Kui kahest rattast jääb väheks
Mihkel Külaots
30.04.2019
Mihkel Külaots

Lisaratas mootorrattal ei ole vaid iluasi. Lahendus on parajalt keerukas, samas sõitmine lihtne. Saage tuttavaks – Yamaha uudismudel NIKEN!

Proovisõit NIKENiga oli kokku lepitud 10. aprilliks. Teadsin, et ilmaolud on veel varakevadiselt karged, aga ei oodanud, et hommikul tervitab mind maad kattev lumevaip. Tore. No vaatame, mis saama hakkab.

 

Mis imeloom see on?

NIKEN pole päris tavaline mootorratas, sest ees on tal ühe ratta asemel neid lausa kaks. Muidugi ei võtnud Yamaha endale lihtsalt plaani luua lisarattaga eriline sõiduk – eesmärgiks oli luua mootorratas, millel oleks veel parem pidamine kurvide läbimisel. Ja tegu on tõepoolest mootorrattaga – isegi maanteeametis on proovisõidu-NIKEN arvel L3e-kategooria all, kuigi siia alla peaks kuuluma vaid ilma külghaagiseta kaherattalised mootorsõidukid...

Lihtne matemaatika ütleb, et kaks ratast ees annavad rohkem asfaldiga kokkupuutuvat rehvipinda, mis tuleb kasuks nii pidamisele kui pidama saamisele. Pidurdusmaa on seetõttu koguni 20% lühem. Esirataste ohjeldamiseks on ehitatud eriline mehhanism, mis isegi kurvis mõlemad rattad paralleelsena hoiab ja vastu maad surub. Süsteem ise tasakaalu ei hoia ja käitub nagu tavaline motikas – nii et kui seisujalga alla ei pane, kukub NIKEN pikali.

Kummagi esiratta küljel ilutsevad kaks “toru”. Tagumine sisaldab vedrustuse komponente, esimene aitab suunda hoida. Esiratastel on sõltumatu vedrustus ehk kurvis kallutades vajub sisemisel trajektooril liikuv ratas justkui rohkem kere ligi. Ja kallutada annab korralikult – süsteem saab hakkama kuni 45kraadise kaldenurgaga. Kaal jaotub ette-taha enam-vähem ideaalselt 50-50.

 

Sõidab nagu mootorratas

Tegu pole traigiga, mis kurvis jonnakalt püsti püsib (nagu ATV) ja mille juht raskuskeskme muutmiseks ise masinal küljelt küljele turnima peab.

Artikli täismahus lugemiseks osta värske ajakiri poest või telli ajakiri Tehnikamaailm.
Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid