Ratastel maja Rootsist

Tõnu Ojala
01.04.2020
Tõnu Ojala

Hiljutisel Tallinna meremessil olid meresõidukite kõrval traditsiooniliselt esindatud ka matkaautod, kelle seast torkas uue nimena silma KABE. Käisime sõitmas ja uurisime, millega tegu.

Eesti matkaautode turg tegi mullu läbi korraliku kasvu, maanteeameti andmetel läks neid meil 2019. aastal kaubaks 96 ehk ligi veerandi võrra enam kui aasta varem. Ja nagu tavaautode maailmas, on ka matkaautode seas nii odavama kui kallima otsa autosid, piltlikult siis nii Fiate kui Mercedes-Benze. Võrdlus nende kahe automargiga on siinjuures igati omal kohal, sest koos Citroëniga kohtab just seda marki sõidukite baasil matkaautosid meil kõige enam. Värskeim tulija sellel turul on äsjasel Tallinna meremessil oma Eesti-debüüdi teinud KABE.

KABE positsioneerib end matkaautode valiku kallimasse otsa. Tallinnasse esmaesitlusele saatsid rootslased oma mudeli Crown i810 LT ehk siis pikima kaheteljelistest Sprinteri-põhistest Crownidest. Number mudeliindeksis näitab auto kogupikkust sentimeetrites ja kui kellelegi see enam kui 5,5 m pikkune ratastel „korter“ väikeseks peaks jääma, siis leiab KABE kataloogist veel mudeleid, kus mudelitähises numbrid 860 ja 910.

Ehkki tehniliselt on AL-KO põhjale ehitatud Crown lähisuguluses Mercedes-Benz Sprinteriga, on rooli taha istudes erinevused suured, sest Crownil on täiesti teine kere. Nii et ehkki armatuurlaud ise on Sprinterilt tuttav, on tunne hoopis teine. Püstine esiklaas on kuskil kaugel-kaugel juhi ees, rooli ja juhistme omavaheline asend ei ole kaugeltki sama, mis Sprinteril, nagu ka istmed ise – neid peab matkaautos ju ka keerata saama. Ka uksed ja küljeaknad on hoopis teistsugused, kusjuures peagi selgub, et sel on otsene mõju ka sõites – nimelt istub juht küljeakendest pisut tagapool, mis tähendab, et parempööret tehes tuleb end korralikult ettepoole küünitada. Veidi abi on küll parempoolsel küljel asuvast salongi uksest, et siiski jääb sinna vahele harjumatult lai pimenurk.

Harjumist vajavat on veelgi. Veokile (aga Crown seda ju ongi – 4500 kg täismass tähendab, et tegu on C-kategooria sõidukiga) omased suured tahavaatepeeglid on igati omal kohal tagurdades, ent kasvõi ringristmikule lähenedes varjavad koos laia A-piilariga samuti suure nurga lihtsalt ära. A-piilari laiusele on muidugi ka oma põhjus – lisaks turvalisusnõuete täitmisele tuleb ju sinna ära peita ka külgakende kardinad.

i810LT jõuallikaks oleva 2,3liitrise diiselmootori 177 hobujõudu saavad 4,5 tonni liigutamisega igati korralikult hakkama, arvestada tuleb vaid teatava turboviivitusega. MB-le omaselt vahendatakse pöördemoment siingi tagaratastele 9käigulise automaatkäigukasti kaudu. Rahulikul sõidul on auto ka üsna vaikne – tõsi, ega prooviautos polnud ka mingit reisivarustust sees, maanteekiirusteni jõudes tuletavad aga lisanduvad õhuvihinad ja -kohinad meelde, millega tegu on.

Ratastel majana on majaga võrreldav ka sõiduki hinnatase. Soolast hinnanumbrit – messil näidatud i810 LT maksis ilma lisavarustuseta 157 990 eurot – põhjendatakse lisaks sellele, et tegu on siiski Mercedes-Benziga, ka sellega, et Rootsi firmana on esmaseks prioriteediks seatud sobivus põhjamaistesse oludesse ja seetõttu on täiendavalt panustatud nii soojusisolatsiooni kui küttesüsteemi.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid