Matkaratas Pan America

Mihkel Külaots
01.09.2021
Mihkel Külaots

Harley-Davidson on valmis saanud tõeliselt hea mootorrattaga. Pan America on kõik, mida Adventure-mootorrattalt oodata võiks ja peale selle veel lisaks mõni trikk, mida ükski konkurent ei paku.

Juba pikemat aega on maailmas toimunud Adventure-mootorrataste võidukäik. Harley-Davidson on pikalt truuks jäänud oma asfaldile mõeldud masinatele, aga kuna matkarattad on aina rohkem populaarsust võitmas, tuldi viimaks välja ka kõigile teedele mõeldud masinaga.

Uue motika loomisel sihiti suuri Adventure-rataste müügihitte: peamiselt BMW R 1250 GS ja KTM 1290 Super Adventure. Tehnilised näitajad (kaal, võimsus jne) on samas suurusjärgus ja võin juba etteruttavalt öelda, et Harley-Davidson on teinud valmis selle segmendi tippudega samal tasemel mootorratta.

Moodne tehnika

Pan America südameks on täiesti uus 1252 cm3 112 kW vedelikjahutusega Revolution Max V2-mootor, mis on ka raami kandev osa. Harley jaoks on siin kasutatud täiesti uusi tehnoloogilisi lahendusi ja sel on ka täiesti uutmoodi iseloom. Kasutatakse muutuvat klapiajastust (nagu ka GS) – et mootor säästlikumalt töötaks, avanevad klapid väiksema koormuse korral vähem ja kui jõudu rohkem vaja, siis rohkem. See tähendab, et tehnika vastab uutele heitmenormidele ja pakub samal ajal üsna lineaarset võimsuse kasvu kogu pööretevahemikus. Ja tänu hüdraulilisele klapiajamile ei pea klapivahesid reguleerima.

Kui jõuülekanne on Harley-Davidsonidel lahendatud tavaliselt veorihma abil, siis Pan Americal veab tagaratast ringi kett, olles kruusa, kiviklibu ja muu sellise sees vastupidavam. Pidurdussüsteemid on omavahel ühendatud ehk ühte pidurihooba vajutades rakendub nii esi- kui tagapidur. Soovi korral saab selle muidugi ka välja lülitada – et kruusal tagaratast blokki pidurdada. Sõidurežiime on 5, üks neist juhi poolt täielikult programmeeritav. Tuled on kõik LEDid, olemas on nii kurvi-ABS kui ka -veojõukontroll. Ka püsikiirushoidja on standardvarustuses. Olulised komponendid on pärit nimekatelt tootjatelt: Showa reguleeritav vedrustus, Brembo pidurid jne.

Mõeldud on ka igasugustele mugavuslahendustele. Esiklaasi saab ühe käega üles-alla reguleerida ja seda isegi sõidu ajal. 6,8tolline ekraan on puutetundlik, sisaldab nii Apple Carplay kui ka Android Auto funktsiooni. Harley-Davidsoni äpi abil on võimalik telefonist kaarti ning sõidujuhiseid kuvada. Sama äpiga saab ka oma teekonda salvestada.

Pan America Special-versiooniga tuleb kaasa kirkam oranž värviskeem ja mitmed põnevad tehnilised lahendused – näiteks elektrooniliselt reguleeritav poolaktiivne esi- ja tagavedrustus, mis võtab arvesse sõitjate ja pagasi kaalu ning sõiduolusid, et vedrustus kogu aeg optimaalsel koormusel hoida.

Vedrustuse üks väga eriline (lausa geniaalne!) funktsioon on aga esmakordselt mootorrattal pakutav lahendus, mis seisma jäädes langetab istme madalamale. Nii saavad mugavalt peale ja maha ka veidi lühemad sõitjad. Miks sellist asja varem pole pakutud?

Kas see on tõesti Harley-Davidson?!

Väimuse osas on arvamused polariseerunud – hulk inimesi on suured fännid, teistele ei meeldi üldse. Mina kuulun esimesse seltskonda – Pan America puhul väga meeldib kandiline ninaosa ja vuntsikujuline esituli. Äge ja teistsugune, värske välimus! Oma silmaga nähes tundus masin veelgi veetlevam kui pildi peal. Sellega aga üllatused ei piirdunud.

Parkimiskohalt välja tagurdades tundsin, kui lihtne on Pan Americat manööverdada. Justkui oleks tegu palju väiksema mootorrattaga. Võrreldes teiste sama firma masinatega ongi tegu sulgkerge motikaga: Pan America on Harley-Davidsoni ühest popimast mudelist – Street Glide’ist – üle 100 kg kergem!

Sõit oli aga ilmselt kõige suurem vau-efekt. Mootor ei vibreeri üldse, läheb ülikergelt pöördesse ja lausa armastab pöördeid. Või tegelikult tekib lihtsalt kange tahtmine kogu aeg masin pöördesse ajada, sest ta läheb nii mõnusalt hästi edasi. 3000-5000 pöörde vahel on lausa lust temaga sõita, aga sellest kõrgematel pööretel tuleb esile Revolution Max mootori võimas-sportlik potentsiaal.

Lisaks üllatusmomendile on see tõesti äärmiselt meeldiv mootorratas: ühelt poolt praktiline ja võimekas, teisalt liigub edasi hoopis väiksema mootorratta kergusega. Ükskõik mis kiirusel võib gaasi anda ja Pan America lausa hüppab kiirendades edasi – sõites tuleb korduvalt lapselik naeratus näole. Vau, kas see tõesti on Harley-Davidson?!

Kruusal ja metsateedel veidi aeglasemalt sõites on tunda, et mootor õhkab päris palju sooja. Jaheda ilmaga asjalik küttekolle, palava ilmaga tuleb ilmselt kiiremini sõita ja lasta end tuulel jahutada. Lenkstang on mõnusalt kõrgelt ja sõita on ühtemoodi mugav nii istudes kui ka püsti. Sõita saab Pan Americaga ka väga keerukates oludes – sõltub vaid sõitja julgusest ja oskustest (enamus sõitjaid ei suuda tänapäevaste matkarataste täit potentsiaali iial ära kasutada).

Isemoodi tunne

Lisaks uuele mootorile ja mootorrattatüübile on Pan Americas veel midagi uut – kogu tunnetuslik pool on teistsugune. Varasemalt on kindlakäeliselt kinni hoitud Harley-Davidsonile omasest tunnetusest ja elamusest – podisev ja vibreeriv, ehe raud ja vanakooli värk. See on see, mis Harley-Davidsoni nii unikaalseks on teinud.

Pan America tundub pere traditsioonidest kaugenevat. Olgugi, et mootor on endiselt V2, on see hoopis teistmoodi elamus. Revolution Max on ülisujuv, järgmise põlvkonna mootor. Ka käigukasti tunnetus on teistsugune – varasematelt mudelitelt tuntud suur kolks käiguvahetusel on asendunud palju pehmema kõlaga.

Uut mootorit plaanitakse kasutada ka mitmete teiste mudelite jõuallikana (näiteks järgmine Sportster) ja ma usun, et need saavad olema väga head sõidumasinad ning neid saadab ka suur müügiedu. Kes hindab vanakooli Harley-Davidsone, saab alati järelturult kasutatuid masinaid osta – jätkub kõigile.

Kui kellelgi on plaanis osta uus suur matkaratas, siis lisaks BMW ja KTMi salongile peab nüüd ka Harley-Davidsoni salongist läbi astuma. Pan America on üllatavalt hea!

Sarnased artiklid