Kas odav uus või kasutatud kvaliteetne?

Jukka Antila
28.03.2019
Anton Reenpää

Suverehvide hankimine ei tähenda ainult valiku tegemist ühesuguste toodete vahel ja hindade võrdlemist. Võimalusi on ju veel: kas sõita veel üks suvi juba olemasolevatega või kulutada lõpuni lamellrehvid, mis nagunii järgmist talve enam ei kannataks. Varakevadel või hilissügisel võib tarvis minna ka talvepidamist ja sellekski on turul valikuvõimalusi. Nii et õige valiku tegemine on päris keeruline asi.

Bridgestone, Continental, Good­year, Michelin, Nokian. Need on tuttavad ja testides korduvalt edukana esinenud margid. Kvaliteet, testivõidud ja hind käivad käsikäes ning nende markide hinnas suurt vahet ei ole. Nagu pole suuri erinevusi ka varasemate aastate testitulemustes – kui mõni harv ebaõnnestumine välja arvata, siis on koht olnud ikka edetabeli tipus.

Falken, Hankook, Maxxis ja Vredestein on suurte rehvitootjate kogu maailmas müüdavad margid, kuigi meil ehk veel vähem tuntud. Seepärast müüaksegi neid n-ö tutvumishinnaga, mis just nagu asetaks need kvaliteedilt keskmiste sekka. Piir ei püsi aga paigal ning kõigil on suur tahtmine omadusi parandada ja tippude hulka tõusta. Parim näide sellest on Hankook, millel on õnnestunud soodsale hinnale vaatamata mõneski testis kuulsamaid tegijaid edestada.

Kõva konkurents käib ka madalamas kategoorias. Seda esindavad seekord Goodyeari “säästurehv” Sava ja Taivanist pärit Nankang. Ka odavamate rehvide taga on enamasti suurte valmistajate ressursid ja oskused, hind on meelega tagasihoidlik. Omaette nähtus on Radar, mis testiks rehvide valimise ajal oli kõige odavam Soomes müüdav rehv. Parematega võrreldes poole hinnaga saadav rehvikomplekt kõlab nagu pakkumine, millest ei saa keelduda – kui kvaliteet on arvestataval tasemel.

 

Suverehvide talvepidamine

 

Ühe huvitava toote võtsime veel kaasa, selleks on Michelin CrossClimate. See on suverehv, millesse on arendatud mõnevõrra talveomadusi. Selle kinnituseks on rehvi külje lumehelbemärk, mis tähendab, et on läbi teinud nõuetekohase talvise pidamise katse.

Niisiis võib Michelin CrossClimatet talvel kasutada, kuid valmistaja reklaamib seda pigem külma ilma ja talve tuleku aja suverehvina, mis saab ootamatu libedusega hakkama tavalisest suverehvist paremini.
Mõnes riigis sellest lumehelbest piisabki, et rehv talvekõlbuliseks tunnistada. Mõnel pool loeb tähis M+S (mud + snow). See märk leidus üllataval kombel testi odavaimal rehvil Radaril, kuid vastupidiselt Michelinile pole see vähimalgi määral talveoludesse mõeldud. Seaduse silmis võiks sellega siis talvelgi sõita, aga jääb loota, et keegi seda siiski ei tee. Libedaga on rehvi muud omadused palju olulisemad kui petlik tähis selle küljel.

 

Valikutingimused

Suverehvide võrdlemisel on tähtis kindlaks teha, kuidas rehvid toimivad ootamatutes ja rasketes oludes. Suvise kuiva maanteega saab iga rehv muretult hakkama. Samas mõõdus ja samast kiirusklassist rehvide mugavuses on erinevused samuti nii väikesed, et pole mõtet neid näiteks rehvimüra järgi vägisi järjestama hakata. Ka kõige odavamate rehvide kvaliteet on nii hea, et sisuliselt pole müratasemes mingit vahet.

Seevastu pidamises ja eriti just ohuolukordade lahendamises võivad erinevused olla üllatavalt suured. Ootamatult tekkivas vajaduses takistusest mööduda on rehvi ülesanne õigupoolest ju lihtne. Rehv peab suutma muuta auto sõidusuunda ja kiirust just nii, nagu juht seda soovib. Lisaks tuleb rehvil rahustada auto käitumist ja korvata juhi sõiduvigu. Kiiret reaktsiooni nõudvates olukordades on väga lihtne keerata rooli liiga palju ja pidamise säilitamiseks liiga kiiresti ning kui samal ajal ka pidurdatakse, käib ülesanne mõnele rehvile üle jõu.

Testitulemused koos rikkaliku lisateabega leiad aprillikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid