Tapal ehitatud vedur sai loa Soome raudteel sõita
08.08.2022
C30-M veduri Jakobi laadimine laevale. | Raul Mee

Soome riik lubas ligi aasta aega kestnud katsesõitude ja asjaajamise järel Soome avalikule raudteele esimese Eestis Operaili Tapa depoos ehitatud veduri C30-MF.

Kui seni tegi Eesti raudtee-ettevõtte AS Operail Soome tütarettevõte Operail Finland manöövritöid Wabtec PowerHaul liiniveduritega, siis nüüdsest tehakse Kotka sadamas manöövritöid Operaili enda ehitatud C30-MF veduriga Jakob. 

Operaili juhatuse esimehe Raul Toomsalu sõnul muudab C30-MF-i kasutuselevõtt töö üksjagu kergemaks, kuna erinevalt PowerHaulist on C30-MF spetsiaalselt manöövritöödeks mõeldud. “PowerHaulil on kabiin veduri kahes otsas, sõidusuuna vahetamiseks peab vedurijuht iga kord läbi koridori teise kabiini minema. C30-MF on aga ühest kabiinist mõlemas suunas juhitav. Lisaks on C30-MF manöövritöödeks sobivama jõuülekandega ja oluliselt lühem,” loetles ta.

Eestis valminud C30-M-i Soomes kasutusele võtmiseks tuli teha veduri juures üksjagu muudatusi, muuhulgas ringi treida rattapaaride profiil, sest Soome raudtee rööpmelaius on 4 mm suurem kui Eestis. Muudatusi vajasid ka näiteks tankimis- ja raadiosüsteemid. Soome raudteel sõitmiseks sobitatud C30-M sai uueks mudelinimetuseks C30-MF.

C30-MF 1570 ehk Jakob jõudis Soome juba ligi aasta tagasi. Üle lahe viimiseks võeti vedur osaliselt lahti ehk vankrid alt ära ja tõsteti laevale. Soomes on viimase aasta jooksul toimunud katsesõitude loa alusel veduri testimine, seadistamine ning vedurijuhtide koolitamine.

Esialgu jääb Operail Finlandi teenindama üks C30-MF, kuid soomlased on näidanud üles huvi ka veduri puldiga ehk kaugjuhitava versiooni vastu.

Operail alustas C30-M projektiga 2016. aastal ning esitles esimest Tapal ehitatud C30-M vedurit 2018. aasta sügisel. Tänaseks on valminud 12 vedurit. Operaili Tapa depoo on ainus koht Eestis, kus vedureid ehitatakse.

C30-M on varasematest veduritest oluliselt keskkonnasõbralikum kaasaegne moodulvedur, mis sobib nii manöövritöödeks kui ka kaubavedudeks. Veduri monteerimiseks kasutatakse General Electricu С30-7Ai veduri põhiraami ja veermikke ning Euroopa tootja CZ Loko disainitud mooduleid. Iga Tapa depoos valmiv C30-M vedur on saanud endale nime endiste Tapa jaamaülemate järgi. Soomes töötav Jakob sai nime Jakob Ropliku järgi, kes juhtis Tapa jaama aastail 1940-1941.

Kuueteljelise C30-MF kaal on 135 tonni, teljekoormus on 22,5 tonni ning see on vahelduvvoolu/alalisvoolu elektriülekandega. Vedurile on paigaldatud diiselmootor Caterpillar 3512C HD võimsusega 1550 kW (2079 hj) ning veduri tippkiirus on 100 kilomeetrit tunnis.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid