Elektriga talvele vastu

Aimo Niemi
01.11.2021
Mirva Kakko

Elektriauto talvine kasutamine ei tarvitse sisepõlemismootoriga auto kasutamisest kuigi palju erineda – kui vaid arvestada teatud piirangutega ja laadimist arukalt korraldada. Seekordses talvevõrdluses uurime, milline kuuest uuest elektriautost talvega kõige paremini kokku sobib.

  • Honda E Advance
  • Mazda MX-30 e-Skyaktiv First Edition
  • Peugeot e-2008 GT Line
  • Porsche Taycan 4S 420 kW
  • Volkswagen ID.3 Pro Performance Family
  • Volvo XC40 Recharge

Elektriautode hulk ja erinevate mudelite arv üha kasvab. Uusi mudeleid saime oma testiks kaasa võtta kuus – ja võib kindel olla, et vähemalt niisama palju tuleb neid järgmiselgi aastal juurde.

Autovalmistajatel on elektriautode turule toomisega kiire, kuna EL on seadnud normid valmistaja mudelite keskmisele CO2 sisaldusele heitgaasides. Ehk siis, mida rohkem elektriautosid, seda rohkem saab toota ka sisepõlemismootoriga autosid. Kiirustamine on aga kaasa toonud pisivigasid, mida tagantjärele parandatakse.

Ootasime huviga, mida külm, pimedus ja libedus kaasa toovad, sest talveomadused pole autovalmistajate projekteerimisosakondades tähtsaimal kohal. Eriti veel siis, kui kiirustama peab.

Kuus uudist

Sisuliselt saime kätte kõik sel hetkel saada olnud uudised. Selle tingimusega küll, et kui samale põhjale on ehitatud mitu mudelit, siis võtsime neist ainult ühe.

Kuus testitavat moodustavad kireva rea, milles äärmusi ühendab õigupoolest vaid elektrimootori(te) kasutamine. Põhiosa moodustab neljane rühm, mis on hinna poolest suhteliselt lähedased, kuid kasutatud lahendustelt siiski erinevad. Mõnevõrra suuremaid ja kallimaid autosid esindab Volvo XC40 ning omast kohast äärmusliku näitena oli kaasas Porsche Taycan.

Tehnilised erinevused

Veojõu teele saamise poolest jagunevad autod kolme rühma. Honda E ja Volkswagen ID.3 on tagaveolised, Mazda MX-30 ja Peugeot e-2008 aga esiveolised. Porschel ja Volvol veavad kõik neliratast. Suutlikkust näitavad katsed lubavad seega põnevad tulla!

Veelgi tähtsamad on talveoludes akud ja nende vastupidavus külmale. Aku puhul on suurus küll tähtis, kuid oluline on tagada, et see külma käes ikka toimiks. Aku ja auto soojendusel on selle juures suur roll.

Tuttavad katsed

Oleme püüdnud korraldada oma talveteste nii, et need oleksid võrreldavad mitte ainult aastast aastasse, vaid ka sõltumatult auto energiaallikast. Pikemate katsesarjade puhul jälgitakse temperatuuri ja teetingimusi ning arvestatakse nendega. Samuti kasutame igal aastal samu kohti ja teid. Muidugi, ilmastikuolud ei ole alati samad ja mingil määral see tulemusi mõjutab.

Niisiis on hulk katseid, mille tulemused on võrreldavad, ent seda ei saa öelda koondhinde kohta. Elektriautode puhul näiteks tulevad hindamisel arvesse külmkulutus ja sõiduulatus, pistikhübriididel aga hübriidsüsteemi toimimine külma käes.

Elektriautodes on palju uut ja huvitavat ehk siis kasutatud on erinevaid tehnilisi lahendusi. Seetõttu on punktid katsete ja autode vahel ka hajusamalt jaotunud kui tavaliselt.

Loe põhjalikku elektriautode võrdlustesti novembrikuisest Tehnikamaailmast.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid