Reola, mitte kaugel Tartust. Selles muidu unises ja hallis külakeses on koha sisse seadnud klassikalistele Porschedele keskenduv restaureerimistöökoda Urban’s Garage. Selle asutaja Mikael Urban Eriksson sattus Eestisse 2001. aastal, kui tuli Tartu lähedale Rootsi plastifirma tootmisüksust käivitama. Pärast kuut aastat seal töötamist ei plaaninudki ta enam Eestist ära minna. Keskendus hoopis hingelähedasemale teemale – vanadele Porschedele.
Huvi Porschede vastu sai alguse juba lapsepõlves, kui Erikssoni isa endale Porsche 356 ostis. Eestis olles ostis Mikael Urban endalegi Porsche 356 Hardtopi, et seda taastama hakata. Üks asi viis teiseni ja hobist sai peagi ettevõte Urban’s Garage, mis keskendub peamiselt 1950.-1970. aastate Porsche 356 ja 911 mudelite restaureerimisele.
Ladusalt eesti keelt kõnelev Mikael Urban on tagasihoidliku iseloomuga, fotosid tegema hakates kommenteerib: “Mis sa minust ikka pildistad – tee hoopis meeskonnast pilti. Nemad on need tublid inimesed, kes pea kogu töö ära teevad ja hoopis neid peaks esile tõstma.”
Kuidas käib Porschede restaureerimine?
Urban’s Garage puhul ei saa rääkida lihtsalt auto korda tegemisest ja kulunud juppide asendamisest. Ei piisa vaid remondi- ja restaureerimismeetodite tundmisest, auto peab olema täpselt selline nagu ta omal ajal tehasest väljus. Peeneid nüansse on palju. Esmapilgul justkui samasugustel masinatel on eri aastate ja varustustasemete lõikes tihti mitmeid erinevusi, millega arvestada tuleb.
Kuidas saada teada, missugune nägi välja üks seib või mutter originaalis 60 aastat tagasi? Need on pika ajalooga autod – mõni mehaanik võib olla vahepeal mõne jupi sarnase vastu välja vahetanud, aga see ei ole originaal, see pole õige. Siis peabki restaureerija näpuga järge ajama ja kasutama kõiki võimalikke lahendusi, kuidas jõuda selgusele, mis jupp, mis pinnakate ja kõik muud iseärasused auto eri osadel tehasest väljudes olid. Tuleb uurida erialakirjandust ja teisi sama ajastu Porschesid. Ideaalne vaatlusalune on ühe omaniku käes olnud masin, mida pole ümber ehitatud.
Restaureerija jaoks on kõige hullem, kui autot on juba varem keegi teine osaliselt taastama hakanud. Enamasti on midagi valesti töödeldud, vale materjaliga kaetud, töötava, kuid originaalist erineva osa vastu välja vahetatud. Seetõttu on kellegi teise poolt juba alustatud poolikud restaureerimisprojektid alati töömahukamad kui ise otsast lõpuni kohe õigesti tegemine.
Kui võimalik, siis restaureeritakse iga osa – uus paigaldatakse vaid siis kui vana enam taastada ei saa. Detaili asendamisel eelistatakse päris uue jupi asemel alati võimalusel mitukümmend aastat vana originaaldetaili, olgu see siis vaid laoriiulil seisnud või tuleb vähekasutatuna mõne teise sõiduki pealt. Sobivate varuosade leidmiseks tuleb pidevalt hoida silma peal oksjonikeskkondadel, kus müüakse autosid ja nende osi.
Vanade autode eest hoolitsemisel on suureks abiks autentsed Porsche (uunikum-)tööriistad. Ka neid tuleb tikutulega taga ajada, sest poeriiulitelt neid ei leia.
Erialakirjandusena on vajalikud hooldusjuhendid, reklaambrožüürid, ajakirjad – kõik, kus infot erinevate aastakäikude mudelite ja nende detailide kohta. Heas korras kasutusjuhend või remondikäsiraamat võib maksta mitu tuhat eurot, seega on juba uunikum-Porschede taastamiseks vajaliku oskusteabe hankimine kulukas ja keeruline.
Urban’s Garage’is on seda teed juba aastaid käidud ja vajalikku materjali on üsna palju kogunenud. “Muidugi ei ole meil veel kõiki vajalikke infoallikaid, neid on vaja veel juurde otsida,” kommenteeris Mikael Urban.
Siht saada tipptegijaks
Eestis Urban’s Garage’il ühtegi klienti pole –kõik senised restaureerimistööd on tehtud välisriikidesse pea üle kogu maailma. Tundub, et ettevõtte tööd osatakse hinnata. Hetkel on erinevas valmimisjärgus kohapeal 25 autot ja järjekord on taga. “Lähema aasta-paari jooksul uusi projekte sisse võtta ei saa, sest aastas jõuame otsast lõpuni valmis teha kuni 5 autot” sõnas Mikael Urban.
“Kui mõni huviline meile kirjutab, siis hinnapakkumise tegemiseks läheme kliendi juurde ning vaatame auto isiklikult üle,” kirjeldas Mikael Urban. “Nii saab kõige parema pildi auto seisukorrast. Kui saame kaubale, alles siis saadetakse auto Eestisse meie töökotta.” Kui algusaastatel käisid kliendid ise aeg-ajalt kohapeal auto restaureerimisprotsessi üle vaatamas, siis nüüd on Urban’s Garage juba sellisesse staatusesse jõudnud, kus enamasti annab auto üle ja käib vaatamas kliendi isiklik mehaanik.
Heal tasemel Porschede restaureerijaid ei ole maailmas palju, seetõttu leiavad kliendid väga erinevatest riikidest tee just Eestisse, Urban’s Garage’i ukse taha. Hind pole sellistele klientidele enamasti väga oluline, maailma tipptegijad küsivad laitmatu auto eest isegi kuni 500 000 eurot. Ka Urban’s Garage’il on siht jõuda maailma tipptegijate hulka. Juba praegu on tase uskumatult kõrge, aga Mikael Urbani siht on veel kõrgem.
Tähelepanu detailidele saab täiesti uue tähenduse
Tööd ei tehta siin rapsides – kõike tehakse pühendunult ja tunde lugemata. Või noh, tunde loetakse küll, aga nende arv võib olla üsna uskumatu. Näiteks väga suure taastamistöö puhul võib ainuüksi plekitöödele kuluda isegi üle 2000 töötunni ehk ühe inimese jaoks pea terve aasta jagu tööd (!). Kogu restaureerimisele on kõige mahukama töö puhul kulutatud 4000 töötundi.
Kõik peab olema perfektselt autentne. Mikael Urban toob ühe näite: “Nii vanadele autodele pole enam klaase saada, laseme spetsialistidel uued klaasid toota. Kord näitasime kliendile Saksamaal meie partneri poolt toodetud klaasi. 3 tundi vaatasime koos ja arutasime marginaalsete kumeruse nüansside üle. Tavainimese jaoks on klaas nagu klaas ikka, aga meie kliendid on 110% detailidele orienteeritud. Pidime lõpuks klaasi tagasi Eestisse tooma ja muudetud kumerusega klaasi teha laskma.”
Värvkatte restaureerimiseks ei sobi Mikael Urbani sõnul samuti igasugune värv. “60 aastat tagasi olid autovärvid hoopis teistsugused, hoopis omamoodi läike ja kumaga. Mõned taastajad värvivad Porsche 356 ka kaasaegse pärlmuttervärviga, mis läigib nagu uus auto, aga see pole see, mida meie teha tahame või mida meie kliendid tahavad. Ma ei saa minna igasse värvipoodi, nii et lisaks õigele toonile tuleb leida ka õige värv – jälle ajakulukas tegevus.”
Iga valmiva projektiga tehakse ka 500-1000 kilomeetri jagu proovisõite, et tagada töö tulemuse kvaliteet. “Testime, kas kõik töötab ja auto sõidab nii nagu vaja,” selgitas Mikael Urban. Iga auto restaureerimistööd pildistatakse üles ja valmides antakse kliendile kaasa ka protsessi dokumenteeriv fotoraamat.
“Maailmas on liiga palju vaba raha!”
Urban’s Garage on koht, kus võiks tundide kaupa olla ja uudistada, et mis auto ühes või teises ruumis on, mis tööriistad ja varuosad riiulitel on. Eraldi päeva võiks veeta nende kogutud erialakirjanduse seltsis. Kuigi Eestis neil kliente ei ole, on äri väga perspektiivikas. Mikael Urbani sõnul on maailmas viimasel ajal väga palju vaba raha ja rikkad otsivad, kuhu oma raha paigutada. Klassikaline auto tundub olevat hea ja esteetiline investeerimislahendus. Vanade Porschede (911, 356) hinnad on ulmelistesse kõrgustesse tõusnud. Ja jätkavad tõusmist!