Tulevik on siin

Mihkel Külaots
29.07.2022
Mihkel Külaots

Linnalähedasteks igapäevasõitudeks mõeldud elektriroller BMW CE 04 näitab, milliseks võivad kujuneda lähituleviku transpordivahendid. Kas elekter sobib ka kaherattalistele?

Ma olen mures meie tuleviku pärast. 13 aasta pärast peavad kõik uued autod liikuma elektri jõul. Ilmselt järgivad kaherattalised varsti sama rada. Aga sõidukite erilise karakteri loob tihti just sisepõlemismootor – hääl, dünaamika, käsitsi käikude vahetamine. Just selle pärast sõidan ma vanakooli Yamaha Tenerega, mille karburaator segab kütusesegu veidi liiga rikkaks: summutist kostvad järelpaugud teevad alati mu päeva helgemaks (palun vabandust, loodus…). Kas elektrilises tulevikus ei pakugi kaherattalised sõidukid meile enam positiivseid emotsioone?

Proovinud aga BMW CE 04 elektrirollerit, võin öelda, et tulevik polegi nii trööstitu. Elektrimootor on küll teistsugune, aga tal on oma eelised. Kiirendamine on märksa äkilisem, vaiksem ja näib uskumatult vaevatu. Nii võib valgusfoori tagant kohalt minema spurtida ilma, et valju mootorimüraga asjatult endale tähelepanu tõmbaks. Ja mis veel, elektrisõidukiga saab ju bussiradadel sõita!

Uutmoodi masin

BMW CE 04 on ametlikult justkui roller, aga seda mitte tema klassikalises mõttes – Bolti kullerid sellega ilmselt niipea ringi vurama ei hakka. Tal on rolleri ülesehitus, aga mõõtmetelt ja võimsuselt on ta Eestis levinud rolleritest märksa suurem. Teljevahe on isegi pikem kui R1250GSil (1675 mm vs 1514 mm). Samas ei asenda see masin tavalist mootorratast. Sõiduulatus on 130 kilomeetrit, ehk Tallinnast Tartusse sõita ei saa, veel vähem Euroopa ringreisile minna. Küll aga on see igati sobiv igapäevasteks tööle-poodi-koju sõitudeks. See elektriroller ei olegi mõeldud mootorratast asendama, vaid pigem täiendama – kui rahas pole küsimust, siis võiks garaažis olla reisimiseks R1250GS ja argitoimetusteks CE 04 elektrikas.

Räägime tehnikast

8,9 kWh mahutavusega liitiumioonaku asub põhja all ja täpselt samasuguseid akumooduleid kasutavad ka BMW elektriautod. Tavalaadijaga saab aku nullist 100 protsendini täis veidi üle nelja tunniga, kiirlaadijaga kulub tund ja 45 minutit. Kuna linnas on palju kiirendamist-aeglustamist, siis saab päris palju elektrit ka hoo maha võtmisel regenereerida.

Enamus pöördemomendist on kohe nullist saadaval, mis tähendab, et CE 04 on kohalt minnes väga krapsakas. Elektriautod on ammu selle poolest tuntud, aga rolleri lisaeeliseks on tema suhteliselt väike mass (võrreldes autoga). Paigaltstart tundub oodatust veelgi äkilisem, 0-50 km/h võtab aega 2,6 sekundit. Tänu elektrimootori omapärale tundub see masin märksa võimsam kui 31 kW sisepõlemismootoriga kaherattaline.

Tänu pikale teljevahele ja madalale raskuskeskmele on BMW elektriroller väga stabiilne ja tundub väga lihtne manööverdada. Veel lihtsam on selle juhtimine. Sidurit ei ole, käike ei ole, anna ainult gaasi ja sõida. Rahulikus linnaliikluses ei pea tihtilugu pidurit vajutamagi, sest gaasi järgi andes võtab akusid taaslaadiv regeneratiivpidurdamine piisavalt hoogu maha. Seega peab tihtilugu ainult gaasirullikut peale või maha keerama – lihtne nagu laste puldiauto juhtimine! Et selline sõiduviis ohtlikke olukordi ei tekitaks, lähevad mootoriga pidurdades ka pidurituled põlema, nii saavad ka kaasliiklejad aru, et see masin võtab nüüd hoogu maha. Eri sõidurežiimidega saab reguleerida kiirenduse äkilisust ja elektri regenereerimise tugevust. Ja kui küljejala alla lükkad, siis aktiveerub automaatselt seisupidur.

Palju häid omadusi

Elektri eelis on ka veel see, et summutit ei ole ja nii on tagumine ots kitsam kui bensiinipõletajatel. Kitsam kaherattaline annab linnaliikluses võimaluse ka väiksematest kohtadest läbi pugeda. Istme all on suur valgustiga pagasiruum, kuhu saab panna kiivri, laadimisjuhtme või poekoti. Eraldi on väike panipaik telefoni jaoks, kus olemas ka USB-C pistik.

Rollerilik ülesehitus tagab jalgadele hea tuulekaitse, kusjuures jalgu saab lisaks tavaasendile ka mugavalt ettepoole välja sirutada. Lisavarustusena saab tellida soojendusega käepidemed, pagasiraami, eri tüüpi istmeid ja palju muud.

Üldse on tehnika BMW-le omaselt heal tasemel. Võtmeta käivitus on standardvarustuses. 10,25-tolline TFT-ekraan on üks suuremaid, mida turul pakutakse. Otse loomulikult saab rolleri ka telefoniga ühendada ja näidikutabloole kaardi kuvada. Menüüdes saab surfata mugava BMW navirulliku abil. Ahjaa, kas ma juba mainisin, et see elektri-BMW oskab ka tagurdada?

Välimus on väga futuristlik (justkui kuskilt ulmeilmist), hoopis teistsugune kui kõik teised täna müügil olevad kaherattalised. Oma trendikalt erilise välimusega püüab see BMW pilke ja võidab südameid. See on nii välimuselt kui tehniliselt innovaatiline, justkui kaherattaline Tesla.

Innovaatiline tehnika, eriline välimus – uudsus maksab. Ja päris korralikult – hind algab 12 800 eurost. Sama raha eest saab võimsama sisepõlemismootoriga motika, näiteks BMW F850GS või Yamaha Tenere. Kui rahas pole küsimus ja liigud tihti linnas või linna lähedal, siis on BMW CE 04 paganama hea sõiduriist. Pärast seda proovisõidukogemust hingan rahulikumalt ja tean, et ka tulevikus on kaherattalised masinad erksad, erilised ja emotsiooni täis.

Sarnased artiklid