Proovisõit NIKENiga oli kokku lepitud 10. aprilliks. Teadsin, et ilmaolud on veel varakevadiselt karged, aga ei oodanud, et hommikul tervitab mind maad kattev lumevaip. Tore. No vaatame, mis saama hakkab.
Mis imeloom see on?
NIKEN pole päris tavaline mootorratas, sest ees on tal ühe ratta asemel neid lausa kaks. Muidugi ei võtnud Yamaha endale lihtsalt plaani luua lisarattaga eriline sõiduk – eesmärgiks oli luua mootorratas, millel oleks veel parem pidamine kurvide läbimisel. Ja tegu on tõepoolest mootorrattaga – isegi maanteeametis on proovisõidu-NIKEN arvel L3e-kategooria all, kuigi siia alla peaks kuuluma vaid ilma külghaagiseta kaherattalised mootorsõidukid...
Lihtne matemaatika ütleb, et kaks ratast ees annavad rohkem asfaldiga kokkupuutuvat rehvipinda, mis tuleb kasuks nii pidamisele kui pidama saamisele. Pidurdusmaa on seetõttu koguni 20% lühem. Esirataste ohjeldamiseks on ehitatud eriline mehhanism, mis isegi kurvis mõlemad rattad paralleelsena hoiab ja vastu maad surub. Süsteem ise tasakaalu ei hoia ja käitub nagu tavaline motikas – nii et kui seisujalga alla ei pane, kukub NIKEN pikali.
Kummagi esiratta küljel ilutsevad kaks “toru”. Tagumine sisaldab vedrustuse komponente, esimene aitab suunda hoida. Esiratastel on sõltumatu vedrustus ehk kurvis kallutades vajub sisemisel trajektooril liikuv ratas justkui rohkem kere ligi. Ja kallutada annab korralikult – süsteem saab hakkama kuni 45kraadise kaldenurgaga. Kaal jaotub ette-taha enam-vähem ideaalselt 50-50.
Sõidab nagu mootorratas
Tegu pole traigiga, mis kurvis jonnakalt püsti püsib (nagu ATV) ja mille juht raskuskeskme muutmiseks ise masinal küljelt küljele turnima peab. Sõidutunnetus on sama, mis mootorrattal – kui vaja keerata, siis kallutad ja NIKEN kaldub koos sinuga. Ainult see kaldumine tundub kuidagi stabiilsem, paremini kontrollitud. See võib kõlada totralt, aga NIKEN justkui hoiab end viltuses asendis rohkem paigal. Mine proovi ise järgi, siis saad aru!
Lisaratas annab kõvasti sõidujulgust juurde. Tajusin seda selgelt, sest talvised teeolud andsid endast aeg-ajalt lumetuisuga märku. Sellegipoolest läbisin käänakud külma närviga ja ei jõudnud kordagi ei kurvis ega pidurdades pidamise piirile. Igati sobilik sõiduriist aastaringseks kulgemiseks?
Üks boonus Eesti teedel sõitmiseks on veel. See omapärane esisild silub vapustavalt hästi löökauke. Suunasin korduvalt ja sihilikult ühe ratta päris sügavasse löökauku, kuid tajusin vaid imepisikest jõnksu. Tavalise kaherattalisega olnuks pauk kordades karmim.
NIKENi tehniline pool on suures osas üle võetud mudelilt MT-09, millest kirjutasin Tehnikamaailma 2015. aasta juuninumbris. See kolme reas paikneva silindriga mootor on põneva iseloomuga tegelane, pakkudes V2-mootorile omast pöördemomenti juba madalatel pööretel ja rida-nelja sujuvust. Ka hääl on mahlaselt tummine, kuigi täiskasvanulikult vaoshoitud. Tunnetuslik pool on paigas, lisaks veel 80+ kilovatti ja njuutonmeetrit, mis enamuses juba pööretevahemiku alumises otsas sõitjat varmalt tervitavad.
Tänu esinduslikule jõuajamile rebivad nii MT-09 kui uus NIKEN edasi sihikindlalt ja äärmiselt tarmukalt. Tundub nagu võikski kiirendama jäädagi, jaks nagu ei lõppekski, enne saab sõitjal julgus otsa. NIKEN on MT-üheksast küll kolmandiku võrra ehk 70 kg kogukam (!), ent õnneks pole lisakilosid tunda – mootor on nii krapsakas, et on üle kõigist raskustest.
Olemas on kõik elektroonilised abimehed, et ikka ohutum ja mugavam oleks –
sõidurežiimid, reguleeritav (ja väljalülitatav) stabiilsuskontroll, püsikiirushoidja, quickshifter (saab liikumise pealt käike ilma gaasi maha võtmata ja sidurit kasutamata üles klõpsata).
Külje pealt mootorratas, eest tulnukas
NIKENi välimus on eriline. Kaks ratast ja eriline mehhanism teevad esiotsa päris kopsakaks. Ent ainult visuaalselt – gabariidid pole erilahendusele vaatamata kasvanud. Kui tavatsikliga läbi mahub, saab sellega ka NIKEN hakkama. Muide, see futuristlik välimus on pärjatud juba ka Red Dot disainiauhinnaga.
Külgvaates võiks arvata, et tegu on tavalise mootorrattaga. Eest näeb NIKEN välja selline, et pimedal tänaval üksi temaga kohtuda vist ei julgeks. Seljas istudes tundub esiots laiemgi kui kõrvalt vaadates. Justkui ATV.
Yamaha NIKEN on põnev insenertehniline lahendus. See on eriline, silmatorkav ja pidamise mõttes kaherattalistest pädevam. Samas… sama mootoriga MT-09 maksab pea 6000 eurot vähem. Kas erilisus ja turvalisem sõit on seda hinda väärt? Mine tea.
Yamaha NIKEN
Mootor: 847 cm3 vedelikjahutusega R3
Võimsus: 84,6 kW/10 000 p/min
Pöördemoment: 87,5 Nm/8500 p/min
Ülekanne: kettülekanne, 6 käiku
Pikkus: 2150 mm
Laius: 885 mm
Istme kõrgus: 820 mm
Kaal: 263 kg
Kütusepaak: 18 liitrit
Hind: 15 095 eurot