil. Toyota enda kasvandik Takamoto Katsuta saab aga võimaluse osaleda Yaris WRC autoga kaheksal MM-etapil.

Paraja annuse põnevust lisab uuenenud MM-võistluste kalender, kust ei leia eelmise aastaga võrreldes enam Korsika, Austraalia ja Kataloonia rallisid. Nende asemel said MM-etappide korraldusõigused Uus-Meremaa, Jaapan ja Safari ralli Keenias. Samas on aga Tšiili loobumisega tekkinud olukord, kus planeeritud etappide arv kahanes ühe võrra ja nüüd otsib promootor kiiremas korras asendajat, sest on ju igasugused lepingud (sponsorid, TV jne) sõlmitud juba 14 etapi peale. Üheks võimaluseks oleks MM-sarja ühe seni huvitavama ja vaatemängulisema etapi, Kataloonia ralli naasmine kalendrisse, aga sedavõrd kiirelt nüüd võistluse korraldamiseks sponsoreid leida pole sugugi kerge. Igatahes pole promootor veel jonni jätnud.

                                       

Ralli MM-võistluste 2020. aasta kalender:

23.-26. jaanuar                         Monte-Carlo

13.-16. veebruar                       Rootsi

12.-15. märts                            Mehhiko

30. aprill-3. mai                        Argentina

21.-24. mai                               Portugal

4.-7. juuni                                 Itaalia

16.-19. juuli                              Keenia

6.-9. august                               Soome

3.-6. september                         Uus-Meremaa

24.-27. september                     Türgi

15.-18. oktoober                       Saksamaa

20. oktoober-1. november        Suurbritannia

19.-22. november                     Jaapan

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid