Uued suunad - talverehvid 2019
Jukka Antila
Markus Pentikäinen

Laias rehvimaailmas on põhjamaistesse oludesse mõeldud talverehvid keeruline nišikaup. Need rehvid peavad toimima kõige libedamal jääl ja kuival asfaldil, rängas pakases ja vaata et suvelgi. Nende projekteerimine pole lihtne, seda näitas ka tänavune võrdlustest.

Naastude arvud kasvavad ikka veel

Omal ajal üllatas Nokian Hakkapeliitta 8 kõiki teisi tegijaid. Sellel oli harukordselt palju naaste, tervelt 190, mis oli ligi 50 protsenti rohkem kui naastude arvult teisel kohal oleval rehvil ja üle kahe korra rohkem kui suuremal osal konkurentidest. Sellest saadik on naastude arv iga aastaga kasvanud ja kõik valmistajad on varem või hiljem olnud sunnitud naaste lisama, kuigi see tähendab lisakulutusi projekteerimisel, valmistamisel ja katsetamisel.

Graafik näitab meie testides osalenud rehvide keskmist naastude arvu alates aastast 2013. Suund on selge ja nüüd on huvitav näha, kas arv kasvab ka edaspidi või pannakse rohkem rõhku naastude kuju arendamisele ehk siis samal rehvil mitut tüüpi naastude kasutamisele.

TMi talverehvivõrdluses olnud naastrehvide keskmine naastude arv on kasvanud kuue aastaga 122-lt 172-le ehk 41 protsenti.

Naastude arvu poolest on valitsejapositsioon endiselt 250 naastuga Michelini käes. Teine koht kuulub ehk üllatavalgi moel täpselt 200 naastuga hiina päritolu Goodridele. Oli huvitav näha, kas suur naastude hulk aitab rehvi puhul, mida pole harjutud pidama esmaklassiliseks. Tagasihoidlikust hinnast võib järeldada, et sellist eesmärki polnud valmistajal ka nüüd.

190 naastuga rehve oli võrdluses mitu. Bridgestone, Hankook ja Nokian osalesid varasemast tuttavate mudelitega, Continentali esindab aga tänavune uudis, IceContact3. Seda müüakse ka uue, kaua arendamisel olnud kummist korpuses naastuga, aga esialgu paraku vaid suurema rehvimõõdu jaoks.

Continentali uuendus on näide sellest, kui tähtsaks peetakse naastude arendamist, ning nii lisandub pingeid ka teistele valmistajatele. Võistlus on äge ja lõpuks on võitjaks klient, kes saab parema pidamisega rehvid.

Pisut väiksema arvuga, 170 naastuga on võistlemas Vredestein ja Yokohama. Ülejäänud olid jäänud traditsioonilise 130 naastu juurde. Cordiant, Gislaved, Goodyear ja Nordman tõestasid, et kui tavalistes oludes piisab sellest päris hästi, siis äärmuslikes oludes vana lahendus enam kõige paremini toime ei tule.

 

Kas pidamine sõltub naastudest või millestki muust?

Kahtlemata mõjutab naastude arv jääpidamist. Kahel järgmisel graafikul on pidurdus- ja kiirenduspidamine esitatud suhtarvuna, kus Michelin kui parim rehv saab suhtarvuks 100 ning ülejäänud siis vastavalt pidurdusmaa pikkusele vähem.

Üldisem korrelatsioon on olemas, aga leidub ka erandeid. Näiteks sai Goodyear parema tulemuse, kui naastude arv oleks lubanud arvata. Vastupidine näide on Goodride, millele 200 naastu ei andnud nii head pidamist, kui naastude arv oleks ehk võimaldanud. Need on head näited valmistaja muudest tehnoloogilistest oskustest ning rõhuasetusest arendustööle ja materjalide kasutusele. Naastude arvu suurendades saab tulemust parandada, aga mitte lõputult.

 

Loe lisa oktoobrikuisest Tehnikamaailmast!

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid