Veeteede mull-takso

Tõnu Ojala
27.02.2019
Mullu aprillis testiti Seabubble´t Genfi järvel, mais nähti neid aga juba Pariisi läbival Seine´il. | Seabubbles

Liiklusummikute käes vaevlevatelt tänavatelt kasutuseta veeteedele ja kõike seda päikeseenergia abil. Kõlab ju hästi? Kui allpool kirjeldatud plaan teoks peaks saama, liigeldakse ehk mõne aasta möödudes Euroopa suurlinnades just sellistes „mullides“.

Veeteed on ilmses alakasutuses alates nendest aegadest, mil inimesed kaupu autode ja rongidega vedama hakkasid. Olgu jutt siis läbi linnade voolavatest jõgedest või kanalitest või hoopis järvedest, trimaraani Hydrophere leiutaja Alain Thebault ja mitmekordne purjelauasõidu maailmameister Anders Bringdal usuvad, et neil on lahendus, kuidas liiklus vete peale tagasi tuua.

Ühiselt on välja töötatud uudne veetakso, mis sarnaselt tavalisele sõiduautole mahutab juhi kõrval neli reisijat. Kere on epoksüüdvaiguga lamineeritud klaaskiust, seda materjali kasutatakse ka ustes ja mujalgi, säästmaks kaalu ning tagamaks veealuste tiibade jäikust. Tänu sellele on sõiduk piisavalt kerge, et veealustele tiibadele tõusta. Veetakistus on seega väike, sõit sujuv ning kasutada saab elektrimootorit, mis tänapäevases linnaliikluses ülimalt oluline.

Veest välja kerkib Seabubble 6sõlmese kiiruse saavutades, tavakiiruseks on 12 sõlme, ent katsesõitudel on jõutud ka 15 sõlmeni.

Ühe laadimisega läbib Seabubbles kuni 40 km, kahele elektrimootorile annavad lisatoidet katusele paigaldatud päikesepatareid, mis sõiduki liitiumakusid pidevalt laevad. Kogu energiatarvet need siiski katta ei suuda ning seega on tarvis ka täiendavat laadimist.

Sõidukiirusel 70 cm kõrgusel vee kohal liikuvad Seabubble-taksod saavad inimesi peale võtta ja maha panna praktiliselt igal pool, ent laadimiseks tuleb neil siiski kai äärde sõita – täpselt nagu elektritaksodki peavad teatud ajavahemiku järel laadimispunkti külastama. Laadimispunktidki võivad seejuures olla rohelise energiaga ning kasutada saab kas päikese-, tuule-, veevoolu või miks mitte lainete energiat.

Ükski tänapäevane lahendus ei saa hakkama ilma mobiilirakenduseta ning erandiks pole ka Seabubbles. Klient saab vaadata, kus lähim alus parajasti on, teha tellimuse ja muidugi ka maksta.

Plaanid on meestel suured. Vaid 5 aasta möödudes lubatakse tegutseda 50 linnas ümber maailma ja seda juba integreerituna tavapärasesse linnaliiklusse.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid