Eriolukord on Aasala sõnul toonud Amservi palju päringuid autoomanikelt, kes tunnevad muret, kas koroonaviiruse agressiivse leviku ajal on ikka turvaline autoteenindusse rehve vahetama tulla või tohib tulekut esialgu edasi lükata. Muret tekitavad näiteks küsimused, kas rehvivahetajad on ikka ise terved ja kus saab autoomanik ise turvaliselt viibida, sel ajal kui tema sõiduk parasjagu hoolduses on.
“Ka eriolukorra ajal on autoteenindus jätkuvalt avatud, et tagada tänavatel liiklusohutus ja korras sõidukid. Küll aga on teeninduses kasutusel mitmed erimeetmed, mis aitavad vältida otsekontakti teenindajaga,” selgitab järelteeninduse juht, kelle sõnul vahetatakse ainuüksi Amservi järelteenindustes Tallinnas, Tartus, Pärnus, Paides ja Viljandis igal aastal rehve kokku umbes 6000 sõidukil. Nii näiteks kasutatakse nii töökodades ja teenindusruumides kaitse- ja desinfitseerimisvahendeid, kogu klienditeenindusala on füüsiliste kontaktide minimeerimiseks ümber korraldatud ning autode üleandmine omanikele toimub samuti kontaktivabalt - võtmekappide kaudu.
Lisaks ette nähtud rehvivahetuse kohustuse tõttu on lamellrehvide vahetamine Aasala sõnul mõistlik ka seepärast, et oma pehme segu tõttu pikeneb nendega pidurdusteekond ja väheneb teel püsimise stabiilsus kohe kui temperatuur tõuseb 5 kraadist kõrgemale - mis praegust ilmaprognoosi vaadates juhtub õige pea.
Kui rehvid lähevad vahetamisele, lõpeb see autoomaniku jaoks tavaliselt sellega, et vanad rehvid viiakse omale kohale keldrisse või garaaži ja uute rehvidega asutakse muretult teele. “Tegelikult võiks aga kaaluda, kas on üldse mõistlik rehve pidevalt aastaaegade vahetudes töökotta ja tagasi sõidutada ning veenduda ka ise, kas äsja vahetatud rehvid on sõitmiseks valmis,” märgib Aasala ja toob seoses rehvide vahetamisega välja mõned olulised nõuanded.
1. Kontrolli vahetatud rehvide kinnitusi, pragusid ja kulumist
Aasala sõnul tasub kindlasti üle kontrollida, kas vahetatud rehvid on auto all nii nagu varem või on mõni kinnitus aja jooksul sõiduga kulunud - või sootuks kadunud. Samuti tasuks tema sõnul jälgida ka teisi väsimusmärke - näiteks, kas rehvi külgedel on pragusid või kas rehv on ebaühtlaselt kulunud. “Kui auto on pärast rehvide vahetamist mõnda aega ringi sõitnud, tasuks üle vaadata, kas kõik rehvi kinnituspoldid ja mutrid on endiselt alles. Selle kontrollimiseks ei pea olema ekspert - piisab peale vaatamisest,” juhendab järelteeninduse juht.
Näiteks võib võib juhtuda, et rehvivahetuse käigus pingutatakse poldid liiga suure jõuga puruks ja need pudenevad hiljem ratastelt maha. See võib juhtuda olukorras, kui rattad keeratakse kinni nt suruõhu mutrikeerajaga ja ei kasutata momentvõtit. “Kinnitamata ratas ei ole stabiilne, võimalus teiste kinnituste purunemiseks on suur ja tagajärjed sõitmisel ohtlikud,” hoiatab Aasala. Ta lisab, et juhul kui autoomanik on ostnud uued suverehvid - võib-olla isegi koos uute ja ilusate velgedega - siis tasub investeerida pisut veel ja osta ka turvamutrid. Seda eriti juhul, kui auto ei seisa garaažis, kinnises valvega parklas, vaid koduhoovis, tänaval, valveta parklas või mujal asukohal, kus auto rattad võidakse pimedal ajal märkamatult lihtsalt ära varastada.
2. Veendu, et rehvides on piisavalt õhku
Nii rehvivahetuse järgselt kui ka pärast mõningat sõitmist ei tohiks unustada rehvirõhkude kontrollimist. “Uutel autodel on selleks mugavad andurid, vanematel autodel neid aga pole ja rehvide kontroll võib vahel ununeda. Kui auto sellest ise märku ei anna, tasub aeg-ajalt pilk peale visata ja veenduda, ega rehv pole n-ö pehme ning kas rehvis on piisavalt rõhku,” soovitab Aasala. Vastavalt sõiduki liigile ja mudelile tasuks vajalik rehvirõhk Aasala sõnul kindlasti auto tehnilisest raamatust üle kontrollida - üldjuhul jääb see 2-2.5 baari juurde. “Samas ei tohiks ka liiale minna, sest kuuma ilmaga õhk paisub ja kui rehvides on liiga palju õhku, võivad need plahvatada”.
3. Mõõda, kas vanu rehve saab veel kasutada
“Seda, kas rehvide elu jätkub ka järgmisel hooajal, saab otsustada näiteks turvise mustri järgi. Talverehvidel peaks mustri sügavust olema üle 3 mm. Kui muster on õhem, pole mõistlik rehve järgmisel hooajal enam kasutada, sest nende haakuvus teega väheneb ja sõit kulunud mustriga muutub ohtlikuks,” paneb Aasala autojuhtidele südamele ning lisab, et kui naastrehvid on kulunud alla 3 mm, võib politsei sõitjat ka trahvida. Kui selgub, et vanade rehvidega uuel hooajal enam sõita ei saa, võib need rehvivahetuskohas utiliseerida ja seda Amservis näiteks täiesti tasuta.
4. “Loe üle” rehvide naelad
Üheks rehvide väsimuse märgiks on Aasala sõnul ka see, kui naastrehvis pole enam piisavalt naelu - sellisel juhul tuleks kaaluda järgmisel talvehooajal uute rehvide soetamist. “Kui rehvist on puudu mõni üksik nael, ei juhtu veel midagi - nende kadumine näiteks aukudest läbi sõites või järsult gaasi vajutades on paratamatu. Aga turvaliseks sõiduks lumel ja jääl peaks enamus naeltest siiski alles olema,” rõhutab ta. Kui aga selgub, et paljud naelad on puudu, ei tohiks Aasala sõnul kõiki allesjäänud naelu välja tõmmata ega rehvidega lume sulades edasi sõita, sest rehvisegust tingituna on naelrehvid suviseks sõiduks liiga pehmed ja võivad pidurdamisel probleeme tekitada.
5. Hoiusta vanu rehve targalt
Kui oled veendunud, et vanades rehvides on piisavalt naelu ning ka turvisemuster on piisavalt sügav, tasuks Aasala sõnul pöörata tähelepanu nende targale hoiustamisele. “Sageli laotakse rehvid ruumi kokkuhoiuks üksteise otsa torni, aga see pole kindlasti hea mõte, sest alumiste rehvide karkass surutakse kokku ja hiljem ei pruugi need enam veljele paigaldamiseks järgi venida,” märgib Aasala, eriti olukorras, kus üksteise otsas on rohkem kui 8 ilma veljeta rehvi. Aasala soovitab hoiustada rehve hoopis üksteise kõrval vertikaalselt või jätta need rehvivahetaja juurde ja mitte neid pidevalt edasi-tagasi vedada - ainuüksi Amservis on hoiul 1500 autoomaniku rehvid. “Hoiustatud rehvid dokumenteeritakse ja nii pole omanikul vaja muretseda, et tema rehvid vahepeal kellegi teise auto alla jõuavad.”