Millised on parimad elektriautod?

12.03.2025
Sisuturundus

Elektriautod muutuvad iga aastaga aina populaarsemaks ning sisepõlemismootoriga sõidukite aeg hakkab tasapisi läbi saama. Mida rohkem räägitakse keskkonnasäästlikkusest ja kütusehindade tõusust, seda enam suureneb ka elektriautode osakaal linnaliikluses. Põhjamaades, nagu Norra ja Soome, on elektriautod juba aastakümne jagu olnud eelistatud valik, eriti Tesla mudelite seas. Selle kiirele kasvule on kaasa aidanud ka hästi välja ehitatud laadimisvõrgustik, mis on teinud ülemineku elektritranspordile sujuvaks ja mugavaks.

Nüüdseks aga on nii Eesti turul kui ka mujal Euroopas suur valik erinevate autotootjate mudeleid ning tihtipeale on ka raske valida, mida endale soetada. Pidevalt parendatakse tehnoloogilisi ja innovaatilisi omadusi ning luuakse automudeleid, mis pakuvad pikemat sõiduulatust, kiiremat laadimist ning mugavamat kasutajakogemust. Vaatame lähemalt, millised on praegu turul olevad parimad elektriautod ja millega arvestada kasutatud elektrisõiduki soetamisel.

Parimad mudelid, mida tasub kaaluda

Tesla Model Y

Tesla Model Y on vaieldamatult üks populaarsemaid elektriautosid maailmas ning 2024. aastal oli see ka maailma enim müüdud elektrisõiduk. Kuigi Model 3 paistab silma sportlikuma disaini ja madalama profiiliga, eelistatakse Model Y-d selle ruumikuse, kõrgema isteasendi ja praktilisuse tõttu. Sõiduulatuse poolest suudab Long Range versioon läbida kuni 533 km (WLTP), pakkudes samas kiiret laadimisvõimekust tänu Tesla Supercharger-võrgustikule. Tänu sujuvale sõidule, intuitiivsele tarkvarale ja tipptasemel juhiabisüsteemidele sobib see nii igapäevasõitudeks kui ka pikemateks reisideks. Model Y on kujunenud elektriautode turul kindlaks favoriidiks, pakkudes head tasakaalu hinna, tehnoloogia ja praktilisuse vahel.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 on muljetavaldava disaini ja tehniliste näitajatega elektriauto. 800-voldise elektrisüsteemiga suudab see laadida 10%-lt 80%-ni vaid 18 minutiga. Hyundai elektriauto kvalifitseerub nn linnamaasturi kategooriasse ning selle 507 km sõiduulatus ja V2L laadimine teeb sellest ka hea sõiduki linnast väljaspool liiklemiseks. Kuna masinal on kahesuunaline laadimine, saab seda kasutada ka vooluallikana ettevaatamatutes olukordades.

Kia EV6

Kia EV6 on sportlik ja dünaamiline elektrimaastur, mis jagab sama platvormi Hyundai Ioniq 5-ga, kuid pakub veidi pikemat sõiduulatust ja erilisemat disaini. Long Range versioon suudab ühe laadimisega läbida kuni 528 km ning tänu 800V laadimissüsteemile saab akut laadida sama kiiresti nagu Ioniq 5. EV6 on saadaval nii tagaveolise kui ka nelikveolise variandina, pakkudes vastavalt 229 hj ja 325 hj. Lisaks on olemas ka sportlik EV6 GT, millel on 585 hj ja kiirendab 0–100 km/h vaid 3,5 sekundiga. Tänu ruumikale salongile, moodsale tehnoloogiale ja korralikule sõiduulatusele on see üks atraktiivsemaid elektrimaastureid turul.

Volkswagen ID.4

2021.aastal valiti see sõiduk 90 erineva mudeli seast aasta autoks. Volkswagen ID.4 on praktiline ja taskukohane elektriauto, mis sobib ideaalselt peredele. Selle 530km ulatune sõiduulatus ja ruumikas salong teevad ID.4-st ideaalse kaaslase igapäevaseks kasutamiseks.

Volvo EX30

Volvo EX30 on ideaalne näide Skandinaavialikust disainist ning keskkonnasäästlikust sihist tootmisele. Kuigi masin ei ole nii suure sõiduulatusega nagu ülal mainitud mudelid (476km), siis tegemist on elektrisõidukiga, mille loomisel on silmas peetud tarku otsuseid. Ohutustestides kategoriseerub masin kõrgemaile tasemele, mille ehituseks on kasutatud enamus ümbertöödeldud materjale ning ruumikas salong teeb sellest ideaalse pereauto.

Polestar 4

Polestar 4 on Rootsi autotootja värskeim elektrimaastur, mis ühendab sportliku kupee dünaamilise disaini ja linnamaasturi praktilisuse. Auto on saadaval kahes versioonis: tagaveoline Long Range Single Motor (272 hj, sõiduulatus kuni 620 km) ja nelikveoline Long Range Dual Motor (544 hj, 0–100 km/h vaid 3,8 sekundiga). Mõlemad variandid kasutavad 100 kWh akut, mis toetab kuni 200 kW kiirlaadimist. Üks silmapaistvamaid disainilahendusi on tagaklaasi puudumine, mille asemel on auto varustatud kaamerapõhise tahavaatepeegliga. Polestar 4 jõudis turule 2024. Aastal, mis on ka hetkel brändi kõige uuem mudel. Järgmine suurem uudis tuleb Polestar 5 näol, mis peaks jõudma müügile 2025. aasta teises pooles.

Porsche Taycan

Porsche Taycan on üks esimesi tõeliselt sportlikke elektriautosid, mille klassikaline Porsche DNA ühtib kaasaegse elektritehnoloogiaga. Selle dünaamiline juhitavus, madal raskuskese ja võimas jõuallikas teevad sellest ühe parima elektrilise sportauto turul. Taycan on saadaval mitmes erinevas versioonis, alates baasmudelist kuni Taycan Turbo S-ini, mille 0–100 km/h kiirendus on kõigest 2,8 sekundit. Sõiduulatus sõltub mudelist ja varustusest, ulatudes kuni 590 km-ni.

Porsche Taycan toetab 800V laadimisvõimekust, mis tähendab, et ideaalsetes tingimustes saab akut 270 kW kiirlaadijaga 10 minutiga piisavalt laadida, et lisada umbes 300 km sõiduulatust. Luksuslik interjöör, kõrgtehnoloogiline infotainment-süsteem ja Porschele omane viimistletud sõidukogemus teevad Taycanist ühe ihaldatuima elektriauto sportautode segmendis.

Uued vs kasutatud elektriautod

Uue või kasutatud elektriauto valik sõltub eelkõige eelarvest ja kasutaja vajadustest. Uued autod pakuvad kaasaegsemat tehnoloogiat, pikemat sõiduulatust ja kiiremat laadimist, kuid nende hind on ka märkimisväärselt kõrgem. Tipptasemel elektriautod, millel on 800V arhitektuur, suudavad 350 kW kiirlaadijaga laadida aku 10%-lt 80%-ni umbes 18-20 minutiga, kuid enamik mudeleid kasutab 400V süsteemi, mis vajab rohkem aega.

Elektriautode akude vastupidavus on viimastel aastatel oluliselt paranenud. Kuigi enamik tootjaid pakub akudele 8-aastast või 160 000 km garantiid, ei tähenda see, et aku tuleks selle aja möödudes tingimata välja vahetada. Korralikult hooldatud elektriauto aku võib vastu pidada ka üle 300 000 km, kaotades ajaga küll veidi mahutavust, kuid jäädes siiski kasutuskõlblikuks. Seega tasub kasutatud elektriauto ostmisel eelkõige jälgida aku seisukorda, kuna see mõjutab otseselt sõiduulatust ja auto järelturuväärtust.

Kasutatud elektriautode suurim eelis on märkimisväärselt madalam hind. Vanemas eas elektriauto soetamisel tuleks meeles pidada, et nende sõiduulatus on tihti kaks korda lühem kui uutel masinatel (näiteks 2018.aasta Nissan Leaf 270km) ja ka laadimissüsteem toimib aeglasemalt. Siin mängib rolli ka akude seisukord ning kas neid on vahetatud. Kasutatud autod loovad oma eeliseks ka selle , et algne väärtuse langus on juba toimunud, mis tähendab väiksemat amortisatsiooni uue omaniku jaoks.

 

 

 

Sarnased artiklid