Ühest rattast piisab

Glen Pilvre
30.07.2021

Tänavu möödub 10 aastat üherattalise tasakaaluliikurist sünnist. Aastal 2011 tutvustatud elektrilise üksratta nimi oli Solowheel Classic ja selle leiutamise au kuulub firmale Inventist, mille taga oli kirglik leiutaja Shane Chen.

Inmotion V11

King Song S18

 

Umbes 10 kg kaalunud 16tollise veljega Solowheel Classicu tippkiirus oli 16 km/h. 122 Wh akupakk tähendas parimal juhul 14 km sõiduulatust. Hind oli aga suhteliselt krõbe, 2000 eurot. Kui arvestada, et Solowheeliga sõitma õppimine võrdus keerukuselt umbes jalgrattasõidu omandamisega, on selge, miks Solowheel massidesse ei jõudnud.

See-eest avastasid kummalise liikuri mõned aastad hiljem hiinlased ja asusid seda usinalt kopeerima. Hiina esimesed “Solowheelid” olid oluliselt odavamad, aga ka samavõrra kehvemad. Tasakaaluliikuri puhul on aga kvaliteet palju olulisem, et mitte öelda elulisem, kui mistahes kaherattalise puhul. Kui mootoril napib jõudu või elektroonika alt veab, tähendab see kukkumist või parimal juhul väga kiireid jooksusamme – mis olid esimeste “hiinlaste” nagu Airwheel või Monowheel seas pigem reegel kui erand. Siiski sai pikemas perspektiivis määravaks hind ja olgugi et Inventist proovis oma autoriõiguseid visalt kohtulahingutega kaitsta, on Solowheel tänaseks ajalugu.

Õnneks on ajaloo prügikasti jõudnud ka Airwheelid ja Monowheelid ning tänaste “hiinlaste” tunnustuseks tuleb öelda, et nad võtavad asja tõsisemalt. Üherattalistele on spetsialiseerunud laias laastus kolm firmat, mille nimed keskmisele eurooplasele palju ei ütle – need on Inmotion, King Song ja Gotway, uue nimega Begode.

Kui King Song ja Inmotion proovivad pigem leida tasakaalupunkti kiiruslike omaduste, turvalisuse, funktsionaalsuse ja sõidumugavuse vahel – ja see pole üldse lihtne – siis Gotway rattaid iseloomustab võimalikult suur aku ja mootor, aga kaheldav disain ja koostekvaliteet. Kiirust ja võimsust, mida kogenud ürrimees hinnata oskab, see-eest jagub.

Algus vajab püsivust

Kui jalgrattasõit on enamasti omandatud juba lapsepõlves ja kaitserauastatud mootorrattaga tehakse tutvust õppesõiduplatsil, siis üherattalistega on lugu keerulisem. Neid, kes lapsena ürrisõidu selgeks saanud, pole veel kuigi palju. Ent suurt ja võimast üksratast pole kindlasti õppimiseks arukas osta, sest see tähendab paratamatult kalli liikuri lõhkumist ja halvemal juhul ka õppija vigastamist. Alustada võiks mõnest väiksemast rattast – nagu King Song 14S või Inmotion V5F ja need korralikult ära “vooderdada” – eelkõige saab õppimisel haiget just ratas. Kuna sõitja asub maapinnast vaid sammu kaugusel, siis väikesel kiirusel kukkuda on praktiliselt võimatu. Ürr ise aga lõpetab alati lamavas asendis, kui sõitja just piisavalt nobe pole, et seda veeremiselt kinni püüda. Üldistades võib öelda, et esimeste kümnete minutitega saavad sõitma kõik, kel vähegi tahtmist, aga vilumusega läheb loomulikult kauem – nagu mistahes teise liiklusvahendiga.

Kui rattal püsimine selge, tundub sellel liuglemine maailma kõige loomulikuma asjana – täpselt nagu käimine või jooksmine. Ja täpselt nagu käies või joosteski, on käed vabad. Muidugi, alguses võib nendega tasakaalu hoidmiseks vehkida, aga tegelikult sobib ürr imehästi asjade kiireks ühest kohast teise viimiseks, rääkimata kõigest muust, mille juures käsi võiks vaja minna.

Erinevalt kaherattalistest saab üksratta kõikjale kaasa võtta, sest see on kompaktne. Tõsi, nt Gotway  Monster Pro kaalub ligi 50 kg ja selle autosse vinnamine vajab füüsilist ettevalmistust – aga käekõrval saab ratast ikkagi kergesti veeretada, kasvõi poodi minnes.

Ka sõidus on üherattaline tunduvalt ohutum kurikuulsast elektritõuksist, sest velg on hoopis teisest suurusklassist. Lisaks auklikule asfaldile saab ürriga vabalt sõita ka metsarajal ja isegi raja kõrval.

Palju kulub?

Kui väiksemate rataste akumahud on mõõdetavad sadades vatttundides, siis keskmiste ja suuremate omad juba kilovatt-tundides. Elektrikulu sõltub mitmest tegurist – sõitja kaal, kiirus ja teeolud, jäädes keskmiselt vahemikku 100-300 Wh kümne kilomeetri kohta. Või, kui autoterminites väljenduda, siis 1-3 kWh “sajale”. Mis lühidalt tähendab, et raha peale – vähemalt elektrikulu mõistes – sõites liiga palju mõtlema ei pea. Keskmiselt saab suuremate ratastega ühe laadimisega läbida vähemalt 100 kilomeetrit. Laadimisajad on mõõdetavad tundides, aga paljudel juhtudel saab kasutada paralleelselt kahte laadijat või siis (lisana ostetavat) kiirlaadijat.

Amordid üherattalisel – kas neid on vaja?

Kuniks kiirused 10-20 km/h kandis, piisab enamasti põlvedest. Ent kiiremad rattad on palju kiiremad ja sellisel juhul hakkab põlvedest kahju, kui jõuda pidevalt äärekivist äärekivini. Eelmisel aastal üllitasid kõik kolm tuntumat ürritootjat oma versiooni vetruvast rattast, mis tähendab reguleeritavaid õhkamorte.

Suurim neist on loomulikult Gotway EX. EX-l on 20tolline velg, 2,7 kWh akupakk ja 68 km/h tippkiirus. Disainile Gotway nähtavalt palju panustanud pole, EX on endiselt kandiline klots. Kogu korpus koos sõitjaga vetrub ratta suhtes, aga vedrustuse käik on tagasihoidlik 6 cm.

Kui Gotway EX on oma 3100 eurose hinna ja 43 kg kaaluga  isegi üherattaliste arvestuses tulemuseks pigem “niširatas”, siis Inmotion V11 ja King Song S18 on mõlemad ahvatlevamas 2000 euroses hinnaklassis ja sarnases suurusklassis nii kaalult kui näitajatelt. Mõlemal on 18tolline velg ja 50 km/h tippkiirus (tõsi, Inmotion võimaldab piiraja nihutada n-ö sõitja vastutusel 55 km/h juurde). Kiirusepiiri saab äpis seadistada, vastavalt oskustele ja regulatsioonidele.

King Songil liigub korpus velje (ja mootori) suhtes ja ühel reguleeritava jäikusega õhkamordil baseeruva vedrustuse käik on 10 cm. Inmotionil on nii korpus kui mootor vedrustamata, liiguvad vaid pedaalid koos sõitjaga. Kahe reguleeritava õhkamordi käik on 8,5 sentimeetrit Tehniliselt on Inmotioni lahendus lihtsam, aga vedrustamata massi on mõnevõrra rohkem.

King Song on veidi kompaktsem ja kergem, aga see-eest ka väiksema, 1,1 kWh akupakiga. Inmotioni aku maht on 1,5 kWh.

Maastikule sobib kompaktsem S18 paremini, aga linnaoludes on V11 funktsionaalsus ja mugavus omast klassist.

Vaata lisa augusti Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid