Kauaoodatud Ariya

Tõnu Ojala
01.08.2022
Nissan

Nissan loeb end spetsialistiks nii linnamaasturite kui elektriautode vallas, mistõttu on loogiline, et kauaoodatud Nissan Ariya just elektriline linnamaastur on.

Nissan Leaf oli 2010. aastal turule jõudes kõva sõna. Tegu oli esimese massidesse läinud elektriautoga – hiiglaslik hüpe võrreldes Eesti teedeltki tuttavate pisikesete Mitsubishi i-MiEVidega. Vahepeal on aga maailma autotööstus elektriautondust tormiliselt arendanud ning Nissanile mitte järgi jõudnud vaid mööda läinud. Nüüd loodab Nissan Ariya abil selle vahe tagasi teha.

Ideeautona 2019. aasta Tokyo autonäitusel esitletud Ariyat nägi Eestis esmakordselt juba enam kui 1,5 aastat tagasi, 2021. aasta alul, kui üks auto korraks siinmail „käimas“ oli. Tegelikult pidanukski Ariyad juba ammu kohal olema, aga oma osa hilinemisse andsid nii koroonapandeemia kui sellele järgnenud kiibikriis.

Elektriliste linnamaasturite rivi on vahepeal pikaks kasvanud, ilmavalgust on näinud Volkswagen ID.4 ja ID.5, Škoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron, Ford Mustang Mach-E, Toyota bZ4X, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Volvo C40 Recharge – ja see nimekiri ei ole kaugeltki lõplik.

Ariya on ehitatud uuele CMF-EV platvormile, millel näeme lähiaastatel veel mitmeid nii Nissani, Renault´ kui Mitsubishi elektriautosid. Juba olemasolevatest elektriautodest on Ariya sõsarmudeliks nt Renault Mégane E-Tech, kuid olemuselt on need autod väga erinevad. Mégane on kompaktne luukpära, Ariya kupeekujuline linnamaastur – ehk siis otsene vaste VW ID-5-le, Škoda Enyaq Coupe´le, Ford Mustang Mach-E-le või Kia EV6-le. Ja kui Mégane´i toodetakse kas 40 või 60 kWh akuplokkidega, siis Ariya saab endale juba baasversioonis 63 kWh aku, mis lubab kuni 403 km läbisõiduulatust ning sel juhul peaks hinnanumber jääma napilt alla 50 000 euro. Suurem 87 kWh aku viib hinnanumbri 61 400 euroni ja sõiduulatuse 520 kilomeetrini. Veidi lisandub ka võimsust, siin on kilovatte 160 asemel juba 178. Tippkiirus on 160 km/h.

Nelikvedu (lisatähisega e-4ORCE) saab vaid 87 kWh akuga ja see lisab hinnanumbrile veel 3000 eurot, tuues sõiduulatuse pisut 500 km-st allapoole (selle versiooni saabumisega läheb siiski veidi enam aega). Võimsust on siin juba 225 kW (pöördemomenti aga koguni 600 Nm) ja kui esiveolised versioonid saavad 100 km/h spidomeetrile 7,5-7,6 sekundiga, siis siin piisab 5,7 sekundist. Suurem on ka maksimaalkiirus, selles autoklassis erandlikult suudab selline Ariya arendada kuni 200 km/h.

Oluline lisaväärtus on võimalus nelikveolisele mudelile kuni 1500 kg kaaluv haagis „sappa“ võtta – teistel tuleb leppida poole väiksema numbriga.

Standard, Sport ja Eco sõidurežiimidele lisaks on e-4ORCE-l valikus ka lumerežiim. Nissanile omaselt siingi sarnaselt Leafidele võimalik kasutada soovi korral e-Pedalit ehk sõita vaid üht pedaali kasutades.

63 kWh autod varustatakse 7,4 kW ühefaasilise kodulaadijaga, suurem aku tähendab aga võimast (22 kW) kolmefaasilist laadijat. Kiirlaadimine on võimalik kuni 130 kW võimsusega.

Tähelepanuväärne on, et Ariyaga loobub Nissan senikasutatud ChaDeMO-laadimisstandardist ja nii kolivad Euroopas müüdavad autod siinmail nüüdseks üldlevinuks saanud CCS-standardile.

Sisekujunduse osas on Nissan läinud Jaapani minimalismi teed ning tulemus on nägus ja kvaliteetne, tekitades igati premium-auto tunde. Pikemad juhid saavad pisut nuriseda nähtavuse üle – aga akud nõuavad ruumi ja nii tuleb kõrgema istumisega leppida. Siiski on Ariya akude plokk nt Leafiga võrreldes kolmandiku võrra õhem.

Suurte ekraanidega ei üllata tänases elektriautode maailmas enam kedagi – kui siis nende puudumisega. Ariyal on kaks horisontaalselt paigutatud  12,3-tollist ekraani ning nendega opereerimine on igati loogiline. Täiesti omast klassist on nuppude lahendused – need kumavad läbi vineeri, ent pole siiski puutetundlikud ning nende kasutamine on igati mugav.

Eestis võiksid esimesed kliendid oma Ariyad kätte saada sügisel, eeldatavasti oktoobris-novembris.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid